همشهری‌آنلاین: نشست هم اندیشی نخبگان حوزه محیط زیست و بررسی راهکارهای مدیریت آلودگی هوا با تاکید بر لزوم اجرای دقیق برنامه‌های کاهش آلودگی برگزار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در این نشست که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت برگزار شد، با بیان اینکه مردم امسال بحرانی‌ترین دوران آلودگی‌ هوا را سپری کردند به سند چشم انداز بیست ساله کشور اشاره کرد و گفت: برای دستیابی به محیط زیست مطلوب مشکل قانونی وجود ندارد.

وی از شهر مکزیکوسیتی به عنوان الگویی موفق در کاهش آلودگی هوا یاد کرد و گفت: این شهر در سال 92 که جزو آلوده‌ترین شهرهای دنیا بود، امروز جزو پنج شهری است که به استاندارهای زیست محیطی رسیده است.

ابتکار با اشاره به اقدامات چند سال اخیر برای کاهش آلودگی هوا افزود: حذف سرب از سوخت بنزین در سال 80 ، الزام خودروسازان به رعایت استانداردهای زیست محیطی و ایجاد مراکز معاینه فنی برای خودروهای تولیدی از این اقدامات موثر بود.

وی با اشاره به استفاده از گازوئیل با درصد بالای گوگرد در خودروهای سنگین گفت: اگرچه گازوئیل 500 PPM هم اکنون برای اتوبوس‌های شرکت واحد عرضه می‌شود، اما گازوئیل سایر خودروهای سنگین 7 هزار PPM دارد که بسیار نگران کننده است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران بی توجهی به قانون را از دلایل کاهش نیافتن آلودگی هوا و تحقق نیافتن استانداردهای زیست محیطی دانست و افزود: معضل آلودگی هوا یک شبه و با اقدامات ضربتی قابل حل نیست و نیازمند عزم ملی است.

وی افزود: شورای شهر از شهرداری تهران خواسته است تا پس از بازنگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوا برنامه خود را ارائه دهد تا در بودجه 90 به طور ویژه به آن توجه شود.

ابتکار گفت: مهمترین موضوع در این زمینه تغییر الگوی استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی به عمومی است.

در این نشست ، محمد مجابی ، قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران نیز گفت: متاسفانه آلودگی هوا در مواقع بحران مورد توجه قرارمی گیرد، در حالی که سالانه چهار هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه قوانین زیادی در خصوص مسائل زیست محیطی و کاهش آلودگی هوا وجود دارد، افزود: نه تنها تهران بلکه همه کلان شهرهای ایران با معضل آلودگی هوا روبرو شده اند.

مجابی با اشاره به تردد خودروهای فرسوده و رعایت نشدن استانداردهای زیست محیطی در مورد موتورسیکلت‌ها به عنوان آلاینده‌های هوا ابراز امیدواری کرد: باتعامل همه سازمان ها و عزم ملی این معضل برطرف شود.

وحید نوروزی ، معاون اجرایی سازمان ترافیک نیز با اشاره به تحقق نیافتن اهداف برنامه جامع کاهش آلودگی هوا ؛ آلودگی هوای تهران را موضوعی شهری ندانست و تاکید کرد: این مهم ملی و بلکه فراملی است و شهرداری، استانداری و سازمان محیط زیست به تنهایی نمی‌توانند این مشکل را برطرف کنند.

وی با بیان این که برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در بودجه هر سال کشور در مجلس مورد توجه قرار گیرد، افزود: علت موفقیت سایر کشورها برای کاهش آلودگی هوا آن است که پذیرفته‌اند آلودگی هوا یک بحران است و همه برای حل آن تلاش کرده‌اند.

نوروزی با اشاره به توسعه شبکه حمل و نقل عمومی گفت: استفاده از اتوبوس‌های تندرو بی آرتی پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها سه برابر شده است که نشان می‌دهد، مردم به حمل و نقل عمومی نیاز دارند و اگر این نیاز به خوبی تامین شود، استفاده از حمل و نقل عمومی بیشتر خواهد شد.

در پایان این مراسم بیانیه‌ای به مناسبت روز هوای پاک منتشر شد که بر اساس آن، شرکت کنندگان، آلودگی هوای تهران را موضوعی فراشهری خواندند و بر لزوم تسریع در بازنگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در افق پنج ساله جدید و با شاخص‌های قابل انده گیری تاکید کردند.

توسعه حمل و نقل عمومی به وی‍ژه شبکه مترو و گسترش خدمات شهر الکترونیک با هدف مدیریت تقاضای سفر از دیگر مفاد این بیانیه است.

کد خبر 126055
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز