سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیرکل سابق سازمان ملل که به دعوت سید محمد خاتمی به تهران سفر کرده است با شهردار تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش مهر، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد در دیدار خود با شهردار تهران و در پاسخ به انتقاد برخوردهای دوگانه شورای امنیت با کشورها گفت: شورای امنیت باید دچار تغییراتی شود و من در زمان دبیر کلی خیلی سعی کردم مسائل دموکراتیک تر و شفاف‌تر شود. در عین حال این نقاط ضعف را هم قبول دارم.

کوفی عنان، در این دیدار که در دفتر شهردار تهران برگزار شد، با بیان اینکه تمام شهرداران در اقصی نقاط دنیا فعالیت‌های فراوان و کارهای دشواری دارند، گفت: در ابرشهرهایی چون تهران فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلفی با یکدیگر در تعاملند و این موضوع مسئولیت سنگینی را برای شهردار به دنبال دارد.

وی افزود: با وجود این که کار شهرداران معمولا کار ساده‌ای نیست اما به نظر می‌رسد شما به راحتی از عهده این کار بر می آیید.

کوفی عنان گفت: من برای شما احترام بسیار زیادی قائلم و در زمان دبیر کلی سازمان ملل متحد نیز با شهرداران شهرهای مختلف جهان ارتباط زیادی داشتم.

دبیر کل سابق سازمان ملل متحد، خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که هم اکنون پیگیری می‌کنم تشکیل مجمع جهانی انسان دوستانه‌ای است تا در آن یکسری بحث‌ها در مورد تغییرات اقلیمی را دنبال کنیم. چراکه متاسفانه این تغییرات بیشترین تاثیرات سوء را بر روی فقرا دارد. انسان‌هایی که نه تنها نقشی در به وجود آمدن این مشکلات نداشته اند بلکه هزینه زیادی را هم بابت این تغییرات باید متحمل شوند.

وی ادامه داد: همانطور که تغییرات اقلیمی برای شما مشکل ساز شده برای همه شهرداران در تمام شهرهای دنیا نیز این مشکل وجود دارد.

کوفی عنان ادامه داد: در حال تشکیل ائتلافی هستیم که تغییرات اقلیمی و مشکلات حاصل از آن را بررسی و حل و فصل کنیم و امیدواریم افرادی که آلودگی‌ها را ایجاد می‌کنند هزینه‌های آن را بپردازند و نه افراد فقیر.

وی همچنین با بیان اینکه آب مشکل بزرگی برای دنیاست و بحث‌های محیط زیست تمام مردم دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: ما در حال مطالعه اثرات زیست محیطی در 4 شهر دنیا هستیم که یکی از این شهرها نیویورک است.

به طور مثال اگر طوفانی مثل کاترینا در نیویورک اتفاق بیفتد اولین چیزی که یک شهردار از شهروندان می خواهد این است که فورا شهر را تخلیه کنند اما در نیویورک این امکان وجود ندارد چون تمام شهر پل و تونل است و ظرف 20 دقیقه همه جا قفل می‌شود. بنابراین یکی از مطالعاتی که انجام می‌شود این است که در چنین سناریوهای بحرانی چگونه مردم در شهر بمانند و آسیبی نبینند.

عنان همچنین درباره شرایط سیاسی و امنیتی جهان به ویژه منطقه خاورمیانه، گفت: احساس عدم ثبات می کنم و خیلی نگرانم. سلاح های کشتار جمعی، تروریسم، محیط زیست، جنگ‌های داخلی و مناقشات کشورها تهدیدهایی هستند که ما امروز با آن‌ها روبه رو هستیم.
 
به گفته دبیر کل سابق سازمان ملل متحد در طی چند سال اخیر ، موضوع جنگ با تروریسم که رئیس جمهور آمریکا آن را آغاز کرده وضعیت دنیا را بی ثبات نموده است.

عنان همچنین ، گفت: منطقه خاورمیانه از فلسطین تا افغانستان منطقه بسیار حساسی است که وضعیت آن پیچیده شده و ما حساسیت خیلی زیادی باید روی مسائل آن داشته باشیم. تمامی مناقشات در منطقه خاورمیانه به نوعی با هم ادغم می شوند و همدیگر را تقویت می کنند.

عنان با بیان اینکه باید همه با هم کار کنیم و وضعیت را ثبات بخشیم، گفت: همه ما در یک قایق نشسته‌ایم و نیاز است که با هم همکاری کنیم و امنیت دنیا را ارتقا دهیم و اگر چه این کار سختی است اما دوست و دشمن باید در صلح منطقه خاورمیانه با هم تعامل کنند.

وی همچنین با اشاره به مشکل اقتصادی که گریبان گیر دنیا شده است، گفت: این بحران در آمریکا شروع شده و الان به تمام دنیا گسترش پیدا کرده و این مسئله در حال تبدیل شدن به بحران اقتصادی دنیاست .

عنان معتقد است تصمیماتی که کشورهای جی 8 گرفته اند به کم کردن اثرات این بحران کمک خواهد کرد ولی این بحران طولانی مدت خواهد بود.

شهردار تهران نیز در این دیدار ضمن خوشامدگویی به دبیر کل سابق سازمان ملل متحد خطاب به وی، گفت : خوشحالیم که در شهر تهران میزبان یک شخصیت تاثیر گذار جهانی، چه در گذشته به عنوان دبیر کل سازمان ملل متحد و چه امروز به عنوان یک شخصیت بین‌المللی هستیم.

قالیباف گفت: یکی از مهمترین دغدغه های امروز ما در شهر تهران بحث آلودگی هوا و توسعه فضای سبز است. مخصوصا این که جغرافیای شهر تهران به گونه‌ای است که جنوب آن متصل به کویر است و باید با دقت بیشتری به این موضوع توجه کنیم.

وی افزود: در این راستا بیشترین تلاش را برای ایجاد کمربند سبز اطراف تهران به کار می‌بندیم و خوشبختانه در سال های اخیر آلودگی هوا در تهران کاهش پیدا کرده است.

قالیباف همچنین گفت: قبول دارم شرایط دنیا و مخصوصا منطقه خاورمیانه شرایط مناسبی نیست اما معتقدم همه درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه ریشه در دخالت کشورهای غیر منطقه‌ای دارد.

وی افزود: کشورهای غیرمنطقه‌ای حتی مسایل داخلی کشورها را هم در راستای منافع خودشان ساماندهی می‌کنند و پیش می برند که نمونه آن را در عراق ، فلسطین و پاکستان شاهدیم.

به گفته قالیباف تا زمانی که با دیدی جامع به مسائل جهانی نگاه نکنیم درگیری ها ادامه خواهد داشت و هرجا که دخالت‌ها کاهش پیدا کرده امنیت هم افزایش یافته است.

شهردار تهران خطاب به کوفی عنان خاطرنشان کرد: برخی اوقات در شورای امنیت تصمیماتی گرفته می‌شود که از عدالت و انصاف به دور است. با یک موضوع واحد بنا به کشورهای مختلف برخوردهای دوگانه صورت می‌گیرد که این خود یکی از ظلم‌های بزرگ امروز است و من فکر م  کنم نقش شما در این زمینه برجسته است که این موضوع و بعضی موضوعاتی که در گذشته امکان بیانش نبود امروز برای جامعه جهانی مطرح شود.

دبیر کل سابق سازمان ملل متحد نیز در پاسخ به قالیباف گفت: فکر می‌کنم شورای امنیت باید دچار تغییراتی شود و من در زمان دبیر کلی خیلی سعی کردم مسائل دموکراتیک تر و شفاف تر شود و نقاط ضعف را هم قبول دارم.

شهردار تهران در این دیدار با اشاره به اینکه در آینده نزدیک نشست شهرداران کلان شهرهای آسیایی با موضوعیت محیط زیست و آلودگی هوا به میزبانی شهرداری تهران برگزار می‌شود از دبیر کل سابق سازمان ملل دعوت کرد که به عنوان مهمان ویژه برای شرکت در این نشست در تهران حضور یاند.

کوفی عنان هم ابراز امیدواری کرد که در این اجلاس شرکت کند.

کد خبر 65802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز