همشهری آنلاین: رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران گفت: آلودگی هوای تهران در سال جاری 38 برابر استاندارد‌های جهانی است و وضعیتی بحرانی دارد.

به گزارش ایسنا، مهندس محمد هادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست و رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در حاشیه برگزاری این مانور که برای نخستین بار در کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون 38 روز هوای پایتخت «ناسالم» بود گفت: آمارها نشان می‌دهد آلودگی هوای تهران در سال جاری 38 برابر استانداردهای جهانی است و وضعیتی بحرانی دارد.

وی از تنظیم لایحه‌ای خبر داد که بر اساس آن موضوع بحران آلودگی هوا جزو مسئولیت‌های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران قرار می‌گیرد و افزود: این لایحه پس از تدوین برای تصویب نهایی به شورای شهر تهران ارایه می‌شود.

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست با تاکید بر اینکه آلودگی هوا در تهران «بحران» است و باید برای آن مدیریت بحران اعمال شود، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام گرفته سه مانور منطقه‌ای، پهنه‌ای و شهری در تهران برای آلودگی هوا برگزار خواهد شد که مانور منطقه‌ای آن امروز در منطقه 13 برگزار شده و پس از آن مانور پهنه‌ای در یکی از پهنه‌های شهری و مانور شهری در کل پایتخت و با فرماندهی شهردار تهران برگزار خواهد شد.

راحتی، رئیس ستاد مدیریت بحران منطقه 13 شهرداری تهران نیز گفت: آمارها نشان می‌دهد سالانه 5 هزار نفر تهرانی بر اثر آلودگی هوا کشته می‌شوند اما این سوال مطرح است که آیا حساسیت لازم در این خصوص در بین مسوولان امر وجود دارد یا خیر؟

وی با اشاره به اینکه هر سال هفته هوای پاک می‌آید و سازمان محیط زیست و سایر نهادهای مرتبط به نوعی وارد عمل شده و تبلیغات می‌کنند اما پس از پایان هفته همه چیز تمام می‌شود تا سال بعد، به آمار کودکان مبتلا به انواع سرطانهای خون اشاره کرد و گفت: این آمار در تهران بسیار بیشتر از سایر نقاط است.

رئیس ستاد مدیریت بحران منطقه 13 شهرداری تهران گفت: سالانه 5/4 میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان می‌بازند.

 وی با اشاره به برخی مشکلات در کشور گفت‌: در حالی که 70 درصد آلودگی هوا منشا خودرویی دارد هم‌اکنون مرجع تولید، تصویب استاندارد و تایید خودرو، زیرمجموعه یک خانواده هستند که به نظر می‌رسد جای مردم و نمایندگان آنها در این تصمیم‌گیری خالی است. 

رئیس ستاد مدیریت بحران منطقه 13 شهرداری تهران با تاکید بر اینکه باید سفرهای زائد را حذف کنیم افزود: طرح آموزش شهروند الکتریک در منطقه 13 در حال اجراست، از سوی دیگر بروکراسی اداری باید حذف شود، ‌خودروها استاندارد شوند و معاینه فنی جدی گرفته شود. از سوی دیگر افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و کنترل بر میزان آلایندگی صنایع ضروری نیز است.

دکتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا نیز تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد کیفیت هوای تنفسی تهران در 365 روز سال بر اساس استانداردهای سالانه آلودگی هوا در شرایط «ناسالم» قرار دارد.

وی با اشاره به این که بحران تنها در سیل و زلزله خلاصه نمی‌شود و با توجه به میزان مرگ و میر ناشی از هوای آلوده، آلودگی هوای تهران هم یک بحران است افزود: با توجه به این که مدیریت بحران پایتخت به شهرداری تهران واگذار شده، مدیریت شهری از این جنبه باید مدیریت بحران کند.

وی تصریح کرد: دنیا 20 سال است که مشکل آلاینده منوکسیدکربن را حل کرده، اما هنوز در بسیاری از روزها در تهران میزان این آلاینده بالاست، چرا که در پروژه خروج خودروهای فرسوده خوب عمل نکرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا تاکید کرد: خودروهای تولید شده در از سال 82، فرسوده‌اند و به اندازه خودروهای 30 ساله آلودگی تولید می کنند.

وی با تأکید بر این که تهران شرایط شکننده‌ای دارد و قابلیت تحمل این تعداد خودرو فرسوده را ندارد، اظهار کرد: در حالی که مشکل سوخت حل نشده، موتورسیکلت‌ها هم آلودگی زیادی تولید می‌کنند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به این که اگر میزان منوکسیدکربن در هوا نصف شود، هوای تهران دو برابر پاک می‌شود، اضافه کرد: با نصب مبدل کاتالیزور در خودروها می‌توان این کار را انجام داد و این در حالیست که در همه جای دنیا تولیدکننده کالا مسوول کالایی است که تولید می کند، اما در ایران این‌طور نیست.

وی در پایان با ذکر این که که اخیراً استانداردهای جدیدی در مورد میزان آلاینده‌های هوا برای سال آینده در شورایعالی محیط زیست تصویب شده که حتی از استانداردهای امریکا هم سخت گیرانه تر است، تصریح کرد: پیش از تصویب این استانداردها باید به این پرسش پاسخ داده شود که با چه امکانات و تجهیزات و با چه خودرو و سوختی می‌خواهیم این استانداردها را اجرا کنیم؟

نخستین مانور مدیریت بحران آلودگی هوا از ساعت 8 صبح امروز در منطقه 13 شهرداری تهران و در ستاد مدیریت بحران این منطقه آغاز شد و مسوولان شهری، راهور، محیط زیست، نیروی انتظامی و سایر بخشهای مرتبط با حضور در ستاد مدیرت بحران شهرداری منطقه 13 به هدایت بخش‌های مرتبط پرداختند.

در این مانور با توجه به پایداری شرایط جوی و بروز پدیده وارونگی اعلام شد که این منطقه در شرایط بحران قرار گرفته و و شهردار منطقه و رییس ستاد بحران اعلام وضعیت آماده باش قرمز در این منطقه کرده‌اند. از سوی دیگر در ساعت 9:20 دقیقه حریق گسترده‌ای در بازار شهرستانی در میدان امام حسین (ع) گزارش شد که عوامل آتش‌نشانی، اورژانس سریعا به محل اعزام شدند و عملیات مقابله با حریق و رسیدگی به مصدومان آغاز شد.

همچنین پایگاه‌های سیار امدادرسانی و اطلاع‌رسانی نیز در منطقه مستقر و نسبت به توزیع ماسک‌های رایگان و امدادرسانی اولیه به شهروندان اقدام کردند.

کد خبر 99740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز