همشهری آنلاین: شهردار تهران در دیدار مردمی در سامانه «1888» گفت: نرخ جدید تاکسی‌ها تا هفته بعد (هفته دوم دی ماه) اعلام می‌شود و من فعلا در مورد قیمت‌ها اظهار نظری نخواهم کرد.

 به گزارش ایسنا، محمد باقر قالیباف در سامانه مردمی «1888» با تعدادی از شهروندان صحبت کرد و طبق اظهارات وی برخی از موارد مطرح شده پیشنهاداتی برای همه شهروندان بوده است.

 شهردار تهران تصریح کرد: البته تعدادی از مردم برای صدور پروانه و مسایل شهرسازی مراجعه کرده بودند و انتظار پیگیری از شهرداری داشتند، چرا که مردم فکر می‌کنند که همه بخش‌های صدور پروانه مربوط به شهرداری می‌شود، در حالی که برای این کار معمولا چند دستگاه اجرایی دیگر نیز دخیل هستند.

 وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اجرای هدفمندی یارانه‌ها و همراهی شهرداری تهران، عنوان کرد: این طرح از اقدامات ضروری کشور بوده است و اینکه مجلس و دولت تصمیم به اجرای آن گرفته‌اند بسیار مهم و اقدام ملی تلقی می‌شود و قطعا شهرداری نهایت همکاری را با این طرح خواهد داشت.

 قالیباف ادامه داد: بر اساس گزارشات ارائه شده هفته اول اجرای این طرح به خوبی پیش رفته و شهر تهران در مجموع کل کشور مناسب‌ترین شرایط را به خصوص در بخش حمل و نقل عمومی داشته است .

 وی تاکید کرد: البته در این روزها فشار زیادی به ناوگان حمل و نقل عمومی، به خصوص تاکسی‌ها وارد می‌شود و ما امیدواریم تا هفته بعد نرخ‌های جدید تعیین شود و بسیاری از تاکسی‌ها از بلاتکلیفی خارج شوند.

 شهردار تهران اضافه کرد: شهرداری تهران تلاش می‌کند خدمات مناسب را همانند گذشته ارائه کند، اما طبیعی است افزایش هزینه‌های سوخت، افزایش هزینه‌ها را هم به همراه دارد، اما پذیرفته‌ایم که با دولت همراهی داشته باشیم .

 وی با بیان این که حدی از نگرانی بین مردم به دلیل افزایش قیمت‌ها و بار روانی آن طبیعی است، توضیح داد: تلاش می‌کنیم با همراهی مناسب با دولت این بار روانی بیشتر نشود.

 قالیباف در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری 15 درصد افزایش نرخ کرایه تاکسی که از سوی دولت اعلام و مورد تاکید قرار گرفته است، قبول دارد یا نه ؟ پاسخ داد: در حال حاضر در مورد نرخ کرایه تاکسی‌ها بررسی کارشناسی در حال انجام است و من فعلا در مورد نرخ‌ها اعلام نظر نمی‌کنم و این رقم‌ها هفته بعد اعلام می‌شود .

وی در ادامه با بیان اینکه هر نوع تخلف از سوی رانندگان تاکسی از سوی وزارت بازرگانی و سامانه «124» قابلیت پیگیری دارد خاطر نشان کرد: در عین حال شهرداری تهران علاوه بر مترو و اتوبوس که به عنوان ناوگان در اختیار شهرداری هستند، در مورد تاکسی‌ها و اتوبوس‌های ریالی نیز رسیدگی و نظارت لازم را خواهد داشت.

 شهردار تهران در پاسخ به سوالی در رابطه با افزیش هزینه و در عین حال شرایط سخت خدمت رسانی برای بسیاری از بخش‌های شهرداری از جمله جمع‌آوری زباله، یادآور شد: قطعا با افزایش هزینه‌های انرژی، هزینه کالا و خدمات نیز افزایش می‌یابد و ما این موارد را در ارائه خدمات خود محاسبه کرده ایم ، ستادی به عنوان بررسی وضعیت سیاست‌های جبرانی در دولت تشکیل شده و قرار است در مورد هزینه‌های به وجود آمده در صنعت و حمل و نقل اعلام نظر و سیاستگذاری کنند.

 وی اضافه کرد: یارانه‌ها در مورد سوخت و انواع حامل‌های انرژی هدفمند شده است و حتما در این سیاست‌ها برای شهرداری‌ها نیز سیاست‌های جبرانی در نظر گرفته می‌شود .

 قالیباف اظهار امیدواری کرد: این سیاست‌های جبرانی تا پایان سال قطعی شده و دولت بسیاری از موارد را برای شهرداری‌ها جبران کند .

 وی بیان کرد: اگر جبران این هزینه‌ها صورت گرفت که دولت آن را پرداخت کرده است و در غیر این صورت با هماهنگی دولت نرخ‌هایی را برای حمل و نقل عمومی و سایر خدمات تعیین خواهیم کرد.

 شهردار تهران تاکید کرد: شرکت‌هایی که در حال حاضر به عنوان پیمانکار با شهرداری در ارتباط هستند، قراردادهای مشخصی دارد که تا پایان سال روال عادی را طی می‌کند و برای سال بعد نیز در جریان بودجه این افزایش هزینه‌ها را محاسبه کرده ایم .

  بودجه سال 90 شهرداری تا دو هفته دیگر به شورا تحویل می‌شود

 وی با بیان اینکه به احتمال زیاد بودجه سال 90 شهرداری تا دو هفته دیگر به شورای شهر تهران تحویل داده می‌شود ، ادامه داد: در این بودجه تمام اثرات مستقیم و غیرمستقیم ناشی از اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها در آن لحاظ شده است.

قالیباف در پاسخ به سوالی در رابطه با رعایت نشدن مبحث «19» مقررات ملی ساختمان از سوی کارکنان شهرداری‌ها و ادعای سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در مورد عدم رعایت این مقررات ملی ساختمان، عنوان کرد: مبحث 19 ساختمان را تنها نباید شهرداری رعایت کند، بلکه سازمان‌های دیگری از جمله سازمان نظام مهندسی نیز در آن دخیل هستند، به عنوان مثال اجرای نقشه‌ها و نظارت بر آن‌ها بحث‌های متفاوتی دارد که باید در مورد آن‌ها نیز پیگیری صورت گیرد.

 وی خاطر نشان کرد: مقررات ملی ساختمان شرایط مختلفی دارد که از جمله آن تولید مصالح ، به کارگیری آن در ساختمان و نیز شرایط ایمنی ساختمان است، اما می توانم به طور کلی بگویم که مبحث 19 مقررات ملی ساختمان به طور کلی در کشور بسیار ضعیف اجرا می‌شود و در شهر تهران نیز این شرایط وجود دارد.

 شهردار تهران در پاسخ به این سوال که شما در آخرین حضورتان در شورای شهر تهران نسبت به اجرایی نشدن توافقنامه سه جانبه شورای شهر تهران و شهرداری تهران و نیز سازمان نظام مهندسی اعتراض و اعلام کردید که امکان توقف صدور شناسنامه فنی ساختمان را دارید، اما این امر محقق نشد، پاسخ داد: من این دستور را ابلاغ کرده‌ام و به صراحت نوشتم که اجرای قانون به طور کامل از سوی سازمان نظام مهندسی اجرایی نمی‌شود و شورای شهر تهران از شهرداری خواست که این موضوع را به طور جدی پیگیری کند .

 وی تاکید کرد : من نمی‌توانم جلوی اجرای قانون را بگیرم و باید روندهای اصلاحی در مورد این مسیر انجام شود.

 قالیباف با اشاره به برخی تغییرات در بخش اجرایی سازمان نظام مهندسی، تصریح کرد: ظاهرا اخیرا جلسه‌ای بین شورای شهر تهران و شهرداری و سازمان نظام مهندسی تشکیل شده و امیدوارم با ادامه این جلسات مشکل حل شود .

 وی در پاسخ به سوالی در رابطه با مهمترین ایرادی که قالیباف نسبت به فعالیت اجرایی خود می‌تواند داشته باشد، توضیح داد: شاید مهمترین ایراد ما عدم هماهنگی بین شهرداری و دولت است، چرا که ما نتوانسته‌ایم به دلیل همین نبود هماهنگی‌ها خدمات بیشتری را به مردم ارائه کنیم .

 شهردار تهران اظهار کرد: اما این که در این عدم هماهنگی چقدر شهرداری مقصر بوده است، باید قضاوت را بر عهده مردم بگذاریم.

وی در ادامه اضافه کرد: انتقادی که به خودم وارد است این است که کاش در طول روز بیشتر وقت داشتیم و بیشتر کار می‌کردیم.

 قالیباف در پاسخ به این سوال که آیا در هفته گذشته با بنیاد تعاون ناجا جلسه‌ای داشته‌اید یا نه، ضمن بیان اینکه جلسه‌ای نداشتم، خاطر نشان کرد: شرایط «قلعه مرغی» در حال پیگیری است و در حال حاضر بارگذاری‌های آن در کمیسیون ماده «پنج» تصویب شده و منتظر بررسی در شورای عالی شهرسازی و معماری هستیم.

 شهردار تهران تاکید کرد همزمان با طراحی این طرح، طراح کار خود را آغاز کرده است و تا زمانی که این طرح آغاز نشود، کار اجرایی را شروع نمی کنیم.

 وی اضافه کرد: با توجه به اینکه کار پیش‌بینی‌ شده در قلعه مرغی مهم و بزرگ است، باید برای شورای عالی شهرسازی و معماری نیز ارسال می‌شد، اما منتظر نمی‌مانیم و طراح کار خود را انجام خواهد داد.

 قالیباف ادامه داد: این طرح علاوه بر کمیسیون ماده پنج و شورای عالی شهرسازی و معماری طبیعتا به شورای شهر تهران ارسال می‌شود .

 وی خاطر نشان کرد : با توجه به حساسیت و بزرگی این طرح به دنبال مشاور خارجی نیز خواهیم رفت.

 شهردار تهران در پاسخ به سوالی در رابطه با عملکرد دوکمیته‌ای که تاکنون برای پیگیری اعتبارات ارزی و یارانه‌ای مترو و نیز برخی مسایل مربوط به تهران در شورای شهر تهران تشکیل شده تا با دولت و مجلس شورای اسلامی مذاکره و رایزنی داشته باشند، عنوان کرد: درمورد تاثیرگذاری این کمیته‌ها باید از آقای چمران سوال شود، البته من نمی توانم اعتراضی داشته باشم. از نظر من این پیگیری‌ها باید بیشتر از طرف مجلس باشد ، چرا که موارد قابل پیگیری قانون هستند و مجلس یا باید قانون را اجرا کند و یا پس بگیرد.

کد خبر 124197
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز