گروه شهری: با گذشت 4 ماه از زمان عرضه سوخت با کیفیت براساس استاندارد یورو 3 در کشور، هنوز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده و زمان الزام خودروسازان برای مطابقت با این استانداردها نیز به عقب افتاده است.

هم‌اکنون سوخت تولیدی (نفت‌گاز و بنزین) پالایشگاه‌ها براساس استانداردهای یورو2 تولید و عرضه می‌شود.به گزارش خبرگزاری محیط‌زیست ایران، با وجود افزایش آلودگی هوا به‌ویژه در کلانشهرها هنوز اقدام جدی برای ارتقای سوخت مصرفی در خودروها انجام نشده است.

براساس مصوبه هیات وزیران و در یک تصمیم مشترک از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت صنایع و معادن و وزارت نفت در سال 1384، قرار شد خودروهای تولید داخل تا پایان سال 1388 به استاندارد یورو2، از پایان سال 1388 تا پایان سال 1390 به استاندارد یورو3 و از سال 1391 به بعد به استاندارد یورو4 مجهز شوند.

همچنین در مصوبه یاد شده وزارت نفت موظف شد، بنزین تولیدی پالایشگاه‌های کشور را براساس استانداردهای فوق حداقل در مدت 6 ماه قبل از جدول زمان‌بندی تامین و به میزان کافی در جایگاه‌های کل کشور توزیع کند.

بنابراین از مهر امسال باید بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها با استاندارد یورو3 در20 درصد جایگاه‌های کشور و تا سال آینده حداقل در80 درصد جایگاه‌ها توزیع می‌شد؛ این در حالی است که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

در این شرایط، متناسب با تاخیر در عرضه بنزین با کیفیت بالا، زمان الزام تطابق با استانداردها برای خودروسازان به همان میزان به تعویق خواهد افتاد.

هم‌اکنون روزانه حدود 44 میلیون لیتر از بنزین مورد نیاز کشور (براساس استاندارد یورو 2) با عدد اکتان 87 در پالایشگاه‌های داخلی تولید و حدود22‌میلیون لیتر بنزین با عدد اکتان 95 وارد کشور می‌شود.

بخش عمده‌ای از بنزین وارداتی برای بالا بردن عدد اکتان با بنزین تولیدی پالایشگاه‌های کشور مخلوط و مابقی آن برای مصرف روزانه مردم در انبارهای شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، ذخیره و در کشور توزیع می‌شود.

امیر‌رضا رجبی، مدیر سوخت و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت درباره کیفیت سوخت عرضه شده در کشور پیش‌تر گفته بود: هم‌اکنون امکان استفاده از نفت‌گاز با کیفیت بالا (گوگرد 500 پی‌پی‌ام) تنها برای برخی خودروها از جمله واحدهای اتوبوسرانی در کلانشهرها فراهم شده است،

ولی هنوز امکان عرضه این نوع نفت‌گاز در همه جایگاه‌های کشور وجود ندارد. مقدار کنونی گوگرد موجود در نفت‌گاز تولیدی پالایشگاه‌های داخلی حدود 10 هزار ‌پــی‌پــی‌ام اســت کــه بــا اجــرای طـرح‌هـای بهینه‌سازی و بهبود کیفیت، تا سال 1390 این رقم قرار است به حدود 50 ‌پی‌پی‌ام کاهش یابد.

براساس برنامه اولیه، وزارت نفت طرح بهبود کیفیت فراورده‌های تولیدی پالایشگاه‌ها از جمله بنزین و نفت‌گاز را با هدف افزایش ظرفیت تولید فراورده‌های سبک (بنزین و نفت گاز)، کاهش تولید فراورده‌های سنگین (نفت کوره) همچنین حذف آلاینده‌های محیط‌زیست از فراورده‌های نفتی تولیدی پالایشگاه‌ها و تولید این فراورده‌ها براساس استاندارد یورو 5 اجرا کرد. این طرح‌ها هم‌اکنون در 5 پالایشگاه آبادان، تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس در حال اجراست و قرار است این پروژه‌ها حداکثر تا سال 1390 به بهره‌برداری برسند.

البته به گفته مسئولان شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی طرح توسعه پالایشگاه آبادان و تهران از جمله طرح‌های بهینه‌سازی‌ پیشرو هستند و درصورت تامین مالی بموقع پروژه‌ها به بهره‌برداری می‌رسند.

بنابراین پیش‌بینی می‌شود وزارت نفت قادر به تامین سوخت متناسب با استاندارد روز در سال 1391 خواهد بود. دبیر انجمن خودروسازان پیش‌تر از ارائه پیشنهاد تمدید استاندارد یورو2 برای خودروهای تولید داخل تا پایان سال 1390 به کمیسیون زیربنایی دولت خبر داده بود.

احمد نعمت‌بخش در خبرگزاری‌ها درباره الزام وزارت نفت برای تولید سوخت باکیفیت در کشور گفته بود: با توجه به این مصوبه و برای کمک به حفظ محیط‌زیست پیشنهاد کرده‌ایم که با تمدید 2ساله استاندارد یورو2 از 1388 تا پایان 1390، از ابتدای سال 1391 خودروهای داخلی از استاندارد یورو2 به استاندارد یورو4 جهش یابند و طبق مصوبه سال 1384 هیات دولت به استاندارد یورو4 مجهز شوند.

با این حال محمدنژاد، رئیس هیأت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران در نامه‌ای به  وزیر نفت با تمدید 2ساله استاندارد یورو2 برای خودروهای داخلی مخالفت و اعلام کرده که ارتقای تکنولوژی خودروها برنامه‌ای زمان‌بر است و نمی‌توان به‌دلیل کیفیت پایین سوخت، برنامه ارتقای تکنولوژی خودروها را متوقف کرد. توجیه وزارت نفت این است که کیفیت سوخت یکی از چندین عامل مؤثر در مقدار مصرف سوخت و آلایندگی خودروهاست.

کد خبر 100463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز