همشهری آنلاین: شهردار تهران در جمع خبرنگاران در سیدنی مترو را مهمترین پروژه در توسعه تهران نامید.

دکتر محمدباقر قالیباف در جمع خبرنگاران رسانه‌های مختلف دنیا در پایتخت استرالیا هم در مورد پروژه‌های شهری خود حرف زد و هم به سوالات سیاسی خبرنگاران پاسخ داد.

وی که برای شرکت در اجلاس متروپولیس به سیدنی سفر کرده است گفت: در 6 اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد شوراها، شورایاری‌ها، شورایاران و شهروندان و بطور کلی دولت‌های محلی اشاره‌های صریحی شده است بر همین اساس امروز تاکید ویژه ما بر تحقق تشکیل واقعی دولت‌های محلی است و در اولین گام قریب 380 شورایاری محلی در تهران با رای مردم برگزیده شده و اداره امور مناطق و محلات خود را در دست گرفته‌اند.

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رویترز پیرامون میزان مشارکت مردم در اداره امور شهر تهران و هدف وی از انتشار کتاب حکومت‌های محلی گفت: نگاه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مبحث شوراها حاکی از گستردگی عمق دید ایرانیان به ضرورت مشارکت مردم در اداره امور است. البته پس از انقلاب اسلامی و به واسطه بروز جنگ تحمیلی تا چند وقت امکان تحقق این ظرفیت قانونی وجود نداشت، اما اکنون ما روز به روز به سمت تحقق ایده حکومت‌های محلی با دولت‌های محلی پیش می‌رویم. در نتیجه همین قانون است که هم اکنون شهردار تهران توسط شورای شهر و برای مدت 4 سال برگزیده می‌شود.

وی ادامه داد: کتاب حکومت‌های محلی را بر همین اساس و با هدف باز شدن زمینه نظریه پردازی بیشتر در این خصوص نوشتم و جلد دوم آن نیز طی روزهای آینده در اختیار شهروندان و صاحب نظران قرار خواهد گرفت.

قالیباف در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری استرالیا در خصوص مهمترین پروژه‌های حال حاضر شهر تهران تصریح کرد: هم اکنون توسعه پایتخت ایران اولویت بحث‌های ماست و بر این اساس مجموعه پروژه‌های مهم و متعددی را در دست اجرا داریم. اما اگر قرار باشد که یک دسته بندی در خصوص مهمترین پروژه‌های امروز شهر تهران انجام شود به اعتقاد من اولین مورد، توسعه شبکه مترو تهران و سپس به ترتیب افتتاح مرکز بازیافت زباله شهر، اجرای طرح توسعه فضاهای سبز با هدف کاهش میزان آلودگی هوا، توسعه مراکز تفریحی توریستی که یکی از نمونه‌های آن را در افتتاح برج میلاد به مردم عرضه کردیم، توسعه شبکه بزرگراهی و احداث تونل‌های موثر بر ترافیک شهرتهران و همچنین بازسازی بافت‌های فرسوده با توجه به قرار گرفتن تهران بر روی نوار زلزله است.

در این گفت و گو شهردار تهران شهر سیدنی را در چند ساعتی که از حضورش در آن می‌گذرد شهری پیوند خورده با طبیعت و دارای ارتباطات موثر توصیف و یادآور شد: به اعتقاد من توکیو به لحاذ نظم و پاکیزگی جایگاهی به مراتب بالاتر از سیدنی دارد.

در ادامه این نشست خبری یکی از خبرنگاران حاضر با اشاره به برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال آینده پرسید، آیا شما به عنوان شهردار تهران از جمله کاندیداهای شرکت در این دوره از انتخابات هستید یا خیر؟ و همچنین نظر شما پیرامون این رقابت سیاسی در ایران چیست؟

قالیباف در این خصوص پاسخ داد: به اعتقاد من مهمترین نیازهای ایران در شرایط فعلی آرامش در عرصه سیاسی و همچنین عرصه بین‌المللی از یک سو و توسعه در حوزه‌های اقتصادی - علمی و فرهنگی از دیگر سو است و بر این اساس هر کسی که بتواند در جهت تحقق این اهداف گامی بردارد فردی شایسته برای تصدی عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

شهردار تهران افزود: با توجه به فرصت نسبتا طولانی باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری، سخن گفتن در خصوص کاندیداتوری خود و دیگر افراد را در این خصوص به لحاظ زمانی زود می‌دانم و لذا هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته‌ام.

وی ادامه داد: به هر صورت مطمئن هستم دولت آینده ایران در خصوص موارد ذکر شده فعالیت‌های خاص و مستمری صورت خواهد داد.

قالیباف در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس پیرامون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصریح کرد: گمان می‌کنم ضرورتی ندارد که من بخواهم در خصوص کاندیداهای انتخابات آمریکا اعلام نظر کنم. به هر حال هر کدام از کاندیداها را که مردم آمریکا انتخاب کنند همه وی را به لحاظ قانونی رئیس جمهور آن کشور می‌دانند اما ظاهرا آقای اوباما هم اکنون وضعیت بهتری نسبت به رقیب خود دارد. ضمن اینکه به اعتقاد من وی موضع گیری‌های روشن‌تر و شفاف‌تری نسبت به مسایل مهم و اساسی چون ایران و خاورمیانه اتخاذ کرده است.

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه پرس تی وی پیرامون اولویت‌های کاری سفرش در حاشیه و متن اجلاس نهم شهرداران جهان خاطر نشان کرد: در متن این اجلاس علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی پیرامون مشکلات مربوط به همکاری و تعامل کلانشهرهای بزرگ دنیا، مباحث مربوط به حقوق شهروندی، حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست، بازیافت زباله‌ها و سایر مسایل مرتبط با حوزه مدیریت شهری بحث و تبادل نظر خواهیم کرد و در حاشیه این دیدار هم  از شهرداران کلانشهرهای آسیایی جهت شرکت در اجلاس کلان شهرهای آسیایی در تهران که ماه نوامبر و در برج میلاد برگزار می‌شود دعوت به عمل خواهیم آورد.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون عمده‌ترین مشکلات شهر 12 میلیونی تهران خاطر نشان کرد: نکته جالبی مورد اشاره قرار گرفته است. احتمالا خوب می‌دانید که جمعیت تهران در شب 9 میلیون نفر است که بر این تعداد در روزها 3 میلیون نفر دیگر هم افزوده می‌شوند. با این وصف ما فقط 20 میلیون سفر روزانه درون شهری داریم. بنابراین به اعتقاد من یکی از عمده‌ترین مسایل شهر ما موضوعات مرتبط با حوزه حمل و نقل و ترافیک است.

شهردار تهران حاشیه‌نشینی را از دیگر معظل‌های تهران برشمرد و گفت: این حاشیه‌نشینی ناشی از مهاجرت گسترده طی سال‌های گذشته به سوی پایتخت بوده اما هم اکنون نزدیک به 5 سال است که ما بر موضوع‌هایی چون مهاجرت و حاشیه نشینی متمرکز  شده  و در جهت بهبود وضعیت گام بر می‌داریم.

قالیباف تصریح کرد: متاسفانه شهر تهران هنوز دچار مشکلات مربوط به 2 قطبی بودن است یعنی ما هنوز هم مناطقی برخوردار و مناطقی کمتر برخوردار را در شهرمان داریم.

وی با اشاره به این واقعیت که تهران به صورت میانگین سالانه 250 میلیمتر باران به خود می‌بیند؛ ساکن بودن هوا در بسیاری از روزهای سال را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی دیگر از موارد مورد توجه ما تلاش برای مقابله با عوامل ایجاد کننده آلودگی هوا و توسعه راه‌های مبارزه با معضل آلودگی هواست.

قالیباف همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران استرالیایی پیرامون تحلیلش از بحران اقتصادی دنیا تصریح کرد: من این بحران را جدی ارزیابی می‌کنم و اعتقاد دارم که دامنه تبعات آن را باید تا 3 سال آینده هم انتظار داشت.

شهردار تهران ابراز نگرانی برخی از تشکیل ائتلاف گازی میان کشورهای ایران، روسیه و قطر را بی‌مورد توصیف کرد و گفت: این روزها هم تولید کنندگان و هم مصرف کنندگان کالاهای مختلف، خصوصا انرژی، برای پیگیری امور و طرح مشکلاتشان توافقنامه‌هایی از این دست را به امضاء می‌رسانند. اتفاقا این نوع همکاری‌ها می‌تواند به ثبات بازار که نفع آن را هم تولید کننده می‌برد هم مصرف کننده، کمک کند. [نشست سران گاز در تهران]

کد خبر 66461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز