شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: باید تصدی‌گری بر شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی از بین برود و تولی‌گری بر عملکرد آن‌ها صورت گیرد.

محمدباقر قالیباف در نشست با مسئولان شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی گفت: شرکت‌های خصوصی باید خود بر مسائل جاری‌شان مدیریت کنند و تصدی‌گری بر عملکرد آنها از بین برود و در مقابل نظارت بر عملکرد آنها دقیق‌تر شود.

وی افزود: امروز دیگر به فکر توسعه کمی شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی نیستیم بلکه توسعه کیفی آن ها مدنظر است و در تلاشیم شرکت های خصوصی به ماهیت و نقش اصلی خود و هدف تاسیس شان نزدیک شوند  و با ارتقای سطح خدمات بتوانند به نحو شایسته تری به شهروندان خدمات رسانی کنند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه ما از ورود بخش خصوصی در مدیریت تاکسیرانی به عنوان راه کاری برای حل مشکلات و ارتقا سطح خدمات‌رسانی به شهروندان حمایت می‌کنیم گفت‌: حضور و فعالیت شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی در شهری مانند تهران انکار ناپذیر است زیرا یک سازمان نمی‌تواند به تنهایی بر عملکرد حدود 100 هزار تاکسی نظارت کند.

قالیباف با تاکید بر اینکه تاکسی‌ها به هیچ وجه جز وسایل نقلیه عمومی محسوب نمی‌شوند و در واقع وسیله‌ای نیمه عمومی هستند تصریح کرد: تاکسی‌ها در هیچ جای دنیا وسایل نقلیه عمومی محسوب نمی‌شود و ما نیز نباید خلاف عقل و منطق تاکسی‌ها را وسیله نقلیه عمومی بدانیم و اگر بودجه و یارانه‌ای را می‌خواهیم صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی کنیم، مترو در اولویت قرار دارد زیرا علاوه بر ظرفیت بسیار بالای جابه جایی مسافر بهترین گزینه برای حل مشکل ترافیک محسوب می‌شود.

شهردار تهران همچنین بر تشکیل جلسات مشورتی به صورت پیوسته و مداوم با حضور نمایندگان و منتخبان شرکت‌های خصوصی و مدیران حوزه حمل و نقل و ترافیک و سازمان تاکسیرانی تاکید کرد و گفت: نباید شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی خود را جدا از سازمان تاکسیرانی و مجموعه شهرداری تهران بدانند و در تمام مراحل همفکری لازم بین مدیران سازمان تاکسیرانی و حوزه حمل و نقل و ترافیک وجود داشته باشد تا با رفع مشکلات زمینه خدمات رسانی بهتر و شایسته‌تر به شهروندان ایجاد شود.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه خصوصی‌سازی بخش از تاکسیرانی به معنای رها کردن ناوگان نیست گفت: خصوصی‌سازی به این معنا نیست که هر کس هر کاری دوست دارد می‌تواند انجام دهد بلکه ما چارچوب و هدفی را برای شرکت‌های خصوصی تعیین کرده‌ایم و رفتار ما  کاملا با شرکت‌های خصوصی مدیریتی خواهد بود و چنانچه شرکتی نتواند خود را با چارچوب‌های تعیین شده منطبق کند و رشد و پیشرفت لازم را داشته باشد خود به خود از این عرصه حذف خواهد شد.

وی ادامه داد: در مقابل از شرکت‌هایی که بتوانند به نحو شایسته‌ای فعالیت و خدمات رسانی کرده و به اهداف تعیین شده برسند حمایت خواهد شد.

شهردار تهران با بیان اینکه شرکت‌های خصوصی حمل و نقل در تمام دنیا سالهاست که فعالیت و خدمات‌رسانی می‌کند تصریح کرد: زمانی که می‌خواستیم شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی را در تهران ایجاد  کنیم بسیاری با این طرح مخالفت می‌کردند اما اکنون لزوم حضور و فعالیت شرکت‌های خصوصی به اثبات رسیده و ما امروز باید سعی کنیم با استفاده از تجارب کشورهای دیگر سطح شرکت‌های خصوصی و نحوه عملکرد آنها را ارتقا دهیم.

59 درصد ناوگان تاکسیرانی تحت نظارت بخش خصوصی

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز در این نشست گفت: در حال حاضر 59 درصد ناوگان تاکسیرانی تحت نظارت بخش خصوصی فعالیت و خدمات‌رسانی می‌کنند و 41 درصد ناوگان تحت پوشش سازمان تاکسیرانی هستند.

وی با بیان اینکه مسافربرهای شخصی ساماندهی شده بدون استثنا در شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی مشغول به کار و خدمات رسانی هستند.

حسین تیموری کرمانی خاطر نشان کرد: از مجموع 15 هزار و 637 مسافربر شخصی که شناسایی شده بودند تنها حدود 5 هزار دستگاه خودرو عملا وارد عرصه خدمات‌رسانی شدند و با تغییر رنگ و پلاک در شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی فعالیت خود را آغاز کردند.

وی تصریح کرد: بر اساس طرح جامع حمل ونقل و ترافیک شهر تهران تاکسی‌های پایتخت باید تنها در قالب استاندار (تلفنی و ایستگاهی) و خطی فعالیت کنند که در تلاشیم به مرور با حذف تاکسی‌های گردشی و ساماندهی تاکسی‌ها به شیوه‌های تعیین شده به اهداف تعیین شده در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک دست برسیم.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی همچنین بر ارتقای سطح کیفی ناوگان تاکسیرانی تاکید کرد و گفت: بر اساس طرح جامع حمل و نفل دیگر نباید به دنبال ارتقا کمی ناوگان تاکسیرانی باشیم و در مقابل باید سطح خدمات‌رسانی و کیفیت ناوگان ارتقا یابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال 85 باید 7800 خودرو به تاکسیرانی شهر تهران تحویل می‌شد گفت: متاسفانه هنوز هزار و 200 خودرو از سهمیه سال 85 سازمان تاکسیرانی تحویل داده نشده است این درحالیست که رانندگان این خودروها بین 3 تا 7 قصد خودرو ها را نیز پرداخت کرده‌اند.

تیموری کرمانی در پایان ابراز امیدواری کرد که مسئولین در دولت برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده تهران و ارتقا کیفیت ناوگان همکاری لازم را داشته باشند تا به مرور خودروهای با کیفیت و مدرن جایگزین خوردوهای قدیمی شده و خدمات رسانی مناسبی به شهروندان صورت گیرد.

کد خبر 68381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز