همشهری آنلاین: شهردار تهران در نشست تخصصی "به سوی سازمان آموزش‌ دهنده و مشارکت پذیر" دیدگاه‌های خود در خصوص مشارکت مردم و تبدیل شهرداری به یک نهاد اجتماعی را تبیین کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی سما ، شهردار تهران، با تاکید بر اینکه بارها گفته ‌ایم شهرداری یک نهاد اجتماعی است، تصریح کرد: ما این سخن را در شهرداری رویکرد، نظریه و الگو قرار داده‌ایم و پایه توسعه پایدار شهری را بر این موضوع استوار ساخته‌ایم.

 دکتر محمد باقر قالیباف در نشست تخصصی "به‌ سوی سازمان آموزش‌ دهنده و مشارکت پذیر" که پنجشنبه (19 اردیبهشت)  با حضور جمعی از مدیران ارشد شهرداری تهران و شهرداران مناطق در سالن اجتماعات ایران ‌زمین برگزار شد،  گفت: وقتی می‌گوییم تمرکرزدایی، ناحیه محوری و مشارکت معنی‌دار، اگر می‌گوییم گسترش حوزه‌های عمومی در ماموریت شهری و همچنین اگر بر محله محوری تاکید داریم همه این‌ها برای رسیدن به یک نهاد اجتماعی است و گرنه این نظریه‌ها در حد حرف‌های زیبا در کتاب‌ها باقی می‌ماند و هیچ گاه اجرایی نمی‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه در یک نهاد اجتماعی سرمایه‌های اجتماعی مهم است، خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین سرمایه‌های اجتماعی اعتماد، مشارکت و آگاهی است. اصولا فلسفه تشکیل دولت‌ها امنیت و بالا بردن آگاهی است و اگر ما بپذیریم شهرداری یک دولت شهری و محلی است، باید تلاش کنیم آگاهی مردم را بالا ببریم و آنها را با حقوقشان آشنا کنیم و گمان نکنیم آگاهی آنها نسبت به حقوقشان برای ما دردسرساز است.

وی تاکید کرد: آشنایی مردم به حقوقشان سبب بهبود کارها است و مفسده ها را از سطح ادارات حذف می‌ کند.

قالیباف با اشاره به اینکه زمانی می‌توان از مردم انتظار همکاری داشت که به خواسته‌هایشان به درستی رسیدگی شود، گفت: وقتی ما شعار مدیر پاسخگو و شهروند مسئول می‌دهیم، به شهروند یک مسئولیت می‌دهیم و طبیعی است اگر حق شهروند را ندهیم، مطالبه مسئولیت هم نمی‌توانیم بکنیم.

وی با بیان اینکه باید با جلب سرمایه‌‌های اجتماعی، شهرداری را به عنوان یک نهاد اجتماعی توان‌مند کنیم، خاطر نشان کرد: همه کارهای ما یک تولید اجتماعی است و ما برای عملیاتی کردن برنامه‌هایمان باید مباحث قوی نظری را داشته باشیم و در کنار این مباحث کار میدانی انجام دهیم یعنی براساس یک نقشه راه گام بر داریم و اگر این اتفاق بیافتد کارهای بزرگی می‌توان انجام داد ، ولی همیشه این گونه است که گاهی نقشه داریم، کسی را نداریم که برای رسیدن به هدف‌مان گام بردارد و یا کسی را برای انجام کار داریم ولی نقشه‌ای نیست و اگر این دو در کنار هم باشند اتفاقات بزرگی رخ خواهد داد.

شهردار تهران با اشاره به پیچیدگی‌های مدیریت شهری، گفت: زندگی‌ها دیگر به سادگی قدیم نیست. آدم‌ها دیگر نمی‌توانند فردی زندگی کنند. این پیچیدگی در اداره شهر نیز وجود دارد. فعالیت‌های تک‌نفری جز خستگی نتیجه‌ای ندارد. برای فعالیت‌های ثمربخش، سازمان‌ها و مردم باید با هم شروع به کار کنند. تفاهم و تعامل بین مردم و ما باید در اعماق جامعه اتفاق بیفتد و مدیران ما نیز باید این باور را داشته باشند تا چنین اتفاقی بیفتد.

وی با گلایه از برخی از مدیران شهرداری که نسبت به برخی دستورالعمل‌ها بی‌توجه هستند، گفت: وقتی ما روی ناحیه‌محوری تاکید می‌کنیم برخی از مناطق از روی عشق و باور و احساس مسئولیت با سرعت به این طرح جامه عمل می‌پوشانند ولی بعضی مناطق با بهانه‌جویی‌ها از اجرای این طرح سرباز می‌زنند و من صراحتا به این افراد می‌گویم که اگر توان انجام چنین کاری در آن‌ها نیست جایی در مجموعه شهرداری ندارند.

قالیباف تاکید کرد: اگر یک بار طعم شیرین مشارکت را به مدیران و مردم بچشانیم و نشان دهیم که با مشارکت کارها چقدر راحت‌تر انجام می‌‌شود، باقی طرح‌ها خودشان به ‌انجام می‌رسند.

شهردار تهران در ادامه گفت: ما می‌گوییم مهمترین بحث در شهر انسان‌ها هستند اما باورمان این نیست، ما ساختمان را برای انسان‌ها می‌سازیم نه انسان را برای ساختمان پس باید به زیباسازی توجه شود تا روح و روان انسان در راحتی و آسودگی باشد.

قالیباف گفت: ما در حوزه مدیریت با سعی و خطا حرکت کرده‌‌‌ایم و اگرچه تجربه‌های گران قدری کسب شده اما هرگز نیامده‌ایم از علم دیگران استفاده کنیم و از یک جا تصمیم بگیریم و با یک منطق کارهایمان را انجام دهیم.

شهردار تهران تاکید کرد: دنیای فعلی، دنیایی نیست که هرکس کار خودش را انجام دهد. دیگر ما نمی‌توانیم بگوییم دنیا را قبول نداریم. دنیا معانی و ضوابط خودش را پیدا کرده است. البته ما نباید تسلیم واقعیت‌های تلخ و غلط هم بشویم.

وی افزود: ما یک سری روش‌های سنتی را یاد گرفته‌ایم و ملکه ذهنمان شده و برایمان سخت است این چارچوب‌ها را تغییر دهیم  و در این میان  دیگر توجه به اهمیت آگاهی و آموزش برایمان مهم نیست. صبح تا شب هم می‌دویم ولی کار اساسی انجام نمی دهیم. کار پر حجم انجام می‌دهیم ولی تاثیر گذار نیست.

شهردار تهران در پایان خاطر نشان کرد: فرسودگی قوانین و سیستم اداره شهرداری بسیاری از فعالیت‌ها را نابود کرده است. ما باید سرمایه‌های اجتماعی را اساس همه کارها در شهرداری قرار دهیم. باید در شهرداری را به روی مردم باز کنیم، البته باز کردن درهای شهرداری به روی مردم این نیست که خودمان بنشینیم و مردم به ملاقات ما بیایند، باید نگاه و روشمان را تغییر دهیم.

کد خبر 51291

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز