جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران با آیات عظام بهجت، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی، جوادی آملی و جعفر سبحانی دیدار و گفت و گو کرد

به گزارش سما، شهردار تهران که پنجشنبه (26 اردببهشت) به قم سفر کرده بود، در دیدار با مراجع عظام تقلید گزارش مشروحی از اهم فعالیت‌های انجام شده در شهر تهران و همچنین رویکردهای مدیریت شهری در سال جاری را ارائه کرد.

شهردار تهران در این گزارش ضمن تاکید بر انجام فعالیت‌های فرهنگی در شهر تهران با رویکرد دینی، اظهار کرد: همه فعالیت‌های عمرانی، خدماتی، بهداشتی، ساخت و ساز، عمرانی و ... درشهر تهران شتاب خوبی دارند اما در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی با شتاب بیشتری در حال حرکت هستیم.

قالیباف با اشاره به اقدامات فرهنگی در بعد کالبدی، گفت: هم اکنون 3 میلیون متر مربع فضای مذهبی، فرهنگی و هنری در حال احداث است و بخش زیادی از آن امسال به بهره برداری می‌رسد. در این میان برای مساجد و حسینیه‌ها اعتبارات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. همچنین برای ساماندهی فعالیت‌های دینی شهر تهران سال گذشته مرکز امور دینی شهرداری تاسیس شد.

وی ادامه داد: سال گذشته 35 مسجد در شهر تهران در مناطقی که با کمبود مسجد مواجه بودند احداث شد و امسال نیز 17 میلیارد تومان برای بهسازی مساجد شهر بودجه پیش بینی کرده ایم.

قالیباف احداث باغ موزه‌های قرآن، کتاب، دفاع مقدس، تئاتر و سینما و هنرهای آیینی را از دیگر اقدامات شهرداری در حوزه فرهنگی بر شمرد.

شهردار تهران ادامه داد : در حوزه آسیب‌های اجتماعی با توجه به شناختی که از زیرساخت های آسیب‌ها داریم 16 مرکز کار آفرینی "کوثر" ویژه زنان سرپرست خانوار راه اندازی کردیم که در این مراکز بانوان سرپرست خانوار توانمند شده و با حمایت شهرداری تولیداتشان را در بازار عرضه می کنند.

وی همچنین به راه اندازی 3 گرمخانه (مرکز نگهداری موقت بی‌خانمان‌ها ) که در تمام طول سال فعالیت می‌کنند اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در زمستان قبل علی رغم سرمای بی سابقه هیچ بی‌خانمانی در تهران فوت نشد و گرمخانه‌ها خدمات خوبی ارائه کردند .

شهردار تهران به فعالیت‌های قرآنی شهرداری اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های قرآنی به طور مرتب در سطح خانواده‌ها صورت می‌گیرد و آثار این فعالیت‌ها هم‌اکنون کاملا مشهود است.

قالیباف در ادامه گزارش خود به مراجع عظام ، خاطر نشان کرد: یکی از معضلات شهر تهران افسردگی بانوان، کم تحرکی و مشکلاتی نظیر پوکی استخوان است که ما با بررسی دقیق این مشکلات در تمامی مناطق شهر اقدام به راه اندازی 120 سالن ورزشی ویژه بانوان به صورت تمام وقت کردیم.

وی افزود: در همین راستا ایجاد بوستان‌های ویژه بانوان نیز که محلی امن برای ورزش و تفریح خانم‌های تهرانی است و با استقبال بسیار خوب بانوان هم مواجه شده از دیگر اقدامات شهرداری است.

شهردار تهران همچنین با اشاره به اقدامات شهرداری درموضوع ترافیک، گفت: مشکل ترافیک تهران با برنامه‌ریزی کوتاه مدت (تجهیز ناوگان اتوبوسرانی )، میان مدت ( توسعه مترو ) و بلند مدت ( کاهش تقاضای سفر ) قابل حل است. ما تمام تلاش خود را برای گسترش حمل و نقل عمومی می‌کنیم. راه اندازی سامانه تندرو اتوبوس و احداث سالانه 15 کیلومتر خط مترو در تهران ( درحالی که در 27 سال گذشته تنها 47 کیلومتر مترو در شهراحداث شده ) از مهم‌ترین برنامه‌های ما در حوزه ترافیک است .

قالیباف همچنین از بحث تمرکز زدایی به عنوان یکی از رئوس کاری شهرداری یاد کرد و گفت: تهران به 380 محله تبدیل شده که توسط 120 ناحیه اداره می‌شوند و اختیارات شهردار منطقه را به نواحی داده‌ایم تا مشکلات مردم بهتر حل شود.

در ادامه گزارش شهردار تهران به مراجع عظام، وی تاکید کرد: هیچ فعالیتی در شهر تهران انجام نمی‌شود مگر آن که نقطه آغاز آن از جنوب شهر تهران باشد. جنوب شهر در هر شرایطی در اولویت است و ما به شدت و به نحوی که کمترین مشکل برای شهروندان به وجود آید موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده را پیگیری می کنیم و خوشبختانه مردم هم به شهرداری اعتماد کرده اند و در این زمینه مشارکت خوبی دارند.

قالیباف همچنین به اقدامات زیست محیطی شهرداری اشاره کرد و گفت: معضل زیست محیطی منطقه کهریزک حل شده و در آن محل مجموعه‌ای ساخته‌ایم که قابلیت بازیافت روزانه 7 هزار تن زباله شهر تهران را دارد. همچنین در بخش نظافت، خدمات شهری و فضای سبز تغییرات و پیشرفت‌های شهرداری تهران قابل قبول است.

وی گفت در بخش عمران، پروژه‌های شهری به سرعت در حال احداث هستند و پروژه بزرگ برج میلاد نیز به حول و قوه الهی امسال به بهره برداری می رسد.

قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه درآمدهای شهر تهران بیش از دو ونیم برابر شده است، گفت: این افزایش در آمد بر دوش مردم نیست بلکه از طریق سرمایه گذاری و اجرای پروژه‌ها تامین می‌شود و مردم سهم اندکی در تامین درآمدهای شهر تهران دارند.

شهردار تهران در پایان گزارش خود از مراجع عظام تقلید درخواست کرد تا خدمتگذاران مردم در شهرداری تهران را از ارائه رهنمود‌ها و دعای خیر خود فراموش نکنند.

آیت‌الله جوادی آملی: اقدامات شهرداری جامع و امید بخش است

آیت‌الله‌ جوادی آملی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم در دیدار با شهردار تهران، گفت: گزارش عملکردی که ارائه کردید گزارش جامع، کامل و امید بخشی بود و ان‌شاءالله تلاش های شما مورد قبول ذات اقدس الهی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ساخت مساجد و اماکن فرهنگی نیمی از کار است و نیم دیگر مسجد دارها و متولیان مراکز فرهنگی هستند که باید به عنوان بازویی قوی عمل کنند و پاک، فهیم و معتدل باشند.

آیت‌الله جوادی آملی افزود: ما باید به سمتی حرکت کنیم که با دل های مردم کار کنیم.

وی تاکید کرد: نگاه پیشگیرانه به ویژه در حوزه آسیب‌های اجتماعی ضروری است. باید طوری حرکت کرد که مردم نیازمند نباشند و با احترام زندگی کنند.

آیت‌الله موسوی اردبیلی: بسیاری از مشکلات شهر تهران حل شده است

حضرت آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید در دیدار دکتر محمدباقر قالیباف ، شهردار تهران روند اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر تهران را مثبت ارزیابی کرد و گفت:‌ کارهای بسیار بزرگی در تهران صورت گرفته است و بسیاری از مشکلات این شهر حل شده است.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم در پایان بر رفع مشکل ترافیک تهران تأکید و خاطرنشان کرد: اگر کار به کاردان سپرده شود بسیاری از مشکلات رفع می ‌شود.

وی فعالیت‌های انجام گرفته در تهران را بسیار خوب و مناسب ارزیابی کرد و با اشاره به فعالیت‌های خود در گذشته در زمینه‌ امور اجرایی اظهار داشت: تهران شهر بزرگی است و به کارهای بزرگ نیازمند است و البته کارهای اجرایی در این شهر باید به افراد کارشناس و کاردانی چون شما سپرده شود.

این مرجع تقلید در ادامه به ضرورت رسیدگی به مشکلات شهر تهران از جمله مسئله ترافیک، جمع‌آوری کودکان خیابانی و سایر آسیب‌ها  تأکید کرد و افزود: مقابله با آسیب ‌های اجتماعی باید ادامه یابد.

آیت‌الله نوری همدانی‌: تهران الگویی برای سایر شهرهاست 

همچنین حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در دیدار شهردار تهران، خدمات دکتر قالیباف در شهرداری تهران را قابل تقدیر دانست وتصریح کرد: شهرداری در تهران توانسته کارها و فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دهد و خود را به عنوان الگو برای دیگر شهرها نشان دهد.

وی با بیان این که تحولات عمرانی در تهران بسیار گسترده بوده است، ادامه داد : شهرهای دیگر نیز باید همانند تهران گام‌های مهمی برای توسعه و پیشرفت شهر خود بردارند.

این مرجع تقلید خدمت به مردم را نعمت بزرگ الهی دانست و اظهار داشت: باید هم چنان که مردم در آغاز انقلاب به نظام خدمت کردند مسئولان نیز به مردم خدمت خالصانه انجام دهند.

این مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه داد: مردم ایران فداکاری و ایثارگری‌های بسیاری را برای پیروزی انقلاب انتجام دادند و امروز مردم انتظار دارند، مسئولان به حق پاسخگویی خدمات آن‌ها باشند.

وی پست‌ها و سمت‌ها را یک امانت الهی دانست و خاطر نشان کرد: مسئولان باید در زمان تصدی پست‌ها نهایت بهره را برای خدمت‌رسانی به مردم ببرند و بدانند تا زمانی که فرصت است می‌توان خدمت کرد.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی همچنین به وضعیت حوزه‌های علمیه در شهر تهران اشاره کرد و گفت: در گذشته حوزه‌های علمیه در شهر تهران بسیار قوی بودند و امروز نیز باید حوزه‌های علمیه این شهر تقویت شوند و برای بانوان نیز در شهر تهران حوزه‌های علمیه ایجاد شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: فعالیت و خدمت کردن به مردم در کشورهای اسلامی با دیگر بلاد بسیار متفاوت است، زیرا در بلاد اسلامی معنویت و معارف مدنظر است ولی در دیگر کشورها تنها مادیات حاکم بر فعالیت‌های آن هاست و باید در کشورمان که اسلامی است، تعادل و توازن میان کارهای مادی و معنوی ایجاد کنیم.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی در ادامه با اشاره به وجود گرانی و تورم تاکید کرد: گرچه مهار تورم و گرانی وظیفه شهرداری نیست، ولی انتظار داریم که گام های در این باره بردارید.

آیت‌الله جعفر سبحانی: شهرداری‌ها برای اوقات فراغت جوانان برنامه‌ریزی کنند

آیت‌الله‌ جعفر سبحانی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم نیز در دیدار دکتر قالیباف ،بیکاری را معضل اساسی جوانان خواند و اظهار داشت: شهرداری‌ها برای اوقات فراغت جوانان برنامه‌ریزی کنند، زیرا هر چه اوقات فراغت جوانان خالی بماند، موجب مفسده می‌شود و باید با انجام فعالیت‌های فرهنگی این مفاسد را مهار کرد.

وی سوق دادن جوانان به فرهنگ مطالعه، کتابخوانی، فضاهای سبز و راه اندازی اردوهای دسته جمعی برای مقابله با هجمه‌های فرهنگی را بسیار ارزشمند خواند و افزود: گرچه ما توان مهار مفاسد در تمام جامعه را نداریم ولی با ایجاد برخی فعالیت‌های علمی و فرهنگی می‌توانیم بخشی از این مفاسد را مهار کنیم.

این استاد حوزه علمیه قم، احداث پارک بانوان در شهر تهران را خوشحال کننده خواند و تصریح کرد: ممکن است برخی در ابتدا با کار شما مخالفت کنند اما این مخالفت ها نباید مانع فعالیت شما شود.

آیت‌الله ‌سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار پایان یافتن طرح حرم تا حرم شده و افزود : این طرح با همکاری دو استان قم و تهران هر چه زودترو به هر قیمت و نحوی شده باید پایان یابد.

آیت‌الله مکارم شیرازی: ایجاد پارک بانوان خدمت ارزشمندی به این قشر است

حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید هم در دیدار شهردار تهران ایجاد، پارک بانوان را گام مثبتی در شهر تهران توصیف کرد و افزود: زنان به عنوان قشری تاثیر گذار به فعالیت‌های جسمی بسیاری نیاز دارند و شما با ایجاد این پارک‌ها خدمت ارزشمندی به این قشر کرده اید.

وی تاکید کرد: باید پارک بانوان تقویت شود تا زنان بتوانند با انجام فعالیت‌های جسمانی، روح خود را نیز تقویت کنند و فعالیت‌های اجتماعی شان را افزایش دهند.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به همکاری شهرداری تهران با حوزه‌های علمیه این شهر و توسعه و تقویت آن تاکید کرد و در ادامه اظهار داشت: شهرداری‌ها از حوزه‌های علمیه برای تقویت فعالیت‌های فرهنگی خود بهره گیرند تا در آینده شاهد رشد و شکوفایی دوچندان آن ها باشیم.

وی با اشاره به گسترش فعالیت‌ها و ماموریت‌ها شهرداری گفت: شهرداری‌ها بیشترین ارتباط را به صورت مستقیم با مردم دارند و تلاش کنند برای تفریحات سالم افراد جامعه اقدامات خود را گسترش دهند.

این مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به تاکیدات روایات و آیات بر خدمت رسانی به مردم گفت: باید بدانیم که رشد فعالیت‌های فرهنگی، دینی و اعتقادی مردم بالاترین ارزش را در پیشگاه خداوند داراست و در این باره باید دقت لازم را داشته باشیم.

وی با بیان این که فعالیت مثبت شهرداری‌ها در اهداف نظام تاثیر گذار است، تصریح کرد: شهرداری تهران می‌تواند الگویی برای همه کشورهای اسلامی و سایر شهرهای ایران باشد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: رضایت مردم در تسریع  فعالیت‌های شهرداری ها است که در حقیت انتظار به جای هم هست و مسئولان نیز باید این موضوع را جدی بگیرند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی‌: اقدامات بسیار ارزشمند شما در شهرداری تهران نشان از خلوص نیت و تلاش تان است

حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی در دیدار با دکتر قالیباف تصریح کرد: اقدامات و فعالیت‌های بسیار ارزشمند شما در شهرداری تهران نشان از خلوص نیت و تلاش تان است.

وی تصریح کرد: به خوبی این نوع فعالیت‌ها در شهرداری نشان می‌دهد که شما علاقه‌مند خدمت به مردم هستید و آن چه خیر مردم و جامعه است را انجام می دهید.

این مرجع تقلید خطاب به قالیباف تاکید کرد: من خدمات و زحمات شما را شنیده بودم و رضایت شما از انجام فعالیت‌های صورت گرفته نشان از علاقه تان به مردم و نظام است.

وی کمک به محروما ، مساجد، تقویت و گسترش کتابخانه‌ها و افزایش فعالیت‌های فرهنگی در شهرداری تهران را بسیار ارزشمند وشایان تقدیر دانست و افزود: همه این فعالیت‌ها تعظیم شعائر الهی است و مردم نیز این گونه مسائل را به خوبی در زندگی خود دیده و درک می‌کنند.

این مرجع تقلید همچنین حوزه فعالیت شهری در زمینه بازیافت زباله را با اهمیت قلمداد کرد و برادامه آن تاکید کرد.

همچنین دکتر قالیباف در آستانه سالگرد رحلت آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی، برای عرض تسلیت به بیت این عالم ربانی در حسینیه این مرجع عالیقدر حضور یافت و در دیدار با حجت الاسلام  و المسلمین شیخ جواد فاضل لنکرانی فرزند آیت‌الله فاضل لنکرانی یاد این فقیه جلیل القدر را گرامی داشت .

شایا ذکر است دیدار با آیت‌الله انصاری شیرازی و علوی بروجردی از دیگر برنامه‌های شهردارتهران در سفر یک روزه به قم بود.

کد خبر 52006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز