چهارشنبه ۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پایداری هوای تهران دوباره وضعیت هوای پایتخت را در مرحله هشدار قرار داد.

weather

به گزارش ایسنا، در حالی که پایداری جوی در تهران از دوشنبه آغاز شده است و بر اساس آمارهای موجود از 14 آبان ماه سال جاری تا کنون بجز 5 روز شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط «ناسالم» بوده است، سرانجام کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران امروز ( چهارشنبه 7 دی) تشکیل جلسه می‌دهد.

 اطلاعات دریافتی از ایستگاه سنجش آلودگی هوای تهران نشان می‌دهد میانگین غلظت آلاینده‌های هوای تهران و شاخص کیفیت هوای پایتخت همچنان در شرایط «ناسالم» است و پیش‌بینی می‌شود افزایش غلظت آلاینده‌ها تا اواسط روز جمعه ادامه یابد.

 در حالی که اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست به گفته رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران طی 10 روز گذشته قطع بوده است، امروز سرانجام با رفع مشکلات فنی تعدادی از این ایستگاه‌هنا نیز در مدار قرار گرفتند و آخرین اطلاعات دریافتی حاکیست تا ظهر چهارشنبه غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون با 147 PSI فراتر از حد مجاز و در شرایط ناسالم قرار دارد.

  طی 38 روز گذشته فقط 5 روز هوای تهران سالم بود

 دکتر یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل هوای تهران با اشاره به اینکه از چهاردهم آبان ماه سال جاری تا کنون بجز 5 روز شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط «هشدار» قرار داشته است به ایسنا گفت: متاسفانه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران طی چند روز گذشته جلسه‌ای تشکیل نداده است.

 وی پیش‌بینی کرد که شاخص کیفیت هوای تهران تا اواسط روز جمعه همچنان در شرایط «ناسالم» باقی مانده و بر غلظت آلاینده‌ها افزوده شود.

  بارش پراکنده باران طی روزهای جمعه تا یکشنبه قابل ملاحظه نیست

 مهندس جباری، مدیرکل هواشناسی استان تهران نیز با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی در تاریخ 4 دی ماه سازمان هواشناسی کشور، 5 دی ماه اداره کل هواشناسی استان تهران و 6 دی ماه نیز مرکز پیش‌بینی‌های سریع سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌هایی نسبت به پایداری جوی در تهران هشدار دادند به ایسنا گفت: از روز سه‌شنبه شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط «هشدار» قرار گرفت اما بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد سامانه‌ای از شمال غرب کشور تا اواسط روز جمعه وارد تهران شده و بدین ترتیب از اواخر وقت جمعه تا روز یکشنبه شاهد ناپایداری جوی در پایتخت خواهیم بود.

 وی با اشاره به اینکه بارش این سامانه قابل توجه نیست گفت: در عین حال سامانه مذکور به دلیل حرکت قائم و افقی باد در تهران موجب کاهش غلظت آلاینده‌ها خواهد شد.

 مدیرکل هواشناسی استان تهران آسمان تهران را در روز پنجشنبه صاف در پاره‌ای نقاط غبار آلود پیش‌بینی کرد که حداقل و حداکثر دمای تهران در این روز به 5 و 13 درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد. همچنین در روز جمعه نیز آسمان پایتخت نیمه‌ابری بتدریج با افزایش ابر و بارش پراکنده و وزش باد و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی می‌شود که حداقل و حداکثر دمای تهران در این روز به 3 و 11 درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد رسید.

 از سازمان هواشناسی کشور نیز خبر می‌رسد نقشه‌های پیش یابی هواشناسی تا روز پنجشنبه جو پایداری را در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور نشان می‌دهد که این امر حاکی از افزایش چگالی آلاینده‌ها خواهد بود اما از بعد از ظهر پنج شنبه با نفوذ یک سامانه بارشی به کشور ابتدا در نواحی غربی و در روز جمعه در نیمه غربی و به تدریج برخی نواحی مرکزی و دامنه‌های البرز ابرناکی، وزش باد و گرد و غبار را خواهد داد که بارش در مناطق سردسیر به صورت برف خواهد بود.

 از سوی دیگر تا روز شنبه برای سواحل جنوبی دریای خزر وزش بادهای جنوبی و افزایش دما پیش بینی شده ولی در روز شنبه بارش باران در سواحل شمالی کشور آغاز و دمای هوای نیز در این مناطق کاهش خواهد یافت.

 از کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران نیز خبر می‌رسد نشست این کمیته عصر امروز برگزار می‌شود.

مهندس سید امیر فاتح وحدتی، رییس دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران و رییس مرکز پایش آلودگی هوای تهران نیز از تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا به ریاست استاندار تهران در عصر امروز خبرداد و به ایسنا گفت: قطعا تصمیمات لازم در خصوص وضعیت هوای تهران در این جلسه اتخاذ خواهد شد.

کد خبر 124403
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز