همشهری‌آنلاین: معاون وزیر راه و ترابری و رئیس سازمان هواشناسی کشورگفت: پدیده گرد و غبار درایران با همکاری سازمان جهانی هواشناسی و برگزاری کارگاه آموزشی درکشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، بهرام صناعی، درحاشیه برگزاری کارگاه بررسی پدیده گرد و غبار در خوزستان گفت: هدف از برگزاری این کارگاه را تبادل اطلاعات با کارشناسان هواشناسی کشورهایی که در رابطه با پدیده گرد و غبار دارای تجربه‌اند عنوان کرد. [گرد و غبار خوزستان را به تعطیلی کشاند

وی اظهار داشت: این کارگاه آموزشی خرداد سال آینده با حضور کارشناسانی از سازمان جهانی هواشناسی و نیز دانشمندانی از کشور اسپانیا به عنوان مرکز منطقه‌ای پیش بینی‌های هواشناسی برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور، همچنین گفت: دانش و تجربه کسب شده توسط دیگر کشورها در رابطه با پدیده گرد و غبار در این رویداد علمی برای مدیریت این پدیده در کشور به کار گرفته خواهد شد.

وی گفت: این پدیده که در چند سال اخیر درایران شدت گرفته و رو به افزایش است، مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به ویژه ساکنان استان خوزستان به وجود آورده و به عنوان یکی از موانع رشد و توسعه اقتصادی تبدیل شده است.

صناعی افزود: برای مدیریت پدیده گرد و غبار باید سطح اطلاعات را در رابطه با آن بالا برد تا بتوان جلوی خسارت را گرفته و یا به حداقل رساند.

رئیس سازمان هواشناسی کشورهمچنین ازامضای موافقت نامه با معاونت برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهوری برای خرید تجهیزات سنجش ذرات گرد و غبار خبر داد و گفت: ‪ ۳۳‬ایستگاه سنجش میزان ذرات ناشی از پدیده گرد و غبار در کشور نصب و راه اندازی می‌شود.

وی افزود: برای تهیه اطلاعات و آمار دقیق از پدیده گرد و غبار که چند سالی است استان خوزستان و برخی دیگر از استانهای جنوبی و غربی کشور را فراگرفته راه‌اندازی ایستگاه‌های سنجش ذرات ضروری است.

صناعی اضافه کرد: تجهیزات و سیستم‌های فعلی سازمان هواشناسی کشور برای اندازه‌گیری دقیق و پالایش ذرات معلق در هوا هنگام بروز پدیده گرد و غبار را نامناسب خواند و اظهار داشت: برای دیده بانی و پیش بینی این پدیده، تجهیز سازمان هواشناسی کشور به امکانات جدید و پیشرفته ضروری است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور همچنین بر ضرورت اندازه‌گیری میزان ذرات گرد و غبار و تعیین حد مخاطره آمیز بودن آن تاکید و خاطرنشان کرد: ارایه این شاخص‌ها هنگام بروز پدیده دراستان خوزستان و دیگر استان‌های کشور که گرفتار آن شده‌اند برای افراد و شغل‌های مختلف لازم و ضرورت دارد.

وی ابراز امیدواری کرد: با تامین اعتبار لازم هرچه سریع تر نسبت به خرید این تجهیزات اقدام شود تا بتوان پیرامون پدیده گرد و غبار که ساکنان استان‌های خوزستان، ایلام ، کرمانشاه و بوشهر را با مشکل مواجه کرده برنامه‌ریزی و پیش بینی‌های لازم را انجام داد.

صناعی گفت: با تامین این تجهیزات، شناسایی نوع ذرات، مدت ماندگاری درهوا و نیز پایش و سنجش ذرات ناشی از گرد و غبار امکان پذیر خواهد بود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه از راه اندازی بانک اطلاعات و سامانه مدل‌سازی داده‌ها با هدف ارایه پیش آگاهی در رابطه با پدیده گرد و غبار در سازمان هواشناسی کشور خبر داد.

وی افزود: پدیده گرد وغبار منشاء خارجی داشته و تاکنون شش کانون اصلی آن در کشورهای عراق، سوریه و عربستان شناسایی شده است.

کد خبر 103220

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز