گروه شهری: همزمان با ماه‌های پایانی آخرین سال از برنامه چهارم توسعه کشور، شکست طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران اعلام شد.

براساس برنامه چهارم توسعه، پایان سال 88 ، باید پایان آلودگی هوا  در شهر تهران باشد. در واقع در آخر امسال، کیفیت هوای تهران باید شرایطی کاملا مطلوب یافته و از آلودگی هوا خبری نباشد اما مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو تهران گفت: این برنامه به‌دلیل ‌تخصیص‌نیافتن بودجه کافی و عدم‌مسئولیت‌پذیری وزارتخانه‌ها و ارگان‌های ذیربط و از همه مهم‌تر عدم‌تصویب کامل این برنامه در مراجع ذیربط، عملاً  با شکست کامل مواجه شده است.

وحید نوروزی افزود: مهم‌ترین شاخص برای اثبات شکست این برنامه ثبت 35 روز ناسالم در 9 ماه گذشته در شاخص کیفیت هوای تهران است؛ آن هم در شرایطی که استاندارد سازمان جهانی بهداشت تنها یک روز از سال را برای هر آلاینده مجاز می‌داند.

براساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران می‌بایست طی 10 سال گذشته کیفیت هوای تهران به استانداردهای سازمان بهداشت جهانی نزدیک می‌شد.

مشاور محیط‌زیست معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اظهار داشت: کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران نزدیک به یکسال است که کاملا منحل شده و کار گروه کاهش آلودگی هوای تهران با مسئولیت استانداری استان تهران اقدامات و برنامه‌های مدیریت کاهش آلودگی هوای تهران را از معضلی ملی به برنامه‌ای استانی تقلیل داده است.

مسئولان، دغدغه اقتصادی دارند

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز گفت: شرایط هوای تهران روز به روز به مرحله بحرانی نزدیک‌تر می‌شود. وی با بیان این مطلب عنوان کرد: کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تنها در مواقعی که شرایط پایدار در آسمان تهران استقرار می‌یابد و یا آلودگی در شرایط خاصی باشد تشکیل جلسه می‌دهد. 

یوسف رشیدی با اشاره به آلودگی هوای تهران افزود: ثبت 34 روز ناسالم، یک روز بسیار ناسالم و یک روز بسیار خطرناک در کمتر از یکسال در کنار 19 روز سالم و 215 روز پاک از مجموعه 270 روز ثبت شده در شرکت کنترل کیفیت هوا از اوضاع نابسامان هوای تهران خبر می‌دهد.

وی گفت: مسئولان برای رفع آلودگی، جدی نیستند و عزم جدی برای مهار آلودگی ندارند. رشیدی افزود: آلودگی هوا در اولویت کار مسئولان نیست. مسئولان دغدغه‌های دیگری مانند مشکلات اقتصادی دارند اما برای حل بحران آلودگی هوا، با وجود برنامه جامع کاهش آلودگی هوا هیچ عزمی برای اجرای آن ندارند.

بحرانی که جدی گرفته نشد

معصومه ابتکار عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز پیش از این از اجرایی نشدن برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران انتقاد کرده بود.به گفته وی قرار بود طی یک دوره 10 تا 15 ساله کیفیت هوای شهر تهران به سطح استانداردهای سازمان بهداشت جهانی برسد.

ابتکار اظهار داشت: در سال 1383 طرح بازنگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به‌منظور بررسی بازخورد اقدامات انجام شده تهیه شد ولی متأسفانه تاکنون در هیچ مرجعی به تصویب نرسیده و به تبع آن به اجرا در نیامده است. علاوه بر آن طی سال‌های اخیر پیشرفت یا حتی تداوم محورهای این برنامه به دست فراموشی سپرده شد و جلسات 2هفته یک بار آن به 3جلسه طی 3سال تقلیل یافت.

کد خبر 98668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز