مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

افزایش آلودگی هوای تهران و برخی از شهرها و نیز لزوم توجه به توسعه حمل‌ونقل شهری موجب شده است تا دوباره نگاه‌ها به سمت بودجه مصوب 2 میلیاردی متروی تهران و کلانشهرها ازسوی مجلس معطوف شود که تا‌کنون تخصیص نیافته است.

متروی تهران

حسن غفوری فرد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌اینکه حمل و نقل عمومی در جا به جایی شهروندان نقش بسیار مهمی دارد، گفت: اگر بودجه‌ای که مجلس برای توسعه مترو در نظر گرفته به شهرداری تهران پرداخت می‌شد مشکلات متروی تهران تا حدود بسیار زیادی حل می شد، چرا که در حال حاضر بسیاری از تجهیزات و ملزومات مورد نیاز مترو در گمرک به دلیل نبود بودجه ترخیص نمی‌شود.

از سوی دیگر طیبه صفایی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز معتقد است که تعطیل کردن شهر تهران راه‌حل معضل آلودگی هوا نیست. وی تاکید کرد که تعطیل‌کردن نوع دیگری از آلودگی است. همچنین حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی و عضو شورای اسلامی شهر تهران درمورد اقدامات انجام نشده برای کاهش آلودگی هوا گفت: درباره آلودگی هوا هر سه قوه باید پاسخگو باشند.

بیادی متاثر شدن مسائل اجتماعی از اختلافات سیاسی و بی توجهی به توسعه حمل و نقل عمومی به خصوص حمل‌و‌نقل ریلی را از دیگر عوامل بروز مشکلات دانست و عنوان کرد: توسعه مترو یکی از پارامترهایی است که می‌تواند در کنترل آلودگی هوا موثر باشد.

داریوش قنبری، نماینده ایلام و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز درباره این موضوع با انتقاد از تعطیلی‌های هفته گذشته پایتخت گفت: بهتر است به جای تعطیل کردن تهران، تسهیلات یک میلیارد دلاری در اختیار شهرداری قرار گیرد تا هر از گاهی به‌دلیل آلودگی هوا با تعطیلی شهر و اعمال محدودیت‌های ترافیکی اسباب ناراحتی مردم فراهم نشود.

وی در ادامه افزود: آلودگی هوای تهران مربوط به امسال و پارسال نیست؛ این معضل بیش از 10 سال است وجود دارد؛ اما بی‌توجهی‌های مکرر به این مسئله باعث بروز این بحران شده است. همچنین عبدالرضا ترابی نماینده گرمسار و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره پرداخت نشدن بودجه 2میلیاردی مترو از سوی دولت به همشهری گفت: اعتقاد داریم که باید این بودجه به شهرداری پرداخت شود چراکه در حال حاضر بسیاری از قطعات مورد استفاده در قطارهای مترو فرسوده شده و همچنین قطعات و امکاناتی که باید از خارج وارد شود نیز در دسترس نیست و همه اینها موجب شده که مترو با مشکلاتی چون طولانی شدن زمان توقف در ایستگاه‌ها، تاخیر در حرکت قطارها و ازدحام مسافر مواجه شود.

وی افزود: همه این موارد موجب می‌شود که ترافیک شهر و در نتیجه آلودگی هوا بیشتر شود. امیدواریم دولت هر چه سریع‌تر بودجه مصوب مترو را از محل صندوق ذخیره ارزی که هنوز پابرجاست، پرداخت کند؛ چرا که این امر به نفع کشور است.

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران نیز روز گذشته در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های منطقه 11 در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه به‌زودی واگن‌های جدید متروی تهران وارد کشور می‌شود، گفت: صراحتا اعلام می‌کنم که این واگن‌ها با تلاش و پول شهرداری تهران خریداری شده و هیچ کمکی برای تهیه آنها از سوی دولت صورت نگرفته است. شهردار تهران تصریح کرد: واگن‌های این قطارها در داخل تولید می‌شود اما لکوموتیوهای آن از خارج از کشور تهیه شده است.

این در حالی است که پیش از این نیز سید محمد هادی ایازی سخنگوی شهرداری تهران درباره آلودگی هوای تهران گفته بود: بروید از بهشت زهرا آماری بگیرید و مشاهده کنید که همه‌ساله در آذر و دی بیشترین آمار مرگ و میر را داریم.

کد خبر 122304

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز