شنبه 24 بهمن 1394 | به روز شده: 13 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 22 شهریور 1388 - 20:01:52 | کد مطلب: 90369 چاپ

مجله مترو تهران

شهر > شهری - همشهری آنلاین:
سابقه بحث درباره احداث قطار شهری در تهران به ۱۱۰ سال قبل باز می‌‌گردد. تاسیس تراموای شهری از جمله نکات پیش بینی شده در امتیاز نامه‌ای بود که بارون ژولیوس دو رویتر در عهد ناصرالدین شاه روی کاغذ آورد.

در مهر سال 1353 مطالعات مربوط به حل مشکلات ترافیک متروی تهران توسط شرکت‌های مشاور خارجی از جمله سوفرتو منتج به پیشنهاد سیستم اتوبان مترو (با 7 خط) شد.

بر اساس این مطالعات، احداث مترو به عنوان اساسی‌ترین راه حل بهبود ترافیک تعیین شد.

شرکت‌های فرانسوی از سال 1356 عملیات اجرایی احداث خط 1 مترو را در اراضی شمال تهران (بزرگراه شهید حقانی کنونی) آغاز کردند.

عملیات اجرایی مترو تا آذر سال 59 نیز ادامه یافت ولی در این زمان و درپی جریانات جنگ تحمیلی، نمایندگان شرکت‌های خارجی ایران را ترک کردند و در اواخر سال 60 هیئت وزیران توقف کامل طرح توسط مشاوران خارجی را اعلام کرد.

مترو

در سال 63 پس از ارائه گزارشی از طرف جمعی از کارشناسان ایرانی در خصوص لزوم احداث مترو، در فروردین سال 64 هیئت وزیران اجرای طرح متروی تهران را تصویب و فعالیت‌های مترو مجددا در تهران آغاز شد.

برنامه اول مترو شامل احداث خط 1 (میرداماد - حرم مطهر)، خط 2 (دردشت - صادقیه) و مسیر برون شهری خط 5 (تهران - گلشهر) جمعا به طول 90 کیلومتر با 52 ایستگاه بود.

فعالیت‌های اجرایی این برنامه از سال 1366 با عقد مشارکت مدنی با سیستم بانکی آغاز شد.

برنامه دوم مترو نیز شامل طرح توسعه خط 1 از ایستگاه میرداماد تا میدان تجریش، احداث خط 3 از منطقه اُزگُل تا شهرک ولی عصر در جنوب غرب تهران، احداث خط 4 مترو از میدان شهید کلاهدوز تا شهرک اکباتان و طرح توسعه خط 2 از دردشت تا پارک جنگلی سرخه حصار بود.

ساخت و بهره‌برداری از خطوط مترو در برنامه دوم از سال 84 شروع شد و تا سال 1390 ادامه خواهد داشت.

متروی تهران از نگاه تاریخ:

سال 1350:

  • شروع مطالعات اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی شهر تهران و پیش بینی تغییرات آن برای سال 1370توسط شرکت‌هایسوفرتو و RATP

سال 1353:

  • ارایه گزارش نهایی و انتخاب سیستم مختلط (سیستم مختلط شامل یک شبکه خیابانی با یک کمربندی در پیرامون منطقه مرکزی و دو بزرگراه برای نواحی تازه ساز شهری و یک شبکه مترو با 7 خط که به وسیله شبکه اتوبوس رانی و تاکسی رانی تکمیل می‌شد)

سال 1354:

  • تصویب قانون تاسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)

سال 1356:

  • شروع عملیات اجرایی

سال‌های 65-1359:

  • توقف کامل طرح به دلیل جنگ تحمیلی

سال 1374:

  • عقد قرارداد برای خرید تجهیزات ثابت و متحرک خطوط 1 ، 2 و 5     

سال 1377:

  • افتتاح و بهره برداری از قطار سریع السیر تهران - کرج

سال 1378:

  • افتتاح و بهره برداری از بخش غربی خط 2، از ایستگاه صادقیه (تهران) تا امام خمینی (ره)

سال 1380:

  • افتتاح و بهره برداری از نیمه شمالی خط یک از ایستگاه میرداماد تا علی آباد به طول 14.6 کیلومتر و 17 ایستگاه

سال 1381:

  • افتتاح و بهره برداری از پایانه و تعمیرگاه غرب خط 2 متروی تهران
  • 10،8 بهره برداری از خط یک از ایستگاه علی آباد تا حرم مطهر به طول
    کیلومتر و 3 ایستگاه

سال  1382:

  • بهره برداری از بخش شرقی خط 2، از ایستگاه امام خمینی (ره) تا بهارستان به طول 2 کیلومتر و 2 ایستگاه

سال 1383:

  • بهره برداری از ایستگاه ایران خودرو (خط 5)
  • بهره برداری از خط 5 از ایستگاه کرج تا گلشهر به طول 10کیلومتر

سال 1384:

  • بهره برداری از ایستگاه چیتگر (خط 5)
  • بهره برداری از ایستگاه باقرشهر (خط 1)
  • افتتاح و بهره برداری از پایانه فتح آباد
  • افتتاح نیمه شرقی خط 2 به طول 9 کیلومتر و بهره برداری از ایستگاه‌های دانشگاه علم و صنعت، سرسبز و شهید مدنی

سال 1385:

  • بهره برداری از ایستگاه های سبلان و دروازه شمیران
  • بهره برداری از ایستگاه های نظام آباد و گلبرگ
  • بهره برداری از ایستگاه اتمسفر
  • بهره برداری از ایستگاه امام حسین (ع)

سال 1386:

  • بهره برداری از ایستگاه اکباتان
  • بهره برداری از ایستگاه شهدا

سال 1387:

  • بهره برداری از خط 4 متروی تهران به طول 5/2 کیلومتر از ایستگاه دروازه شمیران تا فردوسی

منبع مورد استفاده برای این مدخل