همشهری آنلاین: شهردار تهران در دیدار با پتر رامزاور، رئیس فراکسیون پارلمانی حزب سوسیال مسیحی کشور آلمان گفت: جای آلمانی‌ها در توسعه شهر تهران خالی است.

به گزارش سما، در این دیدار که یکشنبه (۲۹ اردیبهشت) برگزار شد، علاوه بر پتر رامزاور ، رئیس فراکسیون پارلمانی حزب سوسیال مسیحی (CSU)، کریستیان روک ، سخنگوی امور توسعه ائتلاف CDU/CSU در مجلس فدرال آلمان، پیتر رویس، از حزب CSU و ناتاشا زکر، سخنگوی حزب سوسیال مسیحی، حضور داشتند.

پتر رامزاور در این دیدار با بیان این که تهران با این جمعیتی که دارد در حد یک کشور است، گفت: مسائل شهری از جمله مسائلی است که برای ما جالب است و ما قصد داریم، بیشتر با شهر تهران آشنا شویم، البته هنوز فرصتی دست نداده تا شهر را ببینیم، زیرا از لحظه‌ای که وارد تهران شدیم در حال ملاقات و گفت‌و‌گو هستیم.

وی افزود: در بیشتر ملاقات‌هایی که داشتیم، در مورد مسایل سیاسی منطقه‌ای، خاورمیانه و مسایل اقتصادی صحبت کردیم و با مسایل منطقه و تاثیرپذیری آن‌ها از یکدیگر آشنا شدیم و به نقش کشور شما در این معادلات پی بردیم.

شهردار تهران نیز در این دیدار ضمن خوشامدگویی به هیات آلمانی گفت: اداره شهر تهران با این جمعیت سخت است، ولی یکی از مزیت‌های اداره تهران این است که به طور واقعی توسط شهروندان اداره می‌شود. آن‌ها بودجه‌اش را می‌دهند و خود، شهر را اداره می‌کنند.

قالیباف افزود: شهر تهران ۲۲ منطقه و ۳۸۰ محله دارد و شورای اسلامی شهر و محلات به طور مستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شوند و مدیریت می‌کنند که این امر، اداره شهر را آسان‌تر کرده است.

به گفته شهردار تهران، طبیعتا در شهر مشکلاتی از جمله حمل و نقل، ترافیک، آلودگی هوا و نظایر آن وجود دارد که با برنامه‌های در حال اجرا در آینده نزدیک این مشکلات کمتر خواهد شد. وی ادامه داد: در حوزه‌های مختلف از جمله حمل و نقل، نظافت شهر، بازیافت، سرمایه‌گذاری و احداث‌های جدید سرعت خوبی داریم.

قالیباف سپس به رابطه کشورهای ایران و آلمان اشاره کرد و گفت: با همه ارتباط خوبی که بین ایران و آلمان برقرار است، اما جای آلمانی‌ها در توسعه شهر تهران خالی است. البته این موضوع را به سفیر آلمان گفته‌ام. ما با شهرهایی چون رم، مادرید، پاریس، شانگ‌های و پکن روابط خوبی داریم، اما با شهرهای آلمان ارتباط کمتری وجود دارد که فکر می‌کنم، این ارتباط بین کلان شهرها و پایتخت‌ها می‌تواند، فعال باشد.

قالیباف گفت: سابقه تجاری ایران و آلمان در سطح ملی و بین المللی نشان می‌دهد که رابطه بین کلان شهرها می‌تواند، بسیار فراتر از این باشد.

شهردار تهران با بیان این که در گذشته آلمانی‌ها حضور بیشتری در ایران و شهر تهران داشتند، گفت: برخی از ساختمان‌های قدیمی تهران نشان از حضور و مشارکت آن‌ها در توسعه تهران دارد.

پتر رامزاور پس از شنیدن اظهارات شهردار تهران گفت: دانش فنی آلمان می‌تواند، سهم عمده‌ای در توسعه شهر تهران به خصوص در کارهای زیربنایی ایفا کند و من هم به محض بازگشت به آلمان، موانع موجود را بررسی می‌کنم. اما فکر می‌کنم، بتوانیم در رابطه با کلان شهرهای صنعتی آلمان مانند فرانکفورت، برلین و مونیخ همکاری‌هایی را آغاز کنیم.

قالیباف سپس به ملاقات اخیر خود با سفیر آلمان اشاره کرد و گفت: در این ملاقات قرار شد تا ارتباط بین تهران و برلین بیشتر و فعال‌تر شود که امیدواریم این اتفاق بیافتد، زیرا این به نفع مردم دو شهر است.

شهردار تهران تاکید کرد: فکر می‌کنم، این همکاری‌ها می‌تواند در سطح ملی بین دو کشور و در سطح منطقه در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و به تبع آن امنیتی موثر باشد.

شهردار تهران در ادامه گفت: به تاریخ گذشته که نگاه کنیم، می‌بینیم فراز و نشیب‌ها و مشکلاتی که در صحنه بین‌المللی پیش می‌آید، به هرحال گذراست، اما مهم این است که رابطه بین کشورها در این حوزه ها و همچنین منافع دو کشور و منطقه به درستی تامین شود. قالیباف با اشاره به بحث تحریم‌های اخیر گفت: آلمان در همراهی با تحریم‌های اخیر عجله کرد.

شهردار تهران سپس به تجارب دوران فرماندهی خود در نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: زمانی که در پلیس بودم، ارتباط خوبی با آلمان در زمینه تامین خودرو و تجهیزات پلیسی برقرار کردیم . فکر می‌کنم در این مقطع نیز در حوزه حمل و نقل با شرکت‌های حمل و نقل و در بحث اتوبوس و اتوبوس‌سازی و همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانیم ارتباط خوبی برقرار کنیم، همان طور که در بحث پسماندها، ارتباط خوبی با شهرهای میلان و رم و در شهرسازی رابطه خوبی با فرانسه داریم.

در ادامه رئیس فراکسیون پارلمانی حزب سوسیال مسیحی کشور آلمان گفت: کشور شما در حل مسایل منطقه‌ای دارای اهمیت خاصی است به خصوص مسایل مربوط به افغانستان که ما نیز در این زمینه علاقه مشترک داریم، ولی در مسایل مربوط به تحریم‌ها یک بعد مربوط به تحریم‌هایی است که از طریق قطعنامه انجام شده و بعد دیگر، انتظارات آمریکایی‌ها از تحریم‌های بیشتر است که شرکت‌های آلمانی را بعضا شدیدا تحت فشار قرار می‌دهند.

پتر رامزاور در ادامه با بیان این که در تاریخ تحولات اقتصادی نمونه‌ای نیست که موفق شده باشند کشوری را با حربه تحریم به کاری مجبور کنند، گفت: مهم این است که بتوانیم به مسایلی که پشت این مهم قرار دارد، بپردازیم. به عنوان مثال به روند اعتمادسازی در مسایل هسته‌ای.

قالیباف در این باره گفت: بحث هسته‌ای ما مشخص است. ما در چارچوب NPT اعتمادسازی کرده و آن را همچنان ادامه می‌دهیم، زیرا این از واقعیات کشور و خواست مردم ماست.

وی افزود: من بر این باورم که موضوع انرژی هسته‌ای، بهانه آمریکایی‌هاست. آن‌ها در شرایط خاصی که در خاورمیانه وجود دارد، خواسته‌ها و منافعی را دنبال می‌کنند و هیچ گاه شانی برای دیگر کشورهای منطقه، آسیا و اتحادیه اروپا قائل نیستند و همه چیز را برای خودشان می‌خواهند.

قالیباف با بیان این که آن‌ها به دنبال تسلط کامل در خاورمیانه برای منافع اقتصادی و سیاسی خود در دنیا هستند، گفت: به نظر من این اتحادیه اروپا و دیگر کشورها هستند که باید به خاطر حساسیتی که در خاورمیانه در ابعاد فرهنگی، سیاسی و امنیتی وجود دارد، ایفای نقش کنند و خود را در متن قرار دهند، نه در حاشیه. طبیعتا ایران و بخشی از کشورهای منطقه در این کار نقش کلیدی و اساسی دارند.

پتر رامزاور در ادامه این دیدار با پیچیده و پررمز و راز خواندن طیف‌های سیاسی موجود در ایران از دکتر قالیباف پرسید که خود را در کجای طیف‌های سیاسی ایران می‌بیند که شهردار در پاسخ گفت: وزیر امور خارجه سوئد هم در حاشیه اجلاس داووس این سوال را از من پرسید که در پاسخ به او گفتم، به نظر من، شما یک تحلیل درست از واقعیات جامعه ما ندارید و بدون شناخت، با واسطه و تحلیل توام با باورهای غیرواقعی احزاب و گروه ها را در کشور ایران دسته‌بندی می‌کنید که این درست نیست.

پتر رامزاور در این خصوص گفت: پاسخ شما بسیار دیپلماتیک و سیاسی بود. ولی شما در آلمان دارای شهرت هستید و از شما به عنوان فردی عمل‌گرا یاد می‌کنند که از حل مسائل بیمی ندارد و سعی می‌کند، با استفاده از راهکارهای مدرن به راه حل چالش‌ها دست پیدا کند و این پیشرفت‌های مناسبی را ایجاد می‌کند، برای این که بتوانید در کشورتان نقش سیاسی مهم‌تری را ایفا کنید.

کد خبر 52357

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز