گروه شهری: تشدید آلودگی هوای تهران و کلانشهرها موجب شد که کارشناسان و حتی برخی نمایندگان مجلس خودروسازهای داخلی را به‌عنوان یکی از متهمان آلودگی‌ها معرفی کنند.

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفته است که خودروها و موتورسیکلت‌های ساخت داخل مهم‌ترین عامل تولید آلودگی‌ها هستند. حسین حسنی بافرانی، بخش کنترل کیفیت در شرکت‌های خودروساز را تعطیل خواند و گفت: این در حالی است که خودروها با 2 قطعه کاتالیست و کنیستر می‌توانند آلایندگی بسیار کمی داشته باشند اما شرکت‌های خودروسازی این مسئولیت را متقبل نمی‌شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: کنترل کیفیت خودروها به شرکتی داده شده که زیرمجموعه شرکت سازمان گسترش است. به گفته وی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به‌دنبال انجام یک اقدام جدی در کمیسیون اصل 90 مجلس است تا از شرکت‌هایی که مسئولیت کنترل کیفیت خودروهای ساخت داخل را دارند حساب‌کشی کند.

حسنی روز گذشته اعلام کرد: اگر سلامت مردم مهم است نباید اجازه دهیم مردم یکی دو ماه سم تنفس کنند.وی افزود: حمایت زیادی از شرکت‌های داخلی خودروسازی می‌شود و مردم نیز به هر قیمتی این خودروها را خریداری می‌کنند، درحالی‌که آنها به فکر جان مردم نیستند و خودروهایی می‌سازند که به‌اندازه لکوموتیو آلایندگی دارند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه آلودگی هوای امسال تهران هزاران کشته و آسیب‌دیده برجای گذاشت، تاکید کرد: قطعا با ادامه این روند، سال آینده وضعیت بدتری رخ می‌دهد.اظهارات این نماینده عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در حالی بیان می‌شود که یک متخصص طب کار نیز با هشدار نسبت به عوارض وخیم آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ کشور گفت: آلودگی هوا خطرات بسیاری برای شهروندان داشته، به‌طوری‌که به عقیده متخصصان تنها به‌دلیل غلظت چندبرابری استانداردهای بین‌المللی بنزن در هوای شهر تهران، ریسک ابتلا به انواع بیماری‌ها ازجمله انواع سرطان‌های خون به‌دلیل وجود این آلاینده افزایش یافته است.

سوسن صالح‌پور با اشاره به اینکه آلودگی هوا یک خطر عمده محیطی برای سلامت انسان بوده و تخمین زده می‌شود که سالانه 2 میلیون مورد مرگ‌ومیر پیش از موعد بر اثر آلودگی هوا در دنیا اتفاق بیفتد، گفت: آلودگی هوا طیف وسیعی از عوارض را از تهوع و تحریک مخاط گرفته تا سرطان‌ها و اختلالات رشد و نمو در کودکان شامل می‌شود. دکتر صالح پور افزود: عوارض درازمدت آلودگی هوا که گاه شدیدتر است و مانند سرطان‌ها غیرقابل جبران می‌شود کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گفته وی، علاوه بر عوارض حاد تنفسی در مواجهه با آلاینده‌هایی همچون اکسیدهای گوگرد و نیتروژن، مواجهه طولانی‌ مدت با مواد ذره‌ای و ازن می‌تواند موجب کاهش ظرفیت تنفسی، ایجاد آسم، آمفیزم و سرطان ریه شود. براین اساس، مواجهه با فلزات سنگین چون جیوه، نیکل و آرسنیک، کم ‌خونی، افزایش فشارخون و نیز افزایش سطح تری‌گلیسرید خون را به همراه دارد. فلزات سنگین همچنین اثرات منفی روی سیستم عصبی داشته و باعث اختلال حافظه، اختلال خواب، ضعف و تاری دید می‌شوند.

آنطور که این متخصص طب کار اعلام کرده، بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که سطح پایین آلودگی هوا حتی در کشورهای اروپایی نیز اثرات مخربی بر سلامت کودکان دارد و در سال‌های اخیر کاهش این عوارض جزء اولویت‌های بهداشتی سازمان بهداشت جهانی در منطقه اروپا قرار گرفته است.

صالح پور یادآور شد: طبق مطالعات انجام گرفته در شهر تهران غلظت بنزن در هوا چندین برابر استانداردهای بین‌المللی بوده و ریسک ابتلا به انواع سرطان‌های خون به‌علت وجود این آلاینده در شهروندان تهرانی افزایش یافته است. همچنین ارتباط بین بنزن و لوکمی کودکان و اختلالات ژنتیک در مطالعات مختلف ثابت شده و با تاثیر بر مغزاستخوان و سیستم ایمنی بدن در درازمدت باعث کاهش سلول‌های خونی می‌شود. وی گفت: دیگر آلاینده سرطان‌زا در هوای تهران آزبست یا پنبه نسوز است که بر اثر استفاده از لنت ترمز و صفحه کلاج حاوی آزبست در خودروها در هوا آزاد می‌شود.

مسئولیتی در‌قبال تولیدات خود ندارند

از سوی دیگر معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز پیش‌تر گفته بود: خودروسازان هیچ مسئولیتی در قبال تولیدات خود ندارند. به گفته وحید نوروزی هر چند اهرم قانونی در اختیار نداریم ولی برای نمونه بارها گفته‌ایم و باز هم فریاد می‌زنیم که به‌دلیل برداشتن محفظه جذب بخار بنزین خودروها به‌وسیله خودروسازان، آلاینده‌ای به نام «بنزن» هر روز وارد هوای تهران می‌شود که سم مطلق است و سرطان‌زا بودن آن به اثبات رسیده است.

وحید نوروزی افزود: مشکل اینجاست که خودروسازان با نهادی که استاندارد را برایش صادر می‌کند، ارتباط معقولی ندارند و در واقع کارخانه‌های خودروسازی به‌صورت انحصاری خودرو وارد بازار می‌کنند و وظایف نظارتی هم از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست به سازمان گسترش و نوسازی صنایع به نمایندگی از تولیدکنندگان خودرو تفویض شده است.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما چون خودروساز بی‌‌رقیب است، خودش خودرو تولید می‌کند، خودش به آن استاندارد می‌دهد و خودش هم مجوزها را تایید می‌کند، اظهار کرد: با اعمال سیاست‌های غلط باعث شده‌ایم خودروهای استاندارد روز دنیا نتوانند وارد کشور شوند، چرا که در بخش ورود خودرو بسیار سختگیرانه عمل می‌کنیم و مردم محکوم به استفاده از خودروهای داخلی هستند.

مدیر سابق ستاد مرکزی معاینه فنی تهران با بیان اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت یک‌میلیون نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از صنعت خودروسازی درآمد کسب می‌کنند، اضافه کرد: با انحصاری کردن صنعت خودروسازی منافع
73 میلیون ایرانی را فدای منفعت این یک‌میلیون نفر کرده‌ایم و این در حالی است که خودروسازان هیچ مسئولیتی در قبال تولیدات خود ندارند. وی مصرف بالای سوخت در خودروهای فرسوده را یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوای تهران اعلام کرد و گفت: اساس سهمیه‌بندی سوخت در کشور کاهش مصرف و مدیریت مصرف سوخت بود اما برای ازرده خارج کردن خودروهای فرسوده که 5 برابر خودروهای استاندارد مصرف سوخت دارند، کاری انجام نمی‌شود.

وی با ذکر این نکته که تعریف خودروی فرسوده در جهان 5سال عمر با300 هزار کیلومتر پیمایش است، افزود: این میزان در کشور ما 30 سال است و 2 میلیون خودرو که در تهران در حال تردد هستند، قبل از سال 82 تولید شده‌اند و عملاً خودروی فرسوده محسوب می‌شوند.

خروج خودروهای فرسوده و غیر استاندارد از چرخه تردد و تولید به نفع شهروندان است

یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری گفت: تولید خودروهای داخلی با استانداردهای جدید زیست‌محیطی در کاهش آلاینده‌ها بسیار مهم است. وی افزود: قرار بود از ابتدای سال‌جاری خودروهای داخلی با رعایت استانداردهای یورو 3 تولید شوند که متأسفانه این موضوع محقق نشد و خودروها با همان استاندارد یورو 2 تولید شدند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت آلودگی هوای تهران همچنین درخصوص الزام خودروسازها به رعایت استانداردهای زیست‌محیطی به‌منظور کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامت شهروندان گفت: خودروهای فرسوده و غیراستاندارد هرچه سریع‌تر از چرخه تولید و تردد خارج شوند به نفع همه شهروندان است.

رشیدی افزود: اقدام مجلس در جهت الزام خودروسازها به حفظ نکات زیست‌محیطی و بالا بردن کیفیت خودروها بسیار مؤثر است. وی گفت: باید دید که آیا خودروسازها به الزامات قانونی که مجلس برای آنها تعیین می‌کند پایبند و موظف به اجرای آن هستند یا خیر؟

کد خبر 123952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز