همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: ورود اتوبوس‌های چپ در خارجی تنها ورود چند اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی نیست بلکه نقطه عطفی در تغییر نگاه، تکنولوژی و توجه به کرامت انسانی در کلان شهر تهران است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران دکتر محمد باقر قالیباف در حاشیه مراسم آغاز به کار رسمی اتوبوس‌های دو کابین خارجی در تهران گفت: در طول عمر خود تغییری در اتوبوس‌های شهر احساس نکرده‌ایم و اتوبوس‌ها از لحاظ کیفیت، ایمنی و رفاه در طول این سال‌ها یکنواخت بوده‌اند. با ورود اتوبوس‌های چپ در خارجی‌، امروز شاهد انتقال تکنولوژی روز اروپا به تهران هستیم.

وی با تاکید بر اینکه پس از 2 ماه تعداد اتوبوس‌های دوکابین خارجی به 200 دستگاه خواهد رسید، افزود: در تلاشیم تا خط تولید این اتوبوس‌های مدرن را در تهران راه اندازی کنیم تا بتوانیم اتوبوس‌هایی با کیفیت و استاندارد مناسب را برای تهران و در صورت تقاضا برای  شهرهای دیگر داشته باشیم.

قالیباف تصریح کرد: هر اقدامی که در شهر صورت می‌گیرد باید در راستای بهبود کیفیت زندگی شهروندان باشد که اتوبوس های با کیفیت خارجی می توانند تحولی در حوزه خدمات رسانی و توجه به کرامت انسانی ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه فلسفه وجودی نظام جمهوری اسلامی چیزی جز کرامت انسانی نبوده است، گفت: اتوبوس‌های جدید با دارا بودن استانداردهای روز دنیا ، امکانات رفاهی و ایمنی می‌تواند سفری مناسب را برای شهروندان فراهم کند و علاوه بر آن گامی در راستای انتقال تکنولوژی و صنعت تولید اتوبوس مدرن به کشور هستند.

قالیباف با بیان اینکه ما قول داده بودیم که اتوبوس‌های جدید در خردادماه وارد ناوگان شوند و اکنون با تاخیری دو ماهه روبرو هستیم، گفت: مجلس شورای اسلامی و دولتمردان با ایجاد تبصره 13 اقدامی ماندگار و تصمیم بسیار مهمی را گرفتند اما از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشد.

وی افزود: ای کاش دولتمردان و مجلس گزارشی از عملکرد تبصره 13 بر اساس قانون ارائه می‌دادند تا ببینیم که چگونه از امکانات و ظرفیت‌ها استفاده شده و آیا عملکرد کاملا قابل قبول بوده یا نه.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: تبصره 13 با امکانات و ظرفیت‌هایی که در اختیار داشت می‌توانست سرعت ورود و تعداد اتوبوس‌های دو کابین خارجی را افزایش دهد اما متاسفانه حتی یک ریال از تبصره 13 برای خرید اتوبوس‌های جدید استفاده نشد.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه از محل اعتبار تبصره 13 کمکی به ورود اتوبوس‌های خارجی نشد حتی در برخی مواقع همکاری‌های بروکراسی و سییستماتیک با ما صورت نگرفت و به همین دلیل شاهد تاخیر ورود اتوبوس‌ها به ناوگان بودیم.

شهردار تهران افزود: با این وجود ما از هرگونه کمک دولت برای حل مشکل ترافیک استقبال می‌کنیم و در تلاشیم تا با همکاری همه جانبه معضل ترافیک را از سر راه برداریم.

قالیباف با تاکید بر اینکه مردم لایقند از وسایل حمل و نقل عمومی با کیفیت استفاده کنند گفت: آمارها نشان می‌دهد که مهمترین دغدغه مردم بحث حمل و نقل عمومی و ترافیک است به همین دلیل امسال 30 درصد از اعتبارات شهرداری را در حوزه ترافیک متمرکز کرده‌ایم تا بتوانیم مشکلات شهروندان را کاهش دهیم.

شهردار پایتخت در ادامه با اشاره به اینکه برای حل معضل ترافیک در کوتاه مدت باید در سطح خیابان‌ها اولویت را به اتوبوس‌ها بدهیم گفت: مسئولان باید برای تحقق سهم 75 درصدی حمل و نقل عمومی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده همکاری‌های لازم را با مدیریت شهری داشته باشند و برای حل معضل ترافیک زمینه توسعه خطوط اتوبوسرانی فراهم شود و اگر جایی اتوبوس‌ها در اولویت قرار نگرفتند بر ما انتقاد کنند نه آنجا که تلاش داریم خطوط اتوبوسرانی را برای حل معضل ترافیک گسترش دهیم.

وی تاکید کرد: باید خطوط اتوبوسرانی تندرو به 350 کیلومتر در تهران برسد تا بتوانیم سرویس دهی مناسب به شهروندان داشته باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه باید سهم خطوط مترو از حمل و نقل عمومی به 30 درصد برسد ، گفت: شهرداری تهران به اندازه تمام دولت های قبلی برای توسعه مترو اعتبار و توان گذاشته است تا بتوانیم هرساله 15 کیلومتر مترو بسازیم.

وی با اشاره به اینکه حتی در دوره سازندگی توسعه خطوط مترو مورد توجه قرار داشته و نقدینگی مترو نسبت به اکنون کمتر بوده گفت: تلاش می‌کنیم واگن‌های جدید مترو را تا پایان سال وارد ناوگان کرده و همچنین با تمام تلاش ایجاد خطوط جدید را پیگیری کنیم‌.

دکتر قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه اتوبوس‌های چپ در برای استفاده معلولان و جانبازان با ویلچر کاملا مناسب است و آن‌ها می‌توانند به راحتی سوار اتوبوس شوند گفت: در تلاشیم تا شهر را برای معلولان و جانبازان مناسب‌سازی کنیم و این امکان را برای آن‌‌ها ایجاد کنیم که بتوانند مانند سایر شهروندان از وسایل نقلیه عمومی بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه  قیمت هر دستگاه اتوبوس حدود 230 میلیون تومان است گفت: در حال حاضر در خط 1 اتوبوس‌های تندرو بدون آنکه نظارت خاصی صورت گیرد 92 درصد مردم برای سفر خود بلیت ارائه می‌کنند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه شورای اسلامی شهر از ایجاد سامانه اتوبوس‌های تندرو و ورود اتوبوس‌های جدید خارجی حمایت کامل داشته است تصریح کرد: برای افزایش سرعت اتوبوس‌های تندرو نیازمند ایجاد تقاطع‌های غیر همسطح در مسیر هستیم که در این راستا تقاطع‌هایی که در خط 1 باید به صورت غیر همسطح درآیند در دستور کار قرار گرفته تا بتووانیم ظرفیت خطوط را به حداکثر برسانیم.

کد خبر 61986

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز