گروه شهری: آنطور که پیش‌بینی می‌شد، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها موجب استقبال شهروندان از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی چون مترو و اتوبوس شده است.

متروی تهران

این در حالی است که به گفته مدیران شهری، افزایش استقبال مردم از شبکه حمل‌ونقل عمومی ایجاب می‌کند که توسعه این شبکه‌ها با کمک‌های دولتی و تلاش مدیریت شهری مد نظر قرار گیرد.ازدحام مسافران در قطارهای مترو به حدی است که رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ایستادن مسافران در شرایط نامناسب در مترو را دور از کرامت انسانی دانست.

مهدی چمران بر گسترش وسایل حمل‌ونقل عمومی تاکید کرد و گفت: اینکه مسافران به‌دلیل حجم انبوه جمعیت در مترو، در شرایط نامناسبی بایستند تا سفر کنند، دور از کرامت انسانی است.چمران از لزوم گسترش حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو سخن گفت و ادامه داد: هم‌اکنون تعداد زیادی از خطوط راه‌اندازی شده‌اند که ظرفیت به‌کارگیری واگن‌های بیشتری را نیز دارند.
وی افزود: با وجود استقبال شهروندان از مترو اما واگن‌ها ظرفیت کافی ندارند و حتی شاهد هستیم که در برخی نقاط، مسافران برای آنکه سوار مترو شوند، همدیگر را هل می‌دهند که این کار درست نیست و دور از جایگاه کرامت انسانی است.

اما مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز از افزایش مسافران شرکت واحد پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبرداد و گفت: با اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها، شاهد افزایش تمایل شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل عمومی بوده‌ایم به‌گونه‌ای که تاکنون تعداد مسافران اتوبوسرانی 13.6 درصد افزایش یافته است.

پیمان سنندجی افزود: در چنین شرایطی اگر حمایت‌های لازم را از سوی دولت در جهت تقویت ناوگان اتوبوسرانی داشته باشیم، می‌توانیم خدمات مناسب‌تری به شهروندان ارائه کنیم. وی در مورد اتوبوس‌های گاز سوز و مشکل کمبود جایگاه‌های سوخت CNG نیز گفت: برای اینکه مشکل کمبود جایگاه‌های سوخت CNG برای سوخت‌گیری اتوبوس‌ها حل‌شود 8 زمین در اختیار مسئولان قرار داده‌ایم که نسبت به احداث جایگاه‌های جدید اقدام کنند. سنندجی تاکید کرد: اگر 8جایگاه جدید احداث شود و به بهره‌برداری برسد مشکل سوختگیری اتوبوس‌های گازسوز هم حل خواهد شد و تمام اتوبوس‌ها می‌توانند بدون معطلی زیاد سوختگیری کنند.

از سوی دیگر سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه در راستای بهبود خدمات‌‌رسانی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بیش‌از هر چیز ارتقای کیفیت ناوگان را مورد توجه قرار داده‌ایم، اظهار کرد: در تلاشیم تا ناوگان اتوبوسرانی از نظر ظاهری در حد استانداردهای جهانی باشد و از امکاناتی چون تهویه مطبوع، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و سیستم اطلاع‌‌رسانی مناسب برخوردار باشد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه خوشبختانه مترو از استانداردهای لازم برای ارائه خدمات مناسب به شهروندان برخوردار است، افزود: تنها با تامین ناوگان به تعداد کافی و مورد نیاز می‌توانیم خدمات‌رسانی مناسبی به شهروندان داشته باشیم و از ازدحام در واگن‌ها و مسائل و مشکلات ناشی از آن بکاهیم. تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه سیستم حمل‌ونقل باید به‌گونه‌ای باشد که همه اقشار مردم در تمام نقاط شهر به راحتی به آن دسترسی داشته باشند، تصریح کرد: حتی اقشار کم توان یا ناتوان و کودکان و سالخوردگان نیز باید بتوانند به سهولت از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

وی بر یکپارچگی شبکه حمل‌ونقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی تاکید کرد و گفت: این شبکه می‌بایست به‌گونه‌ای طراحی شده باشد که اقشار مختلف بتوانند با طی مسافت قابل‌قبولی از مبدا به آن دسترسی داشته باشند و به این منظور هر شهروند باید بتواند از هر نقطه شهر با طی‌کردن 300متر خود را به یکی از ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی برساند.

کد خبر 124238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز