همشهری آنلاین: شهردار تهران در پیامی به کارگاه ابزار سنجش عدالت در شهر تصریح کرد: اینجانب اهتمام به موضوع عدالت در شهر و برگزاری کارگاه معرفی ابزار و سنجش آن را به فال نیک می‌گیرم و چشم به راه دستاوردهای آنم و تلاش همه دست اندرکاران این امر مهم را ارج می‌نهم.

متن کامل پیام دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران به مناسبت برگزاری این کارگاه، به شرح زیر است:

بسمه تعالی
امام کاظم علیه السلام فرموده‌اند: لو عدل فی الناس لا ستغنوا ثم قال ان العدل احلی من العسل و لا یعدل الا من یحسن العدل ( الکافی 1/ 541 ) و امام رضا علیه السلام نیز چه زیبا خبر داده‌اند که: استعمال العدل و الاحسان موذن بدوام النعمه ( عیون اخبار الرضا(ع) 2/23).

سرچشمه‌های عدل در فروغ کلمات قرآن کریم و برکه‌ها و آبشخوری‌های پر برکت عدالت در آیه‌های نورانی آن است‌: ( نهج البلاغه، خطبه 198، فراز 27) در نگاه قرآنی مایه هلاک و بقای تمدن‌ها را در عدالت و ظلم باید جستجو کرد و اگر گفته‌اند که:

 الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم (سخن خوبی است گرچه مدرک روایی آن در منابع موجود شیعه یافت نشد) ناظر به همین معناست. هلاکت اقوام و تمدن‌های پیشین در تحلیل نهایی به عامل بی‌عدالتی بر می‌گردد‌.

 البته ممکن است گاه شکل فرهنگی و معنوی (مانند اقوام نوح و عادو ثمود) و گاه شکل سیاسی اجتماعی (چون علو و تعدی فرعون) و گاه شکل اخلاقی و ارزشی (مانند قوم لوط و اصحاب رس) و گاه شکل اقتصادی (چون قوم شعیب) برجستگی یافته باشد و البته که بنمایه همه ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌ها به ظلم فرهنگی و اعتقادی شرک به خدا و هوا پرستی و طغیان و استکبار برمی‌گردد.

بحث عدل از مباحث گسترده و مبنایی در فرهنگ قرآن و اسلام است،  و چرا چنین نباشد که هر چه هست تجلی عدل هستی بخش است و آسمان و زمین به عدل برپا شده‌اند. در قرآن از توحید گرفته تا نبوت و امامت و معاد و از فضایل و آرمان‌های فردی گرفته تا ارزش‌ها و اهداف اجتماعی، همه بر محور عدل استوار شده است.

عدل در قرآن مجلای توحید‌، هدف رسالت و نبوت، فلسفه معاد، معیار شناسی امامت و ولایت و زعامت حقه، کمال فضایل انسانی و فردی و ملاک سلامت و بقای جامعه انسانی  و اجتماع است.

امام خمینی (قدس سره)، می‌فرمایند: " اسلام خدایش عادل است ، پیغمبرش هم عادل است ، معصوم و امامش هم عادل است، قاضی‌اش هم معتبر است که عادل باشد، فقیهش هم معتبر است که عادل باشد، شاهد طلاقش هم معتبر است که عادل باشد، امام جماعتش هم معتبر است که عادل باشد، امام جمعه‌اش هم باید عادل باشد، از ذات مقدس کبریا گرفته تا آن آخر ( عدالت مطرح است )." ( صحیفه نور ، ج2، ص273) و به تعبیر جامع استاد شهید مطهری عدالت آن جا که به توحید یا معاد مربوط می‌شود، به هستی و آفرینش شکل خاص می‌دهد نوعی جهان بینی است.

آن جا که به نبوت و تشریع و قانون مربوط می‌شود ، یک مقیاس و معیار قانون شناسی است، آنجا که به امامت و رهبری مربوط می‌شود ، یک شایستگی است آن جا که پای اخلاق به میان می‌آید، آرمانی انسانی است و آن جا که به اجتماع کشیده شود یک مسئولیت است.

اینجانب اهتمام به موضوع عدالت در شهر و برگزاری کارگاه معرفی ابزار سنجش آن را به فال نیک می‌گیرم و چشم به راه دستاوردهای آنم و تلاش همه دست اندرکاران این امر مهم را ارج می‌نهم. باشد که رایحه دل انگیز و روح نواز و دماغ پرور عدالت در شهر دامن گستر شود و در سایه آن همه ما از زندگی سالم انسانی الهی بهره‌مند باشیم.

محمد باقر قالیباف - شهردار تهران - 31/ 1/ 87

کد خبر 49220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز