گروه شهری: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از وجود آلاینده سمی، بسیار خطرناک و سرطان‌زای آزبست در هوای شهر تهران خبر داد و گفت:

نخستین نمونه‌گیری نشان از آن دارد که میزان آزبست در هوای تهران 20 تا50 برابر شهرهای اروپایی است.

یوسف رشیدی اظهار داشت: با توجه به اینکه اندازه‌گیری از تمام آلاینده‌های احتمالی موجود در هوای تهران در دستور کار است، نمونه‌گیری‌هایی در مورد آلاینده سمی آزبست نیز صورت گرفته که در نخستین نمونه‌گیری مقداری از این آلاینده سمی در هوا مشاهده شده است.

وی افزود: در نمونه‌گیری اولیه آلاینده سمی آزبست که در یک بازه زمانی 16 ساعته صورت گرفت، مشاهده شد که غلظت آزبست در حدود 3 هزارم فیبر یا لیف بر سانتی متر مکعب بوده است، حال آنکه براساس استانداردها در فضای آزاد به‌هیچ‌وجه نباید آلاینده سمی آزبست وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر‌اینکه آلاینده آزبست جزء گروه سرطان‌زای A است، گفت: وجود این آلاینده در هوا می‌تواند سبب بروز سرطان ریه شود و سلامتی شهروندان را با خطر مواجه کند، در واقع کسانی که در مدت طولانی در معرض آزبست باشند احتمال ابتلای آنها به سرطان ریه بسیار زیاد است و به همین دلیل امیدواریم میزان این آلاینده سمی در هوای تهران در نمونه‌گیری‌های بعدی زیاد نباشد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا تصریح کرد: احتمال دارد وجود آزبست در هوای تهران ناشی از لنت ترمزها و صفحه کلاج خودروها باشد که باید در بررسی‌های بعدی این موضوع مشخص شود.

پیش از این، سرهنگ سیدهادی هاشمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به آزمایش انجام‌شده روی نیروهای پلیس در پایتخت گفته بود: آمارها نشان می‌دهد میزان الیاف آلاینده سرطان‌زای آزبست در ریه ماموران پلیس تهران 4‌برابر میزان آزبست هوای پایتخت است.

استفاده از آزبست ممنوع است

در همین ارتباط، سعید متصدی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس کارگروه آلودگی صدا و هوای کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مشاهده موارد قطعی ابتلا به بیماری بسیار خطرناک سرطان مزوتلیما ناشی از آزبست در کشور گفت: متأسفانه با گذشت بیش از 2 سال از مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت استفاده از آزبست در صنایع، هنوز این ماده خطرناک مصرف می‌شود و نظارتی بر آن نیست که این امر زنگ خطری برای سلامت شهروندان در کشور است.

وی با اشاره به مصوبه ممنوعیت استفاده از آزبست در کارخانجات کشور گفت: براساس مصوبه شورای‌عالی محیط‌زیست استفاده از آزبست از ابتدای مردادماه سال 86 ممنوع بود؛ این در حالی است که متأسفانه همچنان استفاده از این ماده بسیار خطرناک و سرطان‌زا در صنایع ادامه دارد.

متصدی با اشاره به اینکه «آزبست» یکی از ترکیباتی است که در ورق‌های آزبست سیمانی با نام‌های ایرانیت و... استفاده می‌شود، افزود: از این ماده همچنین در صنایع لنت‌سازی و به‌عنوان یک عایق مناسب در کفپوش‌ها نیز استفاده می‌شود.

وی با اشاره به مصوبه شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست گفت: براساس این مصوبه که در مردادماه سال 79 به تصویب رسید، مصرف آزبست برای کارخانجات جدید ممنوع شده یعنی اجازه احداث کارخانه جدید با ماده اولیه آزبست نباید داده می‌شد.

از سوی دیگر، باید طی یک برنامه 7ساله مصرف این ماده به کلی حذف و مواد جایگزین آن استفاده می‌شد. براساس این مصوبه از سوم مردادماه سال86 باید مصرف آزبست در کشور ممنوع می‌شد. این در حالی است که با گذشت 2 سال از پایان مهلت تعیین‌شده بسیاری از کارخانجات هنوز این ماده خطرناک را مصرف می‌کنند.

کد خبر 100023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز