چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۷
۰ نفر

گروه شهری: شهردار تهران شب گذشته در برنامه دو قدم مانده به صبح از هر گونه انتقادی که به مجموعه شهرداری بشود، استقبال کرد.

شهردار تهران همچنین تاکید کرد که برای شهرداری روح و روان شهروندان از اهمیت دوچندان برخوردار است و به همین دلیل یکی از محورهای اصلی شهرداری، شاد نگاه داشتن شهر و به ویژه جوانان است؛«سؤال اینجاست که مراسم عزاداری باید در شهر نهادینه شود یا باید در شادی و سرور هم چنین اتفاقی بیفتد؟ ما معتقدیم که در بخش شادی هم باید چنین اتفاقی بیفتد چرا که جوانان هیجان دارند و اگر این هیجان سرکوب شود سبب عقده‌ای شدن جوان‌ها می‌شود که خطرات جدی برای شهر خواهد داشت.»

وی ضمن استقبال از نقد برنامه‌ها و بخش‌های مختلف شهرداری در برنامه‌های تلویزیونی، انتقاد از نیروی انتظامی را به هر شکل و در هر سحطی رد کرد: «نیروی انتظامی و پلیس مظهر اقتدار یک نظام و مردم آن نظام است و نباید در نگاه مردم بشکند. نیروی انتظامی و پلیس بی‌نقص نیست، با این وجود اقتدار پلیس جامعه محور نه تهدید محور، نشان از اقتدار مردم و  امنیت است و نباید در هیچ موقعیتی تضعیف شود.»

قالیباف در پاسخ به این سؤال که چرا شهرداری در حوزه‌های هنری مانند ساخت سینما، تجلیل از هنرمندان، برگزاری سمپوزیوم‌ها و فعالیت‌هایی شبیه آن فعالیت می‌کند، عنوان کرد: «قبول ندارم که در گذشته شهرداری تهران به موضوعات اجتماعی و فرهنگی توجهی نداشته بلکه اقداماتی انجام شده و حال ممکن است فراز و نشیب‌هایی داشته باشد اما در این دوره شهرداری تهران به موضوعات فرهنگی و هنری توجه عمیق‌تر و پخته‌تری داشته است.» شهردار تهران تأکید کرد که به یقین مردم هم از ورود مدیران شهری به دغدغه‌های فرهنگی راضی هستند.

 به عنوان نمونه در طرح‌های جهادی منطقه 17، در حال بازدید از کوچه‌پس‌کوچه‌های بسیار باریک بودم که مادر عزیزی که بالای 80‌سال سن داشتند و البته بسیار سرزنده بودند متوجه شدند که من شهردار هستم. ایشان گفتند پسر جان دست شما درد نکند که کوچه‌ را پس از 20 سال آسفالت کردید اما اگر آسفالت هم نمی‌کردید اتفاق خاصی نمی‌افتاد. ای کاش به جای آسفالت‌، کاری می‌کردید که نوه من در این منطقه گرفتار مشکلاتی مانند اعتیاد و بیکاری نشود.»

قالیباف با بیان این خاطره تأکید کرد که مردم از شهرداری تنها انتظار جمع‌آوری زباله و آسفالت کردن را ندارند؛ گرچه در برابر این مسائل هم مسئول هستیم اما در برابر روح و روان مردم هم مسئول هستیم. حتی به گفته شهردار تهران اگر از شهروندان بپرسیم کدام کارکرد شهرداری را بیشتر قبول دارند به بخش دوم اشاره می‌کنند؛«فکر می‌کنید برای شهرداری ناپاکی‌ها، زشتی، پلشتی و از آن طرف نشاط و شادی شهروندان مهم نیست؟ طبیعتاً مهم است البته همه توان این است که هر دو وظیفه در کنار هم به خوبی اجرا شود!» به اعتقاد قالیباف «شهر را برای شهروندان می‌خواهیم و به همین دلیل حوزه فعالیت‌های شهرداری تهران در 3 بخش عمرانی، تعلیم و رفاه شهروندان انجام می‌گیرد.»

قالیباف همچنین در پاسخ به این سؤال که چطور می‌توان چهره شهر را به گونه‌ای تغییر داد که نشاط در شهر دیده شود و همان‌طور که در مراسم عزاداری شهر به نحو مناسبی آماده این مراسم می‌شود در اعیاد هم به همین سهولت چهره شادی به خود بگیرد، گفت: «اگر صریح بگویم در عزاداری‌ها دو اتفاق افتاده است؛ اول اینکه عزاداری‌ نهادینه شده و از سوی دیگر حکومتی نشده است. در تمام مراسم عزاداری مردم مشارکت معنی‌دار دارند و این مراسم به نوعی نهادینه شده است. اما ضعف ما اینجاست که آیا در کشور اسلامی تنها مراسم عزاداری باید نهادینه شود یا در شادی و سرور هم باید چنین اتفاقی بیفتد؟»

شهردار تهران افزود: «ما در شهرداری معتقد هستیم که باید شادی و نشاط هم نهادینه شود و از زمانی که مدیریت شهر تهران را در دست گرفتم تلاش را برای اجرای این ایده گذاشتیم چنانچه همان ابتدای ورود به شهرداری یعنی 15 مهر سال 84 جشن عید غدیر را در 6 حوزه شهر برگزار کردیم و سال گذشته برپایی این مراسم به 60 پایگاه نشاط رسید.» به گفته قالیباف در حال حاضر 120 ناحیه در تهران به عنوان پایانه شادی آماده ارائه خدمات در طول تابستان هستند. به عنوان نمونه شهردار تهران به برپایی مراسم وسیعی در اعیاد ملی مانند روز 12‌فروردین اشاره کرد که در پارک لاله با جهت وسیعی برپا شد. البته شهرداری تهران از رسانه ملی هم گلایه‌ای کرد که کمتر به انعکاس این موضوعات توجه می‌کند.

شهردار تهران در این برنامه تأکید کرد که جامعه جوان هست و این جوان‌ها هیجان دارند؛«اگر هیجان را سرکوب کنیم، سبب عقده‌ای شدن جوان‌ها می‌شود و خطرات جدی خواهد داشت و سبب تأثیرات منفی در زندگی شخصی و اجتماعی آنها می‌شود.» به گفته وی باید این هیجان تخلیه شود که دو حالت دارد؛ یکی شکل غیرقانونی است و دیگری هم در پایانه‌های شادی است: «اعیاد مذهبی و ملی فرصت مناسبی است تا پرچم شادی هم در شهر افراشته شود.» البته به گفته قالیباف در طول تابستان سال گذشته در همه روزها به جز ایام تعطیل و شب‌های پنجشنبه و جمعه برنامه‌های خاصی داشتیم، به گونه‌ای که هر شهروندی با چند قدم پیاده‌روی به یک پارک یا پایانه شادی می‌رسید.

قالیباف در توضیح اینکه چرا در دوره مدیریت در نیروی انتظامی به سمت هنر و به ویژه ساخت انیمیشن رو آورد، گفت: «یکی از برنامه‌های دوره فرماندهی در نیروی انتظامی استفاده‌های از ابزارهای بصری و هنری برای القای مفاهیم و قوانین در سطح جامعه بود. هنر انیمیشن یکی از ابزارهای مؤثر در انتقال قوانین و مقررات و رفتارهای اجتماعی است.ابزارهای هنر یکی از کم هزینه‌ترین و کوتاه‌ترین راه‌ها برای پیشبرد اهداف به بهترین شکل است که با یک مدیریت کارآمد باید آن را ارائه کرد.»

وی نگاه تیزبین هنرمندان به موضوعات را باعث کشف موضوع خارج از دید افراد دیگر دانست و حفط سرمایه‌های اجتماعی، بالا بردن آگاهی مردم، حفظ همبستگی اجتماعی و... را از جمله نتایج استفاده از هنر در بخش‌های مدیریتی شهر عنوان کرد که تاثیرات شگرفی را به جا می‌گذارد. قالیباف اعتقاد دارد اگر به جای پرداختن به کیفیت آثار هنری برای رساندن پیام‌ها به سطح جامع تنها به کمیت توجه شود نه کیفیت، نتیجه معکوس می‌دهد و خطرناک است.

کد خبر 51881

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز