گروه شهری: مسیر 6 کیلومتری مترو از میدان انقلاب تا میدان آزادی دوازدهم بهمن آماده بهره‌برداری خواهد شد.

خط 4 مترو- توسعه

به گزارش همشهری،  حمزه شکیب رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای شهر در آستانه روز هوای پاک در مراسم تست سرد ایستگاه میدان انقلاب تا میدان آزادی شرکت کرد و از نزدیک در جریان پیشرفت کار قرار گرفت.

وی طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: به نمایندگی از مردم تهران و کلیه اعضای شورای شهر اعلام می‌کنم که خط 4 مترو از جمله خطوطی بود که خیلی سریع و با یک مدیریت بی‌نقص و عالی انجام شد که از این بابت به همه کارشناسان، طراحان، پیمانکاران و مشاوران مترو باید تبریک گفت. به گفته شکیب هم‌اکنون این ظرفیت در کشور وجود دارد که بدون نیاز به مهندسین خارجی به‌گونه‌ای کاملا بومی سالانه حتی 30 کیلومتر خط جدید مترو ساخته شود.

رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای شهر همچنین پیش‌بینی کرد از 25 میلیون سفر درنظر‌گرفته شده برای تهران طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته 10‌میلیون سفر با مترو محقق خواهد شد.شکیب با استناد به‌اینکه خواست مردم تهران افزایش امتیازات لازم برای توسعه مترو است خواستار افزایش اعتبارات مترو شد و در این باره ضمن تشکر و قدردانی از کمک‌های دولت گفت: دولت از 250‌میلیارد‌تومان اعتبار عمرانی تا‌کنون 167 میلیارد تومان به مترو اختصاص داده که انتظار داریم تا پایان سال همه این اعتبارات محقق شود.

وی همچنین از دولت خواست تا علاوه بر تامین هزار میلیارد تومانی که طبق مصوبه مجلس باید از حساب صندوق ذخیره ارزی به مترو اختصاص یابد، باقیمانده یارانه بلیت مترو (44 میلیارد تومان) را نیز تامین کند. رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای‌شهر همچنین اظهار داشت: در همین مدت کوتاهی که از اجرای هدفمندی یارانه‌ها گذشته حدود 300 هزار نفر به مسافران مترو اضافه شده است که قطعا این تقاضا خیلی بیشتر هم خواهد شد. از نظر شکیب با توجه به صرفه‌جویی‌های صورت گرفته در بحث هدفمندی یارانه‌ها دولت از اعتبارات به‌دست آمده حتما برای ساخت سالانه 30 کیلومتر مترو استفاده کند.

این درحالی است که هم‌اکنون به گفته شکیب اعتبارات سالانه مترو حدود 600 میلیارد تومان است که با این رقم تنها می‌توان 12 کیلومتر خط مترو احداث کرد. وی در ادامه گفت: در حال حاضر 116‌کیلومتر مترو در حال بهره‌برداری داریم که یک‌سوم از هزینه‌های بهره‌برداری یا هزینه‌های سفر از مردم و بقیه به‌صورت یارانه از دولت و شهرداری گرفته می‌شود.

شکیب همچنین در مورد افزایش 30 درصدی قیمت برق مصرفی مترو با هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها گفت: از آنجایی که یارانه‌ها قرارنیست قطع شود بلکه هدفمند می‌شود بنابراین باید دولت به حمل‌ونقل عمومی خودش یارانه بدهد در غیراین صورت اگر دولت سهم خود در یارانه بلیت مترو را پرداخت نکند این مبلغ به‌طور مستقیم از مردم دریافت می‌شود.

بهره برداری از 5 ایستگاه جدید مترو

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه از بهره‌برداری از ایستگاه‌های بخش غربی خط 4 مترو تهران حدفاصل میدان انقلاب تا میدان آزادی در روز 12 بهمن ماه خبر داد. محسن هاشمی تصریح کرد: خط 4 مترو به‌طول 21کیلومتر از میدان کلاهدوز آغاز شده و با 19 ایستگاه تا شهرک اکباتان ادامه خواهد یافت.

ادامه خط 4 از میدان آزادی تا شهرک اکباتان، ادامه خط یک حد فاصل قیطریه تا میدان تجریش و همچنین ادامه بهره‌برداری خط یک مترو حدفاصل مرقد مطهر امام (ره) تا کهریزک نیز تا خرداد سال 90 آماده بهره‌برداری می‌شود. مدیرعامل شرکت مترو ادامه داد: مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هر ماه یک ایستگاه به متروی تهران اضافه می‌شود و درصورت تامین اعتبارات می‌توانیم افتتاح و سرعت ساخت تونل مترو را بیش از این افزایش دهیم.

کد خبر 125278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز