همشهری آنلاین: رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه سالانه 10 هزار و 600 مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور ثبت می‌شود، گفت: میزان مرگ و میز زودرس ناشی از آلودگی هوا در تهران سه برابر متوسط کشور است.

tehran

به گزارش ایسنا دکتر کاظم ندافی گفت: بر مبنای آخرین یافته‌های موجود 10 هزار و 600 مرگ سالانه منتسب به آلودگی هوا در کشور به ثبت رسیده است که یک سوم آن (سه هزار و 640 نفر) به شهر تهران بازمی‌گردد.

وی افزود: با توجه به این که 11 درصد جمعیت کشور در تهران زندگی می‌کنند، میزان مرگ و میرهای  زودرس در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی- عروقی در تهران سه برابر متوسط کشور است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، با بیان این که عوامل موثر بر مرگ و میرهای زودرس به ترتیب شامل ذرات معلق در هوا، دی اکسید گوگرد، مونوکسید کربن و ازن است، به کیفیت بنزین‌های تولید شده اشاره و خاطرنشان کرد: همان گونه که کیفیت خودروها و استاندارد آن‌ها مهم است، کیفیت سوخت مصرفی هم از اهمیت بالایی برخوردار است، این در حالی است که سوخت مصرفی کشور با هیچ یک از استانداردهای یورو سه و پنج منطبق نیست.

ندافی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های اعلام شده وزارت نفت تا نیمه سال آینده حداقل دو پالایشگاه باید بتواند بنزین را بر اساس استانداردهای موجود تولید و وارد چرخه مصرف کند، در رابطه با ترکیب فعلی بنزین تولید شده نیز تصریح کرد: بخشی از ترکیب فعلی بنزین، بنزن است که به دلیل اینکه با استانداردهای موجود منطبق نیست، این ماده در مراحل توزیع، انتقال و مصرف سوخت به هوا وارد می‌شود.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: البته قبل از رسیدن به استانداردهای موجود برای تولید بنزین هم می‌توان از ورود بنزن به هوا جلوگیری کرد، به این نحو که خودروها باید به کنیستر مجهز شوند تا بتوانند مانع از ورود بخار‌های فرار و بقایای سوخت به هوا شد و از طرفی برای جایگاه سوخت‌گیری هم باید تمهیداتی اندیشیده شود تا در هنگام تخلیه سوخت، بنزن به هوا وارد نشود.

کد خبر 126665

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز