همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: فناوری اطلاعات مهم‌ترین ابزاری است که می تواند هر مجموعه‌ای را از یک شرکت کوچک و حتی خانواده گرفته تا یک کشور، قاره و دنیا مورد تحول قرار دهد.

دکتر محمد باقر قالیباف در همایش کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت شهری که از سوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: مجموعه فناوری اطلاعات هیچ جایگزینی ندارد و فرصت بسیار جدی و مناسبی برای کشورهایی است که دچار عقب ماندگی هستند که باید با تصمیم‌گیری دقیق و شجاعانه عقب‌ماندگی خود را جبران کنند. [قالیباف: فن‌آوری اطلاعات ضرورت اجتناب‌ناپذیر شهرهای مدرن است]

وی ادامه داد: برخی کشورها سال‌ها از دنیا عقب هستند که فناوری اطلاعات این فرصت را در اختیار آن‌ها قرار داده تا بار دیگر از نقطه صفر فعالیت خود را آغاز کنند.

به گفته قالیباف ما نیز هم اکنون در این فرصت قرار داریم، البته ما 10، 15 سال را از دست داده‌ایم و اگر این بار فاصله بیفتد و فرصت‌ها را از دست دهیم، فاصله‌ها به اندازه سال نوری خواهد شد.

وی با بیان این که اهمیت IT در حوزه صنعت، اقتصاد، مدیریت، خدمات و ... بی‌نظیر است‌، گفت: وقتی امروز در نظام دم از عدالت می‌زنیم که البته باید هم بزنیم، یکی از مهم‌ترین ابزاری که می‌تواند عدالت را در بسیاری از شئون خود مخصوصا در بخش‌های قضائی و اقتصادی پیش ببرد، فناوری اطلاعات است.

شهردار تهران، افزود: فناوری اطلاعات در مباحث مختلف دیگری از جمله مبارزه با فساد و رانت خواری هم می‌تواند نقش موثری ایفا کند.

وی در ادامه، تصریح کرد: اگر بحث بالا بردن آگاهی‌های مردم در نظام اسلامی مهم‌ترین وظیفه دولت‌هاست، فناوری اطلاعات کمک بسیاری به این موضوع می‌کند.

به گفته قالیباف، اگر در حکومت به دنبال مردم سالاری دینی هستیم برای مشارکت و حضور مردم نیازمند فناوری اطلاعات هستیم.

وی با اشاره به این که فناوری اطلاعات آن قدر ابعاد گسترده دارد که در همه شئونات زندگی وارد شده است، خاطر نشان کرد: گذشته ما نشان داده که در این بخش روند خوبی را طی نکردیم و فکر می‌کنم هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی در این کار مقصر است.

وی ادامه داد: معتقدم اصل 44 را در ارتباط با فناوری اطلاعات مثل بقیه بخش‌ها نباید نگاه کرد و ما جزو مجموعه‌هایی هستیم که بی سرو صدا و با دقت کامل در حال اجرای اصل 44 هستیم.

وی سپس به دوره‌های گذشته مدیریت خود در کشور اشاره کرد و گفت: در دوره گذشته خصوصی‌سازی را از موضوعات حاکمیتی شروع کردیم که عده‌ای می گفتند خلاف قانون است، اما ما آنها را قانع کردیم برای مثال گذرنامه که مهم‌ترین سند است را به همراه گواهی‌نامه به بخش خصوصی واگذار کردیم و ثابت کردیم که این نه تنها اشراف حاکمیت را برای حوزه امنیت کاهش نداد بلکه آن را افزایش هم داد.

شهردار پایتخت در ادامه، گفت: در بخش نظافت شهر از حدود 15 سال پیش این موضوع مطرح بوده که رفت و روب و نظافت را به بخش خصوصی بدهند اما هرگاه خواستند تصمیم‌گیری کنند با موضوع مدیریتی روبرو می‌شدند که نارضایتی مردم را به دنبال داشت و جنبه امنیتی پیدا می‌کرد، در این 15 سال هر شهرداری که آمد و تصمیم گرفت تا از 122 ناحیه فقط در یک ناحیه این کار را انجام دهد که بعد از تصمیم گیری و 9 ، 10 ماه مطالعه به بن‌بست می‌رسید و عقب نشینی می‌کرد و آن را چالشی بزرگ می‌دانست.

وی افزود: اما تصمیم این کار در دوره حضور همکاران من در شهرداری گرفته شد و بعد از انجام مطالعات دقیق، امروز یک سال و نیم از در اختیار گذاشتن رفت و روب شهر به بخش خصوصی می‌گذرد و شهرداری به جز مدیریت و نظارت در این بخش کاری نمی‌کند.

قالیباف با اشاره به مزیت‌های این اقدام، گفت‌: شرکت‌هایی در این بخش شکل گرفتند که بقیه شهرها و حتی کشورهای دیگری که در این بخش دچار مشکل هستند سراغ آنها آمدند و خواستار آن شدند که رفت و روب شهرشان را این شرکت‌ها بر عهده بگیرند.

شهردار تهران در ادامه این همایش، افزود: در شهرداری تهران امروز بخش صدور پروانه ساختمان که مهم‌ترین قدرت حاکمیتی شهرداری‌ها، گلوگاه شهرداری‌ها و رگ حیاتی آن‌هاست به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شده و حدود 5 روز پیش نیز لیست نهایی دفاتر خدمات الکترونیکی شهر را قطعی کردیم و بر اساس آن در مرحله اول حدود 70 دفتر خدمات الکترونیکی ارائه خدمات را آغاز کردند.

قالیباف در مورد دلیل نامگذاری این دفاتر به عنوان "دفاتر خدمات الکترونیک شهر" گفت: به این دلیل عنوان شهر را به کار بردیم تا همه سازمان‌های خدماتی مثل آب، برق، گاز، مخابرات و غیره بتوانند در این دفاتر فعالیت کرده و خدمات ارئه دهند.

قالیباف در ادامه گفت: در یک سال اخیر روند سرعت در حوزه فن آوری اطلاعات در شهرداری قابل قبول و قابل دفاع است و هر روز و هر هفته شتاب بهتری خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه البته بخش‌هایی از کار را نمی‌توانم بیان کنم، گفت : قبل از اینکه کاری انجام بشود آن را اعلام نمی‌کنیم زیرا برخی مواقع وقتی عده‌ای می‌فهمند کاری می‌خواهد انجام شود به جای اینکه کمک کنند چوب لای چرخ می‌گذارند ولی اگر کار انجام شود و سیستم راه بیافتد آن گاه چوب آنها خرد می‌شود.

شهردار تهران افزود: با نگاه پروژه‌ای که نگاه کنیم در حال حاضر بیش از 50 تا 60 درصد پروژه‌های شهرداری را بخش خصوصی انجام می‌دهد این در حالی است که معتقدم باید سازمان بسیار کوچکی داشته باشیم که افراد شاغل در آن فقط کارهای مربوط به بخش حاکمیتی و مدیریتی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه امیدوارم روزی فرا رسد که همه مدیران در همه سطوح به این موضوع توجه کنند و در قرن 21 که قرن تحولات خیره کننده است، عقب نمانند، موضوع فرهنگ فن آوری اطلاعات را مهم‌تر از هر چیز دیگر در این حوزه دانست.

قالیباف گفت: امیدورام بخش خصوصی با همکاری همکاران شهرداری استارت شهر مجازی تهران را بزنند و با برنامه ریزی دقیق کارها را پیش ببریم.

کد خبر 59622

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز