دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: "شیه شیائوین" سفیر جمهوری خلق چین با دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران دیدار کرد.

سفیر جمهوری خلق چین در این دیدار با اشاره به فرهنگ و تمدن کهن ایران، گفت: فرهنگ و تمدن ایرانی در بین مردم چین شهرت فراوانی دارد و ایرانی‌ها نزد مردم چین ، مردمی مهربان ، خونگرم ، دوست داشتنی و مورد احترام هستند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، وی کشور ایران و شهر تهران را دارای پتانسیل های زیادی دانست و اظهار کرد : پکن در زمینه های مختلف آماده همکاری با پایتخت جمهوری اسلامی ایران است.

" شیه شیائوین" افزود: دو کشور می توانند در حوزه های سیاسی، بین المللی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، علمی، آموزشی و تبادل توریست همکاری های خوبی داشته باشند.

وی در ادامه از ایران به عنوان کشوری بزرگ و دارای جایگاه مهم در جهان یاد کرد و گفت: در سال های اخیر حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و نقش تهران به عنوان پایتخت ایران در گسترش و توسعه روابط  دو کشور ، نقشی تاثیرگذار است.

سفیر جمهوری خلق چین درباره زمینه های مشارکت و سرمایه گذاری چین در ایران، گفت: حوزه های ترابری، راه آهن شهری و بین شهری، مخابرات، خودرو سازی، ساخت کارخانه های سیمان، نیروگاه، بزرگراه سازی و ... از جمله زمینه های همکاری دو کشور است .

وی همچنین پیشنهاد داد: این آمادگی وجود دارد تا نشست مشترکی بین نمایندگان شرکت های چینی در تهران و مدیران ارشد شهرداری برای بررسی زمینه های همکاری دو جانبه برگزار شود.

" شیه شیائوین" تصریح کرد : احساس می کنم شهر تهران در آینده در بسیاری اززمینه ها با کشور چین همکاری کند و صد درصد باور دارم که دو کشور آینده درخشانی پیش رو دارند.

دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران نیز در این دیدار با اشاره به پیشینه روابط فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی چین و ایران ، گفت : در قرن بیست و یکم شرایط کشورهای آسیایی در مقیاس جهانی در حال تقویت شدن است و این کشورها به کشورهای موثر در حوزه سیاست و اقتصاد بین المللی تبدیل شده اند و این در حالی است که شاید 10 سال قبل در این حوزه کشورهای آسیایی کمتر مطرح بودند.

قالیباف قرن بیست و یکم را متفاوت از قرن بیستم دانست و اظهار کرد : قرن بیست و یکم قرن درخشش قاره آسیاست.

وی گفت : شهر تهران به ویژه در حوزه حمل و نقل ، ارتباطات وسیعی با کشور چین دارد البته اگرچه در برخی موارد شرکت های چینی در تعهداتشان نقض و یا تاخیر داشته اند اما از شما به عنوان سفیر جمهوری خلق چین در ایران می خواهیم تاکیدات لازم را به شرکت های چینی در زمینه عمل به تعهداتشان داشته باشید.

وی افزود : در صورت علاقه مندی شرکت های چینی ، در تهران زمینه سرمایه گذاری ، مشارکت و همکاری در بخش مسکن و ساخت و ساز نیز وجود دارد.

شهردار تهران گفت : در ماه نوامبر میلادی نشست شهرداران آسیایی به میزبانی تهران برگزار خواهد شد که این نشست در پی تصمیم نشست روسای مجالس آسیایی است که سال قبل برگزار شد و امیدوارم شهرداران کلان شهرهای چین هم در این نشست شرکت کنند . البته دعوت رسمی از آن ها به عمل خواهد آمد.

قالیباف در ادامه این نشست از وضعیت برگزاری المپیک در پکن سوال کرد و " شیه شیائوین" در پاسخ گفت : همه دستگاه های اجرایی برگزاری المپیک در آمادگی کامل به سر می برند و مشعل المپیک هم به تازگی به کشور چین وارد شده است.

در ادامه این دیدار سفیر جمهوری خلق چین نماد بازی های المپیک 2008 را به شهرار تهران تقدیم کرد و از وی برای حضور در این دوره از بازی های المپیک در چین دعوت کرد.

کد خبر 51609

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز