گروه شهری: شهردار تهران گفت: با توجه به مشکلاتی که در حوزه نفت وجود دارد، می‌ترسیم زمانی بحث اداری صندوق ذخیره ارزی حل شود

 و شرایط استفاده از این صندوق برای همه شهرداری‌ها و نه فقط شهرداری تهران فراهم شود که دیگر صندوق‌ ذخیره ارزی موجودی نداشته باشد.

محمدباقر قالیباف پنجشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران که با حضور 300 سازمان و تشکل مردمی در محل دائمی نمایشگاه شهرداری تهران در بوستان گفت‌وگو برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که از چه زمانی درهای صندوق‌ ذخیره ارزی به روی شهرداری‌ها گشوده خواهد شد؟ گفت: این سؤال را نباید از من بپرسید، این سؤال را از دوستانی که می‌خواهند این کار را انجام ‌دهند، باید پرسید.

وی ادامه داد: مهم‌ترین صندوق ما و مهم‌ترین جایی که ما به آن اعتماد می‌کنیم و از آن توقع داریم همین سازمان‌های مردم‌نهاد هستند و فکر می‌کنم در این حوزه شهر ظرفیت‌های زیادی دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه در سال 140 میلیارد تومان هزینه جمع‌آوری زباله در شهر می‌شود و مشکلات محیط‌زیستی داریم، بیان داشت: این ظرفیت‌ها می‌تواند نه تنها این هزینه را به شهر تحمیل نکند بلکه بیش از این هزینه‌ها نیز برای شهر درآمد داشته باشد.

به گفته وی، این موضوعات زمانی اتفاق می‌افتد که ما از سازمان‌های مردم ‌نهاد نهایت استفاده را بکنیم.قالیباف ادامه داد: امیدوارم با برگزاری این نمایشگاه‌ها ظرفیت‌های خفته که در شهر وجود دارد و ما آنها را کمتر شناخته‌ایم شناسایی و بیدار شود تا مدیریت شهری از آن بهره ببرد.

وی به اظهارات یکی از شهروندان اشاره کرد و افزود: امروز خانمی که قریب به 90 سال سن داشت نکته‌ جالبی را در نمایشگاه به من گفت.

او به من گفت که شهرداری تنها یک مسئولیت اجرایی و پست اداری نیست بلکه شهرداری و شهردار تهران باید فراتر از اینها به شهر و مردم نگاه کنند و مثل خانواده با همه شهر رفتار کنند.

شهردار تهران ادامه داد: شهرداری توان‌ سازمان‌های مردم ‌نهاد و NGO‌ها را باید در بخش‌های مختلف شناسایی و یک رابط خوبی بین آنها باشد و توان و معضلات شهر را به هم برساند که با وجود این بخش قابل توجهی از مشکلات امروز در سطح شهرداری قابل حل است.

شایان ذکر است که شهردار تهران با حضور در نمایشگاه توانمندی‌های سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران ضمن افتتاح این نمایشگاه، به همراه تعدادی از هنرمندان نامی کشورمان از جمله جمشید مشایخی، مرتضی احمدی، ژاله علو و شهره لرستانی از بخش‌ها و غرفه‌های مختلف این نمایشگاه بازدید کرد.

پل ارتباطی بین مردم و مدیریت شهری

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، مدیر‌‌کل آموزش و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز با اشاره به تاثیر توسعه سمن‌ها(سازمان‌های مردم نهاد) در کاهش مشکلات شهری گفت: شهری که خاطرات ما را در خود نهفته دارد باید محل تلاش گروهی‌مان باشد.

مهم‌ترین سرمایه ما در مدیریت شهری مشارکت مردمی است و ما اعتقاد داریم سازمان‌های مردم نهاد این توانایی را دارند که پل ارتباطی مطمئن بین مدیریت شهری و مردم باشند.

محمدرضا ناری ابیانه با اعتقاد بر اینکه شهرداری ابزار کافی برای رفع معضلات پایتخت را ندارد، تاکید کرد: مشارکت مردم در این ارتباط اهمیت اساسی دارد.

ناری ابیانه تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد باید نیازمحور عمل کنند و به تئوری کارکرد پروسه محور به‌صورت فراگیر توجه بیشتر کنند و در موضوع ترافیک این مسئله می‌تواند بسیار کارساز باشد.

وی افزود: این نمایشگاه با 2 هدف تشکیل شده است؛ ایجاد باور مطلوب از سمن‌ها در حافظه مدیریت شهری؛ چراکه به اعتقاد ما سوابق و کارکردهای اجتماعی سمن‌ها نشان می‌دهد مدیران اجرایی باور کارآمدی نسبت به سمن‌ها نداشته‌اند.

هدف ما این است که باورها شکل گیرد‌. هدف دوم ما نیز این است که سازمان‌های مردم نهاد نیازهای مدیریت شهری را بشناسند و بدانند نیاز مدیریت شهری چیست.

به گفته ناری ابیانه، ابزار و امکانات موجود برای حل معضلات شهری مکفی نیستند؛

اگر اعتقاد داریم مشارکت هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، تقابل‌ها به تعامل تبدیل می‌شود و انجام امور شهری را تسهیل می‌کند، باید بدانیم برای جلب مشارکت 10 میلیون نفر شهروند نیازمند مشارکت با گروه‌هایی هستیم که شهروندان در آن عضو هستند..

کد خبر 71578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز