گروه شهری: تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته به‌رغم آنکه با تعطیلی روز جمعه همراه بود گرهی از وضعیت هشدار آلودگی هوای تهران باز نکرد.

آلودگی هوا

گزارش‌های رسیده از مرکز هواشناسی و ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بیانگر پایداری وضعیت هوا تا پایان این هفته و همچنین افزایش بیشتر 4آلاینده هوای تهران است. مرکز هماهنگی اطلاع‌رسانی آلودگی هوای تهران با توجه به گزارش‌های رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران اعلام کرد که بر میزان غلظت آلاینده‌های ازن، دی اکسید گوگرد و ذرات معلق کمتر از2.5 میکرون نسبت به روز قبل از آن افزوده شده است.

از هواشناسی نیز خبر می‌رسد طی 2روز آینده آسمان تهران صاف و غبارآلود است که به این ترتیب انتظار می‌رود شاخص کیفیت هوا در شرایط «هشدار» باقی بماند. مدیرکل هواشناسی استان تهران گفت: پایداری جوی در پایتخت براساس نقشه‌های پیش‌یابی تا پایان هفته ادامه دارد.

وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده و محدودیت‌های ترافیکی پیش‌بینی شده، گفت: اگر این محدودیت‌ها به‌طور کامل اجرا نشود و با صنایع آلاینده برخورد لازم صورت نگیرد قطعا وضعیت هوای تهران در روزهای آتی بدتر خواهد شد.مهندس محمودی معاون عمرانی استاندار تهران نیز اعلام کرد: به‌دلیل افزایش آلاینده‌ها مهد کودک‌ها، مراکز پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی در مناطق 22 گانه شهرداری تهران امروز(شنبه)تعطیل است.

وی افزود: کمیته مواقع اضطراری هوای تهران تصویب کرده است که در روز شنبه 13 آذرماه همه مهدکودک‌ها، مراکز پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی در مناطق 22 گانه شهر تهران تعطیل و سایر مقاطع تحصیلی، دانشگاه‌ها و ادارات دولتی دایر باشند.

معاون عمرانی استاندار تهران با اشاره به اینکه تمامی ادارات دولتی موظفند به کارکنان خود برای این روز درصورت درخواست و نیاز مرخصی بدهند، افزود: همچنان روزهای شنبه و یکشنبه ادارات، نهادها و سازمان‌های دولتی به جز بانک‌ها در شهر تهران یک ساعت زودتر تعطیل خواهند شد.

وی همچنین از همه شهروندان تهرانی درخواست کرد به‌منظور تامین سلامتی خود و دیگر همشهریان از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران نیز از ادامه اعمال طرح زوج یا فرد در سراسر پایتخت خبر داد و گفت: با اجرای سراسری طرح زوج یا فرد در هفته گذشته، ترافیک 40 درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح با توجه به آلودگی هوا، امروز (شنبه) نیز ادامه می‌یابد، گفت: ساعت اجرای این طرح در تهران از ساعت 6:30 تا 17 خواهد بود و خودروهای دارای آرم طرح ترافیک، سرویس‌های مدارس و خودروهای امدادی از این محدودیت مستثنی هستند.

رئیس پلیس راهور تهران افزود: خودروهایی که دارای رقم سمت راست یک، 3، 5، 7 و 9 هستند روزهای فرد و خودروهایی که دارای رقم سمت راست 2، 4، 6 و 8 هستند فقط روزهای زوج اجازه تردد در تهران را دارند. براساس این طرح تنها خودروهای دارای آرم طرح ترافیک مجاز به تردد در محدوده زوج یا فرد و طرح ترافیک هستند و ماموران پلیس ضمن برخورد با سایر خودروهای غیرمجاز آنها را به خارج از محدوده هدایت می‌کنند.

رحیمی افزود: طی چند روز گذشته 7هزار خودرو و موتورسیکلت آلاینده و دودزا در تهران روانه پارکینگ شدند.وی در پایان از تمامی رانندگان درخواست کرد با توجه به وضعیت آلودگی هوا و در جهت حفظ سلامت دیگران و خانواده خود از ترددهای تک سرنشین با خودروهای شخصی جدا خودداری کنند.

آلودگی هوای تهران به حدی رسیده است که یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از پیشنهاد سازمان تربیت بدنی برای لغو تمرینات و مسابقات ورزشی استان تهران تا اطلاع ثانوی خبر داد.به موجب بند دیگری از تصمیم کمیته اضطرار، انجام ورزش‌های همگانی در پارک‌ها و مجموعه‌های ورزشی تهران و شهرهای اقماری آن نیز لغو شده است.

رشیدی با بیان آثار و پیامدهای منفی تمرینات ورزشی روی ورزشکاران در شرایط اضطرار آلودگی هوا، گفت: با توجه به افزایش میزان دریافت آلاینده‌ها، در چنین مواقعی احتمال تشدید بیماری‌ها و حملات قلبی و تنفسی دور از انتظار نیست.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنین تاکید کرد که با وجود تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته حجم تردد خودروها در تهران کاهش نیافته و میزان آلاینده‌ها نسبت به روزهای قبل در حال افزایش است.

کد خبر 122183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز