یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر کشور از ارایه گزارش ویژه‌ای به هیات دولت در خصوص وضعیت آلودگی هوای تهران خبر داد و گفت: در جلسه امشب (14 آذر) هیات دولت تصمیمات ویژه‌ای در خصوص کاهش آلودگی هوای تهران اتخاذ می‌شود.

 در حالی که شاخص کیفیت هوای تهران همچنان در شرایط «هشدار» و ایستگاه آزادی در شرایط «اضطرار» است، به گزارش ایسنا، وزیر کشور با تاکید بر این که طرح سراسری زوج و فرد خودروها تا اطلاع ثانوی در پایتخت ادامه می‌یابد از ارایه گزارش ویژه‌ای به هیات دولت در خصوص وضعیت آلودگی هوای تهران خبر داد و گفت: در جلسه امشب هیات دولت تصمیمات ویژه‌ای در خصوص کاهش آلودگی هوای تهران اتخاذ می‌شود.

شاخص هوا در وضعیت هشدار قرار دارد

 بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بر میزان غلظت کلیه آلاینده‌ها ازن و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون افزوده و از میزان غلظت آلاینده‌های منوکسیدکربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون کاسته شده است و بدین ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا هم اکنون در شرایط «هشدار» است. از سوی دیگر ایستگاه آزادی به لحاظ آلاینده منوکسیدکربن در شرایط «اضطرار» قرار دارد.

 از سازمان هواشناسی کشور نیز خبر می‌رسد که آسمان تهران در روز دوشنبه صاف در پاره‌ای نقاط غبار آلود است که به این ترتیب انتظار می‌رود شاخص کیفیت هوا در شرایط «هشدار» باقی بماند.

با توجه به این شرایط، وزیر کشور در خصوص وضعیت آلودگی هوای تهران و تصمیمات اتخاذ شده در این خصوص گفت: تاکنون در کارگروه مربوطه که در استان تهران به این منظور تشکیل شده است اقدامات خوبی انجام شده که از جمله این اقدامات توصیه‌های ایمنی، توقف فعالیت کارخانجات و طرح سراسری زوج و فرد در تهران بوده که طی روزهای شنبه و یکشنبه طرح تردد زوج و فرد خودروها به شدت پیگیری شده است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: مدتی است بارندگی نداریم و میزان آلایندگی بالا است و این مسأله برای کودکان و کهنسالان و افرادی که دارای عارضه قلبی هستند، مضر است. لذا توصیه می‌کنم این دسته از افراد موارد توصیه شده را رعایت کنند.

 وزیر کشور یادآور شد: مردم کلانشهر تهران برای کمک به جان خود و دیگران حتی‌المقدور خودروهای خود را خارج نکنند و در نقاط شلوغ رفت و آمد کم باشد و اگر لازم شد خودروها را خارج کنند به توصیه‌های پلیس دقت کنند.

 وی یادآور شد: امروز گزارش تهیه شده به رئیس جمهوری ارائه می‌شود و اگر دولت تصمیم جدیدی اتخاذ کند، امشب اعلام خواهد شد.

 وزیر کشور در پایان تصریح کرد: باید واحدهای آلاینده را تعطیل و رفت و آمد خودروها را کم کنیم و محدودیت‌های ترافیکی را قائل شویم تا این مشکل برطرف شود.

پایداری جوی تا دوشنبه در شهرهای صنعتی و تهران ادامه دارد

سازمان هواشناسی کشور نیز در اطلاعیه ویژه‌ای از تداوم پایداری هوا و وارونگی دما تا روز دوشنبه در شهرهای صنعتی و پرجمعیت و افزایش چگالی آلاینده‌های جوی خبر داد و اعلام کرد که در روز سه‌شنبه با کاهش پایداری هوا، چگالی آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کاهش خواهد یافت.

 بر اساس این گزارش بارش پراکنده در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در استانهای ساحلی دریای خزر نیز پیش‌بینی شده است و طی روزهای سه‌شنبه دمای هوا در شمال غرب و سپس استانهای حاشیه دریای خزر 3 تا 5 درجه کاهش می‌یابد و در روز جمعه 4 تا 6 درجه در مناطق ساحلی دریای خزر دمای هوا افزایش خواهد یافت. همچنین تا سه‌شنبه دمای هوا در شمال شرق و شرق کشور 2 تا 4 درجه افزایش می‌یابد.

 بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی طی دو روز آینده همچنان جوی پایدار بر روی کشور حاکم است، از این رو طی این مدت هوای شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور غبارآلود پیش‌بینی می‌شود. از اواخر وقت روز دوشنبه با ورود موج تراز میانی جو، ابتدا برای سواحل غربی دریای مازندران و سپس در روز سه‌شنبه برای سواحل شمالی کشور و شهرهای شمالی آذربایجان شرقی و غربی افزایش ابر و بارش پراکنده باران پیش‌بینی می‌شود.

 با گذراین موج انتظار می‌رود که در روز سه‌شنبه از پایداری هوا و غلظت آلاینده‌های جوی در نیمه شمالی کشور تا حدودی کاسته شود.

 تا روز دوشنبه افزایش دما و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه کاهش دما برای سواحل شمال کشور پیش‌بینی می‌شود. همچنین در روز دوشنبه پدیده باد و گرد و خاک برای شمال سیستان و بلوچستان دور از انتظار نیست.

 بدین ترتیب آسمان تهران در روز دوشنبه صاف در پاره‌ای نقاط غبارآلود و در روز سه‌شنبه صاف تا کمی ابری در پاره‌ای نقاط با غبار صبحگاهی پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 122368
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز