گروه شهری: درحالی‌که کارشناسان مسائل شهری اتفاق نظر دارند که حتی اعلام تعطیلی نیز تاثیر چندانی در وضعیت آلودگی هوای تهران نداشته، شاخص کنترل کیفیت هوای تهران همچنان از بالاتر رفتن میزان آلایندگی‌ها از شرایط هشدار خبر می‌دهد.

اعلام طرح زوج یا فرد در تمام تهران نیز ازجمله موضوعاتی بود که باعث شد برخی شهروندان تهرانی در تماس با روزنامه همشهری طی چند روز گذشته از اجرای آن گله کنند. تماس‌های برقرار شده با دفتر روزنامه به گلایه برخی شهروندان از جریمه شدن در سطح شهر پس از اتمام ساعات اجرای طرح زوج یا فرد از سوی برخی ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اختصاص داشت.

خبرنگار همشهری البته پیش از تشکیل جلسه کمیته اعلام وضعیت اضطرار آلودگی هوای تهران این موضوع را با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت در میان گذاشته و وی نیز درخصوص اجرای طرح زوج یا فرد در سراسر شهر مواردی را مطرح کرده است.

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگوی خود با همشهری اجرای طرح زوج یا فرد در تهران را یکی از موفق‌ترین طرح‌های کنترل و مدیریت مناسب ترافیک در کلانشهر تهران در 30 سال گذشته دانست. سردار رحیمی با دفاع از اجرای طرح زوج یا فرد افزود: یکی از راهکارهای برون‌رفت از ترافیک کلافه‌کننده تهران همین طرح زوج یا فرد است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین با اشاره به این موضوع که اگر دارندگان خودروهای شخصی 3 روز در هفته از خودروی شخصی خود استفاده نکنند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، از افزایش زمان طرح زوج یا فرد خبر داد و تاکید کرد: محدودیت اعلام شده جدید برای اجرای طرح زوج یا فرد در سراسر تهران از امروز(یکشنبه) از 5/6 صبح تا 7 بعدازظهر است.

سردار رحیمی همچنین با تشکر از تلاش‌های خوب شهرداری تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومی و ناوگان تاکسیرانی در بحران آلودگی هوای تهران افزود: فرصت مناسبی است که دولت محترم و شهرداری در مشارکت با یکدیگر توجه و سرمایه‌گذاری جدی‌تری در موضوع حمل‌ونقل داشته باشند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در این گفت‌وگو همچنین از کاهش 40درصدی ترافیک تهران همزمان با اجرای طرح زوج یا فرد خبر داد و گفت: در اجرای طرح با خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا اعم از دولتی، خصوصی و عمومی برخورد می‌کنیم. وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا راهنمایی و رانندگی تهران قصد انجام بلندمدت طرح زوج یا فرد در تهران را دارد؟ افزود: در انتظار مصوبه هیات دولت می‌مانیم و در حل حاضر نیز مصوبه هیات دولت مبنی بر اجرای طرح زوج یا فرد در تمام تهران است که ما نیز آن‌را اجرا می‌کنیم.

گذشته از اظهارات رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، دیروز اعلام شد که غلظت 3 آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، منواکسیدکربن و دی‌اکسید نیتروژن در شرایط هشدار قرار گرفته و ایستگاه‌های شهرداری منطقه 10، آزادی و پارک قائم نیز به شرایط «اضطرار» رسیده‌اند. هواشناسی نیز اعلام کرد که پایداری جوی حداقل تا اواسط هفته ادامه دارد.

یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در همین رابطه اعلام کرد که دیروز وضعیت آلودگی هوای تهران تفاوتی با روزهای قبل‌تر نداشته و برای تغییر وضعیت آلودگی هوا باید در انتظار نظر سازمان هواشناسی بود. عصر دیروز سازمان هواشناسی بار دیگر اعلام کرد که پایداری جوی و افزایش پتانسیل آلودگی در پایتخت تا پایان هفته ادامه دارد.

وضعیت هشدار در هوای اصفهان و اراک

خبرهای رسیده از استان‌های مرکزی و اصفهان حاکی از رسیدن هوای مراکز این استان‌ها به شرایط هشدار و بحران است. سیدمهدی مصطفوی، کارشناس آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی، دیروز اعلام کرد: گردوغبار و آلودگی، وضعیت هوای اراک را برای دوازدهمین روز متوالی به حالت هشدار درآورده به‌طوری که در 2روز گذشته میانگین دی‌اکسید گوگرد 97 واحد گزارش شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز اعلام کرد: مردم این شهر، آلودگی هوای اصفهان را جدی نگرفته‌اند. عباس حاج ‌رسولی‌ها که در جلسه علنی روز گذشته شورای شهر اصفهان سخن می‌گفت، افزود: آلودگی هوا در اصفهان به شرایط بحرانی رسیده است.

کد خبر 122309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز