همشهری‌آنلاین: نمونه برداری از آب رودخانه دربند نشان می‌دهد که حتی برف هایی هم که بر روی دامنه کوه البرز می نشینند، حاوی آلاینده‌های مونواکسیدکربن هستند، به این ترتیب آب هایی که از رودخانه دربند جاری می شوند هم آلوده هستند.

آلودگی هوا تهران

به گزارش شهر نوشت وب سایت اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری تهران، سال گذشته گروهی از کارشناسان محیط‌زیست برای بررسی عوارض ناشی از آلودگی هوای تهران تحقیقاتی را بر روی دامنه کوه‌های البرز انجام دادند، نتیجه تحقیقات این فرضیه را که آبهای تهران از همان سرمنشاء آلوده هستند و آلاینده هایی همچون مونواکسید کربن و فلزات سنگین در آنها به وضوح مشاهده می شود را تایید کرد. [آلودگی هوای تهران درسالجاری 38 برابر استانداردهای جهانی بود]

علیرضا ساداتی، کارشناس محیط زیست یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی به شهرنوشت می‌گوید: آب تهران از سدهای سه گانه لتیان، لار و امیرکبیر تامین می‌شود؛ منتهی تحقیقاتی که سال گذشته بر روی رودخانه دربند که شریان اصلی ورودی آب به منطقه یک است را انجام دادیم، آلودگی آب‌هایی که از دامنه کوه جاری می‌شود را تایید کرد.

نمونه برف ایستگاه‌هایی که هیچ تاسیساتی در آن محدوده به کار گرفته نشده بود نشان می داد که آب رودخانه دربند تا نقاطی که وارد منطقه دو تهران می شود حاوی آلاینده های زیست محیطی است.

ساداتی در این ارتباط می‌گوید: آلاینده‌هایی که به دلیل آلودگی هوای تهران در سطح شهر وجود دارد به سمت بالا حرکت می‌کند و با اولین ریزش برف دوباره به ورودی آب‌های تهران باز می‌گردند.

وی ادامه می‌دهد: البته عدم وجود امکانات بهداشتی در دامنه کوه برای کوهنوردان و وجود فلزات سنگین نیز در بروز این آلودگی بی‌تاثیرنیست.

به گفته این کارشناس محیط زیست حتی ترکیبات هیدروکربنی که در نمونه برف ها مشاهده شده است ناشی از سایش لاستیک خودروها نیز بوده است.

ساداتی عوارض ناشی از آلودگی هوای تهران علاوه بر آلوده شدن آب رودخانه، بیماری های تنفسی، ریوی، روحی و روانی ، از بین رفتن شادابی فضای سبز تهران می داند و خاطرنشان می کند: زمانی که آلودگی هوای تهران بر روی برگ ها بنشیند بر سرزندگی فضای سبز شهر اثر می گذارد و همه چیز بدون روح به نظر می آید.

این کارشناس محیط زیست با بیان این که طی 30 روز گذشته گفت و گوهای فراوانی در رابطه با عوارض ناشی از آلودگی هوای تهران شده است می گوید: این یک واقعیت است که تا زمانی که خدمات زندگی شهرنشینی به مردم داده نشود نباید هم انتظار از بین رفتن آلودگی هوا داشته باشیم.

وی می گوید: هشدار دادن در مورد آلودگی هوای تهران یک بحث است و نیاز اجتماعی بحث دیگر. نمی توانیم به مردم بگوییم از خانه های خود بیرون نیایید و کار نکنید تا آلودگی بر طرف شود. [آلودگی هوای تهران به حد اشباع رسید]

  • در خانه هم در امان نیستیم

ساداتی ادامه می‌دهد: از طرفی مگر خانه های ما از آلودگی شهر جداست که فکر می کنیم اگر در خانه بمانیم از آلودگی در امان هستیم.

آلودگی هوا تهران

به گفته وی آلاینده های موجود در تهران به قدری بالاست که به راحتی در داخل منازل مسکونی نیز نفوذ می کند و تهرانی ها حتی در خانه هایشان از آلودگی در امان نیستند.

وی نیز بر توسعه حمل ونقل عمومی تاکید می کند و تصریح می کند: اگر دولت خود را متعهد به اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران کند و تسهیلات لازم را برای توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی بدهد مشکل آلودگی هوای تهران حل می شود.
کارشناسان محیط زیست، توسعه حمل ونقل عمومی را عملی ترین راهی می دانند که می تواند منجر به کاهش آلودگی هوای تهران شود.

امیر روحی، کارشناس سیاست گذاری و برنامه های کلان معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران نیز معتقد است: تحقق این امر در تهران نیازمند عزم ملی از سوی بلندترین مقام مسوول کشور است.

وی وابستگی شدید تهرانی ها به استفاده از خودروی شخصی را یکی از دلایل آلودگی هوای پایتخت می داند و می گوید: کمبود وسایل نقلیه عمومی در تهران باعث شده است تا مردم از خودروهای شخصی خود استفاده کنند، در نتیجه میزان آلاینده های هوا نیز بیشتر می شود.

محمدی زاده،رییس سازمان محیط زیست معتقد است که 80 درصد آلودگی هوای تهران به دلیل خودروهاست، این اظهارنظر کافی بود تا بلافاصله خودروسازان به یکی از متهمان اصلی پرونده آلودگی هوای تهران تبدل شوند؛ چراکه نتوانستند خودروهایشان را براساس استانداردهای روز دنیا تولید کنند.

با این که استاندارد ساخت خودرو در ایران هنوز با استانداردهای بین المللی فاصله فراوانی دارد؛ اما کیفیت پایین سوختی که در اختیار خودروها قرار می گیرد نیز از جمله عوامل آلودگی هوای تهران از سوی نماینده های مجلس اعلام شد. در حالی که معاون وزیر نفت این موضوع را تکذیب کرده و کیفیت بنزین تولیدی در ایران را بالا می داند، نظام الدین برزگری رییس موسسه استاندارد نیز گفته است که بنزین تولیدی کشور با استانداردهایی که این موسسه تدوین کرده است فاصله دارد.

  • خودروسازان تنها متهم پرونده نیستند

اما روحی می‌گوید: نمی‌توانیم تنها خودروسازان را متهم داستان آلودگی تهران بدانیم، اگرچه کیفیت خودروهای تولیدی استاندارد نیست.

وی با بیان این که کیفیت پایین خودروها و نوع سوختی که در اختیار آنها قرار می گیرد تاثیر مستقیمی در افزایش آلاینده ها و بروز سرطان دارد، خاطرنشان می کند: در هر حال زمانی که اکتان بنزین متناسب با استانداردهای بین المللی نباشد و در داخل خودروها به هر دلیل نسوزد، بعد از مدت کوتاهی به آلاینده هایی سرطانزا تبدیل می شود.

این کارشناس حمل ونقل می گوید: اما همه مشکل ما استاندارد بودن خودروها و یا کیفیت پایین سوخت نیست، اگر شبکه حمل ونقل عمومی تهران توسعه یافته بود طبیعی است که مردم دیگر تمایلی به استفاده از خودروهای شخصی شان در شهر نداشتند و آلاینده های کمتری وارد شهر می شد.

  • دود تعلل دولت به چشم مردم می‌رود

روحی با اشاره به کم کاری های صورت گرفته مبنی بر توسعه شکبه حمل ونقل عمومی تصریح می کند: متاسفانه دود تعلل تصمیم گیری های مربوط به توسعه حمل ونقل عمومی تهران از سوی دولت، به چشم مردم می رود.

وی با اشاره به تبصره 13 که در زمان دولت هشتم تصویب و دولت نهم اجرایی شد می گوید: در همان زمان بودجه خوبی به توسعه حمل ونقل عمومی و خودروسازان اختصاص یافت، اما در اجرا تمام فاکتورهای مربوط به خودروسازان محقق شد، درحالی که بخش مربوط به حمل ونقل عمومی با درصد پایینی تحقق یافت.

تبصره 13 قانونی بود که براساس آن دولت موظف بود اقداماتی را انجام دهد تا صرفه جویی در سوخت به همراه توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی محقق شود. صنایع خودروسازی هم موظف شدند طبق استانداردهای بین المللی خودروهایی را تولید کنند که صرفه جویی بیشتری در مصرف بنزین داشته باشند.

این کارشناس ترافیک شهری می گوید: براساس این قانون، خودروسازان موظف بودند خودروهای دوگانه سوز تولید کنند، آنها یارانه تبصره 13 را دریافت کردند؛ اما به تعهداتشان عمل نکردند؛ این در حالی است که همان زمان نیز حمایت از حمل ونقل عمومی کمتر بود.
وی ادامه می دهد: اگر شبکه حمل ونقل عمومی را به شدت تقویت کنیم و عزم ملی هم داشته باشیم مشخص است که دیگر شاهد تهران آلوده نخواهیم بود، ضمن این که باید الگوهای سفر را در تهران تغییر دهیم و مردم عادت کنند از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایند.

روحی با اشاره به روند توسعه مترو طی سال های اخیر خاطرنشان می کند: با این که حرکت های جهشی در این ارتباط صورت گرفته است؛ اما با وضعیتی که امروز شاهدیم و دولت حاضر به تخصیص تسهیلات مترو به شهرداری نیست آیا مردم تهران باید تا کامل شدن خطوط مترو همچنان هوای آلوده تنفس کنند.

وی تصریح می کند: در هر حال توسعه حمل ونقل عمومی باید از سوی بالاترین مقام اجرایی کشور مورد توجه قرار گیرد، چراکه متاسفانه عدم توجه به این مساله در نهایت به ضرر سلامت تهرانی تمام می شود.

  • مسوولان متهم اصلی آلودگی هوای تهران

این کارشناس ترافیک شهری متهم اصلی آلودگی هوای تهران را مسوولان می‌داند و می‌گوید: بهتر است مسوولان به صورت شفاف نام تمام سازمان هایی که در این ارتباط کوتاهی کرده اند را بیان کنند و مردم در نهایت داوری کنند.

وی می‌گوید: البته به نظر من نباید دنبال مقصر بگردیم، باید به فکر راهکارهای اساسی باشیم و ببینیم چه باید کرد.

کد خبر 123648
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز