گروه شهری: همزمان با افزایش آلودگی هوا، تلاش مجلس برای متقاعد کردن دولت به اجرای مصوبه مجلس که بر حق و حقوق مترو از محل اعتبارات صندوق ذخیره ارزی اشاره دارد نیز افزایش یافته است.

 به‌دنبال تشدید آلودگی هوا، مجلس شورای اسلامی جلسات ویژه‌ای را برای بررسی وضعیت آلودگی هوای تهران و کلانشهرها با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و مسئولان ذیربط در دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها، در کمیسیون بهداشت و کمیسیون کشاورزی برگزار کرد.

در آخرین جلسه که عصر سه‌شنبه در کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی با حضور مسئولان مرتبط با آلودگی هوا و محیط‌زیست برگزار شد، نمایندگان مجلس تحقق نیافتن اعتبارات دولتی مترو و به‌دنبال آن توسعه کند ریلی درون‌شهری را از دلایل اصلی تشدید آلودگی هوا دانستند.

عیسی جعفری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی در این باره به تهران سما گفت: به دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان محیط‌زیست تذکر داده شد که توجه کافی به افزایش آلاینده‌ها نداشته و استاندارد دقیقی برای این موضوع تعریف نکرده‌است.

جعفری با وحشتناک خواندن نتایج حاصله از گزارش ارائه‌شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آلودگی هوا، گفت: مقرر شده کمیته‌ای مشترک بین مجلس و سازمان‌های مربوطه تشکیل شود تا در مدت یک ماه تعریف دقیقی از استانداردهای محیط‌زیست در تمام بخش‌ها ارائه کند. به گفته این نماینده، کمیته مشترک درخصوص بازیافت آلاینده‌های بیمارستانی نیز باید تصمیمی اتخاذ کند.

در همین‌باره قاسم محمدی، دیگر عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه مترو، یکی از مهم‌ترین مسائل تهران است و معدود مسائلی از این مقدار اهمیت برخوردارند، بر ضرورت کمک به مترو تاکید کرد و گفت: با توجه به ترافیک سرسام‌آور تهران و آلودگی هوا، توسعه مترو به‌ویژه با هدفمندی یارانه‌ها یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

از سوی دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد: دولت با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید حمایت لازم را از راه‌اندازی مترو و خدمات عمومی به عمل آورد. داریوش قنبری در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، اظهارداشت: باتوجه به اینکه دولت باید 60 درصد یارانه‌ها را بازتوزیع کند، یکی از بخش‌هایی که لازم است این بازتوزیع در آن صرف شود، شهرداری‌ها و به‌ویژه شهرداری تهران است.

انتظارات بیشتر شده است

رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای شهر تهران بر لزوم همراهی بیشتر دولت با شهرداری برای تسریع در احداث مترو تاکیدکرد. حمزه شکیب با بیان اینکه باید سالانه 22 کیلومتر مترو در تهران احداث شود، گفت: به‌عنوان نمایندگان مردم انتظار داریم با صرفه‌جویی‌هایی که از اجرای قانون خوب هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌شود، دولت در این مورد بودجه بیشتری اختصاص دهد تا بتوانیم به حداقل افق طرح، یعنی احداث سالانه 22 کیلومتر مترو دست یابیم. شکیب با بیان اینکه با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها استقبال مردم از حمل‌ونقل عمومی بیشتر می‌شود، افزود: این موضوع نیازمند آن است که گسترش حمل‌ونقل عمومی سرعت بیشتری پیدا کند.

کد خبر 124445

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز