همشهری آنلاین: هیئت داوران چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی شهردار تهران را به عنوان برترین مدیر مردم‌دار کشور معرفی و با اهدای لوح تقدیر از وی تجلیل کرد.

به گزارش مهر، دکتر محمدباقر قالیباف در مراسم اختتامیه چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد با اشاره به عاشورا و واقعه کربلا گفت: عاشورا و کربلا تبلور یک انسان کامل در تاریخ بشریت و مصداق یک انسان کامل در ابعاد عاشقانه زیستن، عاقلانه فداکاری کردن و آگاهانه حق را انتخاب کردن است و همه ما باید از این واقعه به عنوان تجلی اراده الهی در ساحت اجتماعی درس بگیریم و آن را سرلوحه زندگی خود قراردهیم.

وی با بیان این که همه افراد و یا سازمانها دارای فلسفه وجودی هستند و هدفی را دنبال می‌کنند افزود: هر سازمان و نهادی که فلسفه وجودی خود را نشناسد و یا در آن مسیر حرکت نکند همیشه در حالت ابهام بوده و در نهایت بی‌خاصیت پیش می‌رود.

قالیباف مهمترین دغدغه امروز کشور را موضوع توسعه و پیشرفت با محوریت عدالت و معنویت دانست و گفت: هر سازمان و تخصصی، هر مهارت، هنر و علمی و هر ظرفیت و خلاقیتی باید در این راستا حرکت کند چرا که این موضوع مهمترین چالش و دغدغه در کشور ماست.

شهردار تهران با تاکید بر این که سرمایه‌های اجتماعی مهمترین سرمایه و بستر برای توسعه کشور است خاطرنشان کرد: اعتماد بزرگترین سرمایه هر سازمان و نهادی است و توسعه یک دگرگونی در زندگی برای رسیدن به شرایط مطلوب و بهبود کیفیت زندگی در ابعاد مادی و معنوی و رسیدن به حیات طیبه است که به سمت آن حرکت می‌کنیم.

قالیباف در ادامه خاطرنشان کرد: اگر توسعه در ایران هدفی است بزرگ و مهم که سالیان مدیدی است تلاش می‌شود در دو سطح دولت و جامعه به آن دست یابیم و در این مسیر چالشهای گوناگونی داشته و داریم و اگر سرمایه اجتماعی ظرفیت فرهنگی گرانبهایی است که پیشتر در فرهنگ ایرانی اسلامی از گونه های ابتدایی آن برخوردار بودیم و امروز این سرمایه گرانسنگ معنوی در معرض آسیبهای فراوانی است و همچنین اگر مدیریت مسئله جاری سازمانهای دولتی و مردم نهاد است که هدف کلان آنها توسعه است و سرمایه اجتماعی لازمه تحقق این هدف است می‌توان گفت که حلقه مفقوده این چرخه راهبردی  روابط عمومی به مثابه یک گفتمان است و از این رو باید این روابط تو در تو روشن شده تا از رهگذر این تبیین تئوریک بتوانیم چالشها را در مسیر توسعه مرتفع سازیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: انسان عصر مدرن موجودی جستجوگر است که در پی بهبود وضعیت زیست خود است و بر این مبنا این اندیشه در کانون مفهوم توسعه قرار دارد که انسان عامل فعال در جهان است و از طریق افزایش دانش خود موفق به کنترل جهان زندگی و طبیعت اطراف می‌شود و آن را در جهت اهداف خود شکل می‌دهد و از این طریق از یک وضعیت نامطلوب به سوی وضعیت مطلوب تر پیشرفت می‌کند.

قالیباف تصریح کرد: با این تعبیر توسعه در بعد مفهومی خود جریانی را نشان می‌دهد که مجموعه نظام اجتماعی هماهنگ با نیازهای متنوع اساسی و خواسته‌های افراد و گروههای اجتماعی در داخل نظام  از حالت نامطلوب زندگی خارج شده و به سوی وضع یا حالتی از زندگی سوق یابد که از نظر مادی و معنوی بهتر است.

وی افزود: توسعه در معنای ساده و روان خود به معنای گذار از وضعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نامطلوب به وضعیتی مطلوب تر بوده که در آن  انسان شادمانتر است و توانایی بیشتری در کنترل سرنوشت و زندگی خود دارد.

قالیباف اعتماد، ارتباط و مشارکت را سه رکن بنیادین سرمایه اجتماعی دانست و افزود: اگر در جامعه‌ای میزان اعتماد متقابل شهروندان به یکدیگر  شهروندان و حکومت و نهادهای عمومی و دولتی بالا باشد  می توان از سرمایه اجتماعی در این جامعه سخن گفت.

وی افزود: همچنین ارتباطات گسترده بین افراد، اجزا و اقشار و نهادهای اجتماعی در اشکال سنتی و مدرن آن شاخص دیگری در وجود سرمایه اجتماعی است و وجود ارتباطات گسترده و اعتماد متقابل در جامعه، بدون مشارکت در عرصه‌های گوناگون منجر به شکل گیری سرمایه اجتماعی نمی‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد : روابط عمومی را چه علم یا هنر بدانیم و یا آن را مهارت تلقی کنیم، همواره در صدد حل مسائل یک سازمان و گروه‌های اجتماعی مرتبط با آن از طریق تولید، پردازش و گردش اطلاعات و ساماندهی ارتباطات درون و برون سازمانی است.

شهردار تهران با بیان این که روابط عمومی یک گفتمان است آن را دارای چهار گزاره اصلی دانست و گفت: ارتباطات، مشارکت تعاملی و پویا، شفاف سازی و اطلاع رسانی، پیشرفت، توسعه و تعالی از گزاره‌های عیین کننده روابط عمومی است.

قالیباف با اشاره به چهار نوع مدل و الگوی "جیمز گرونیک"روابط عمومی را در مقام یک گفتمان با آخرین مدل این الگو یعنی، رابطه ای همسو و همسنگ با هدف کمک به رفع مشکلات سازمانها و گروههای اجتماعی مرتبط با آنها از طریق تامین منافع هر دو طرف به طور همطراز مطابق دانست وافزود: در این برداشت و رهیافت از روابط عمومی می‌توان پیوندهایی از آن را با سرمایه اجتماعی، توسعه و مدیریت جستجو کرد.

به گفته وی روابط عمومی و سرمایه اجتماعی دو حوزه تعاملی هستند که از هم تغذیه کرده و تقویت هریک موجب تقویت دیگری و تضعیف هرکدام تضعیف دیگری را به دنبال دارد.

شهردار تهران تصریح کرد: در جامعه‌ای پویا و رو به پیشرفت یا جامعه توسعه گرا، یکی از تکیه گاههای هر برنامه‌ریزی و آینده نگری، سرمایه اجتماعی است و روابط عمومی به مثابه یک گفتمان و روابط عمومیها به عنوان نهادهای پیش رو و تقویت کننده گفتمان روابط عمومی، موجب تقویت و افزایش سرمایه اجتماعی هستند.

قالیباف خاطرنشان کرد: متخصصان روابط عمومی با استفاده از تواناییها ومهارتهای خود مردم را به سمت رشد، پیشرفت و توسعه رهنمون می‌سازند و از وظایف مهم روابط عمومی رساندن اطلاعات به همه بخشهای جامعه است تا همگی فرصت مداخله و مشارکت در توسعه را داشته باشند و از آن جا که مشارکت جزو لاینفک سرمایه اجتماعی است در این جا نیز توسعه روابط عمومی به ارتقای سرمایه اجتماعی می‌انجامد.

وی خاطرنشان کرد: آگاهی که روابط عمومیها مسئول انتشار و ترویج آن هستند محصول گفتگوی متقابل میان مدیران و جامعه با یکدیگر و در درون خود و در یک فضای آزاد، متوازن و برابر است که بی‌تردید در آن هر دو طرف حق اظهار نظر داشته و معیار پذیرش دیدگاههای طرفین، عقلانیت و منطق است و این آگاهی، اعتماد متقابل اجتماعی را به عنوان یکی از مهمترین مبانی سرمایه اجتماعی افزایش می‌دهد.

قالیباف با بیان اینکه جامعه امروز ایران در چالش توسعه یافتگی از نظر اجتماعی و ساختاری قرارداد گفت: ما نیازمند همبستگی، اخلاق عمومی، جامعه مدنی و اعتماد اجتماعی و ارتباطات فرهنگی و علمی هستیم و اگر در این راه نکوشیم آسیبها و نابسامانیهای اجتماعی و شبه بحرانها در راه هستند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: هر چند سرمایه اجتماعی در ایران در مقاطعی کاهش یافته و این آسیب اجتماعی، تاثیرات نامطلوبی بر فرآیند توسعه داشته است اما روابط عمومی در مقام یک گفتمان برای دولت و جامعه ایران یک فرصت است.

وی افزود: بایسته‌های ارتباطی، مشارکتی و اعتمادی در درون گفتمان روابط عمومی می‌توانند هم سرمایه اجتماعی را ارتقا دهند و هم فرآیند توسعه را تسهیل بخشند و از این و مدیران در بخشهای مختلف یک جامعه توسعه گرا باید به روابط عمومی، فراتر از یک سازمان نگریسته  بلکه روابط عمومی را چه به مثابه یک سازمان و چه به مثابه یک گفتمان حامل و تولید کننده ارزشهایی بدانند که موجب ارتقای سرمایه اجتماعی شده و تسهیل کننده روند توسعه می‌شود

کد خبر 73075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز