همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا ساعات اوج آلودگی هوا در پایتخت را اعلام کرد و گفت: توصیه می‌شود شهروندان و بیماران قلبی و تنفسی در این ساعات از تردد در هوای آزاد خودداری کنند.

 دکتر یوسف رشیدی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به برآورد آلودگی هوا در کشور گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده تنها برای چهار آلاینده ذرات معلق کمتر از 10 میکرون، منوکسیدکربن، دی اکسید گوگرد و دی اکسید نیتروژن سالانه 8 میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می‌شود که 30 درصد آن متعلق به تهران است.

 وی افزود: اگر خسارت ناشی از آلایندگی ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون را نیز به این خسارت اضافه کنیم، قطعا رقم خسارت منشاء آلودگی هوا بیشتر از این خواهد شد.

 مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به این که سالانه 6/1 میلیون تن آلاینده تنها توسط خودروها وارد هوای تهران می‌شود افزود: به این ترتیب روزانه حدود چهار هزار و 500 تن آلاینده در هوای پایتخت وارد می‌شود که اکثر آن‌ها ذرات معلق کمتر از 10 میکرون هیدروکربن‌های نسوخته، دی‌اکسید نیتروژن و دی‌اکسید گوگرد است.

 وی با اشاره به این که در تهران در فصل پاییز و زمستان دو پیک آلودگی هوا داریم، گفت: پیک اول بین ساعت 7 تا 8 صبح و پیک دوم بین ساعت 20 تا 21 است.

 مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا تصریح کرد: هر چه به ساعات پایانی شب و میانی روز نزدیک می شویم از غلظت آلاینده‌ها کاسته می‌شود.

 وی با توصیه به بیماران قلبی و تنفسی و شهروندان افزود: توصیه می‌کنیم شهروندان در این دو پیک آلودگی از ترددهای غیرضروری در شهر خودداری کنند.

 مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در خصوص مناطق آلوده تهران گفت: هسته مرکزی شهر و مناطق شمالی پر ترافیک همچنین آزادی، مناطق نزدیک به بزرگراه‌ها و معابر پر‌تردد مهمترین بخش‌های آلودگی تهران هستند.

 وی با اشاره به این که در هفته گذشته شاخص کیفیت هوای تهران در تمامی روزها در شرایط «ناسالم» بوده است، گفت: پیش‌بینی‌ می‌شود تا روز شنبه ( 9 بهمن) وضعیت آلودگی هوا با توجه به وزش باد مناسب بهتر شود.

کد خبر 126800
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز