همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: برای بزرگ کردن، کوچک کردن و یا جمع کردن شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران ابتدا باید رویکردی را تعیین و با نگاه به افق آینده شهرداری و نحوه مدیریت شهر در آیند در مورد این شرکت‌ها تصمیم بگیریم.

به گزارش سما، محمد باقر قالیباف که صبح یکشنبه 15 دی در جلسه علنی شورای شهر تهران حضور یافت بعد از دستور جلسه اول مبنی بر ارائه گزارش عملکرد بودجه سازمان ها و شرکت های شهرداری در شش ماهه اول سال جاری، با بیان این مطلب با اشاره به این که در گذشته گفته بودم شرکت ها حیات خلوت شهرداری هستند اظهار کرد: از گذشته دور به دلایل مختلف این شرکت ها شکل گرفته بود که تابع قانون تجارت کار، عمل کرده و تابع سیاست های مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری نبودند.

وی با بیان این که در دو ، سه سال گذشته مجموع تلاش هایی که در حوزه مدیریت شهری انجام شده ، گام های زیادی برای شرکت ها برداشته شده است ، گفت : با صراحت می گویم در سه سال گذشته امکان ندارد مجمع شرکتی برگزار شده باشد و در موقع مقرر برای آن شرکت تعیین تکلیف نشده باشد.

قالیباف تخصصی شدن و جهت گیری شرکت ها را یکی از اقدامات انجام شده خواند و افزود : شرکت های اضافی شهرداری ساماندهی و تعیین تکلیف شدند و امسال نیز در لایحه بودجه شرکت ها در نظر گرفته شدند که این مساله نیز پیش از این در شهرداری سابقه نداشته است.

شهردار تهران ساماندهی وضعیت سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری را یک قدم به سمت قدم نهایی دانست و گفت : این بازنگری اساسی از قدم های خوبی است که در راه اصلاح ساختار در مجموع شهرداری اتفاق می افتد.

قالیباف با اشاره به این که در شهرداری اقدامات غیر مترقبه بسیاری پیش می آید که رعایت سرعت ، دقت، صحت و سلامت کار در آن اهمیت زیادی دارد، افزود : یک روز در شهرداری این روند حاکم بوده که کارها را به جای بخش اداری توسط شرکت های وابسته انجام دهند که بر اساس این جایگاه شرکت های متعددی در شهرداری تشکیل شد.

وی خاطر نشان کرد : دقیقا باد تعیین شود که آیا خصوصی سازی 100 درصد در شهرداری باید صورت گیرد یا اقدامات اجرایی در ابعاد مختلف توسط شرکت های شهرداری صورت پذیرد و یا کارها را به صورت امانی انجام دهیم.

قالیباف تصریح کرد : بر اساس تجربه تمام دنیا معتقدم که حتما خصوصی سازی بهترین روش خواهد بود و باید با برون سپاری به بخش خصوصی کارها را انجام دهیم.

شهردار تهران در ادامه با بیان این که برخی بخش های خصوصی ظرفیت انجام کار شهرداری را دارند و برخی بخش ها نیز این ظرفیت را نداشته و باید به شکل گیری آن ها کمک کرد افزود : در بحث جمع آوری زباله بخش خصوصی وجود نداشت اما امروز 15 شرکت این اقدام را انجام می دهند ، حتی در آینده نیز آتش نشانی را نیز مانند اتوبوسرانی می توان به بخش خصوصی سپرد.

وی خاطر نشان کرد : از بزرگ کردن شهرداری باید پرهیز کرد و تا می توانیم به کوچک سازی آن اقدام کنیم که این به نفع شهروندان و شهرداری خواهد بود.  

وی در ادامه در مورد بررسی لایحه ساماندهی وضعیت سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران و ارائه اساسنامه آن ها افزود : همه چیز امکان خوصی سازیش وجود دارد حتی امریکا در جنگ نیز به سمت خصوصی سازی پیش رفته است، اما مهم این است که به چه میزان و چه کارهایی را می توان خصوصی کرد.

قالیباف با اشاره به اینکه ما یک مساله را در شهرداری قطعی کرده ایم، گفت : قرار بر این است که بخش های حاکمیتی را نگه داشته و تصدی گری را رها سازیم.

وی درمورد خصوصی سازی فروشگاه شهروند افزود : شهروند یک درصد فروش شهر تهران را نیز ندارد پس مشخص است در اقتصاد نمی توانیم اثر بگذاریم ، در شرایطی که هزینه سرانه تمام شده در شهروند 13 درصد است ، این هزینه برای سوپرمارکت ها یک درصد است که این نشان می دهد اجناس در شهروند گران تر تمام می شود.

شهردار تهران با بیان این که قیمت هر مسافر در شهرداری حدودا بالای 400 تومان تمام می شود که با دارایی های ثابت و جاری این مبلغ را به 20 تومان تبدیل و در مترو نیز به 40 تومان رساندیم گفت : آیا اگر بخش خصوصی با این هزینه مسافر جابه جا می کند ؟ بله حتما حداکثر 200 تا 250 تومان تمام می شود.

قالیباف تصریح کرد : ما معتقدیم فروشگاه شهروند را باید به بخش خصوصی واگذار کنیم اما چگونگی اش را نیز باید تعریف کنیم. 

وی افزود: اینکه در گذشته تصمیم گرفته شد شرکت‌های وابسته، کار شهرداری را انجام بدهند این تصمیم حاصل یک دیدگاه بود.

قالیباف با بیان این که قبلاً گفته بودم شرکت‌ها در شهرداری حیات خلوت شهرداری هستند، افزود: این شرکت‌ها به دلایل مختلف از کنترل شهرداری خارج شده بودند و تابع سیاست‌های مدیریت شهری نبوده‌اند.

شهردار تهران با اشاره به این که شرکت‌های وابسته به شهرداری، طبق قانون تجارت کار می‌کرده‌اند، گفت: برگزاری مجمع شرکت‌ها برای اعمال مدیریت بر آن‌ها و تخصصی کردن این شرکت از کارهایی است که انجام شده است.

شهردار تهران خطاب به اعضای شورای شهر تهران گفت: باید مشخص کنیم شهر را با چه رویکردی اداره کنیم و شرکت‌ها هم تعیین تکلیف شوند. خصوصی سازی بهترین روش برای اداره شهر است و حتی می‌توان آتش نشانی را هم به بخش خصوصی واگذار کرد.

کد خبر 72296

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز