گروه محیط‌زیست: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته در مراسم بیست و ششمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی ازن، ضمن گرامیداشت آغاز هفته دفاع‌مقدس، گفت: امسال بیست و ششمین سالگرد انعکاس کنوانسیون وین و پروتکل مونترال و بیست و چهارمین سالگرد پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این معاهده بین‌المللی است.

معصومه ابتکار با اشاره به ارائه گزارشی در سومین دوره شورای شهر تهران مبنی بر تابش اشعه یووی‌بتا در بسیاری از روزهای سال، گفت: توجه به ارزیابی فرایند اجرای طرح‌های حذف و جایگزینی مواد مخرب لایه ازن در کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که این طرح در شرایطی به روند فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد که کشور ما مرحله ویژه‌ای از حیات اقتصادی، فنی، تجاری و روابط بین‌المللی خود را سپری می‌کند.

ابتکار افزود: این موضوع بیش از پیش در ارزش و اهمیت دستاوردهای حاصله در جریان اجرا و نهادینه‌سازی و به‌ویژه در فرایند انتقال فناوری‌های جدید به صنایع کشور و بومی‌سازی می‌افزاید. مسلما احتمال فناوری‌های جایگزین مناسب به‌عنوان یک فرایند پیچیده نیازمند تدبیراندیشی، مدیریت دانش‌بنیان منابع و زمان و فراهم بودن امکان تبادل دانش و تجهیزات فناوری است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: دوران نوینی از تلاش و باور را در پیش داریم و به‌دنبال تحقق حفاظت از محیط‌زیست به پشتوانه استفاده از توان علمی، فنی، اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد و همکاری‌های نزدیک‌تر سایر بخش‌ها و افزایش آگاهی‌های عمومی مردم در این راه بسیار کلیدی است. ابتکار ادامه داد: اجرای برنامه‌های پروتکل مونترال در ایران از برنامه زمانبندی مصوب اعضای پروتکل برای حذف مواد مخرب لایه ازن در گروه‌بندی‌های مختلف آن تبعیت می‌کند و ارکان اجرایی فعالیت‌ها در 3 بخش اصلی فعالیت‌های مربوط به حذف فیزیکی مواد مخرب و انتقال فناوری‌های جایگزین، سیاستگذاری و اعمال قوانین و مقررات کنترلی و برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی همگانی، تنظیم و عملیاتی شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های آتی در روند اجرای تعهدات کشور مصوب نوزدهمین نشست اعضای پروتکل مونترال، گفت: یکی از این برنامه‌ها تسریع در حذف هیدروکلرو فلروکربن‌هاست. این مصوبه کشورهای مشمول ماده 5 پروتکل را متعهد می‌کند تا نسبت به کاهش تدریجی واردات، مصرف و حذف آنها طبق برنامه زمانبندی پروتکل اقدام کنند. بر این اساس در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران فاز یک یعنی تثبیت مصرف در سطح سال‌های پایه را اعمال کرده است و بعد از این مرحله، کمتر از 1/5 سال فرصت داریم تا به گام بعدی از تعهدات خود، جامه عمل بپوشانیم. وی ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی‌ و همکاری‌های درون و برون‌سازمانی، گزارش مستندی از وضعیت محیط‌زیست کشور همراه با راه‌حل‌های پیشنهادی به‌طور صریح و شفاف، طی 100روز اول دولت تدبیر و امید فراهم شود و به اجرا درآید.

 

کد خبر 232093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز