گروه شهری: هم‌اکنون حدود 115 کیلومتر مترو در تهران به بهره‌برداری رسیده اما براساس طرح جامع، تهران به 460 کیلومتر مترو نیاز دارد که این مهم تنها با حمایت‌ها و پشتیبانی مالی دولت و پرداخت بموقع اعتبارات مصوب و قانونی ممکن است.

چمران بازدید مترو

 

 این موضوع در بازدید اعضای شورای شهر از کارگاه‌های ساخت مترو اعلام شد. رئیس و نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران به همراه رئیس کمیسیون عمران این شورا و مدیرعامل شرکت مترو تهران، از روند مراحل اجرایی خطوط 4 و 7 مترو و زیرزمینی‌کردن راه‌آهن تهران - تبریز در محدوده منطقه 17 و 18 شهر تهران بازدید کردند.

مهدی چمران در حاشیه این بازدید چند‌ساعته گفت: منطقه 17 به‌دلیل وجود ریل قطار به یک جزیره تبدیل شده بود و ارتباطات مردم در شرایط نامناسبی بود که در سال 82 پیشنهاد داده شد که قطار از روی زمین، پایین برود تا این مشکلات برطرف شود. وی افزود: با جلسات مختلف در آن زمان این موضوع به نتیجه نرسید تا سرانجام در سال‌های 84 و 85 این پروژه تایید و ابلاغ شد و خط قطار منحرف شد تا به طرف جنوب برود.

چمران با بیان اینکه این پروژه در 2فاز اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون فاز اول آن ابلاغ شده و در حال اجراست و از حدود 4‌کیلومتر آن بیش از 3 کیلومتر انجام شده و آماده اجرای فونداسیون کف است. رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به ایجاد 2خط مترو در کنار این خط اظهار کرد: از ابتدا 4‌ریل درنظر گرفته شده بود و براساس پیشنهاد ارائه شده قرار بود 2 خط برای قطار تهران - تبریز و 2 خط برای مترو ایجاد شود که هم‌اکنون با این پیشنهاد موافقت شده و به شرکت راه آهن نیز اعلام خواهد شد. همچنین محسن هاشمی در این خصوص اظهار کرد: هم‌اکنون بخش جنوبی خط 3 مترو آغاز شده و تونل‌های آن در حال ساخت است و در بخش غربی آن قرار است با شرکت راه‌آهن هماهنگی داشته باشیم در کنار خطوط راه آهن این خط به سمت شهرک قدس برود.

مدیرعامل شرکت مترو خاطرنشان کرد: خوشبختانه شرکت راه آهن این کار را آغاز کرده و فضای مناسبی را به عرض 20 متر زیر زمین در حال ساخت دارد و با پیگیری‌های مدیریت شهری قرار است 10متر آن در اختیار شرکت مترو قرار گیرد تا 2 خط به‌صورت رفت و برگشت با 4 ایستگاه احداث شود که تا اتوبان آزادگان و آیت‌الله سعیدی ادامه داشته باشد. همچنین بازدید اعضای شورای اسلامی شهر از پروژه احداث خط 7 مترو نیز انجام شد و اعضای شورا از نزدیک مراحل حفر تونل با دستگاه تی بی‌ام و سایر اقدامات اجرایی در این خط را مورد بازدید قرار دادند.

چمران افزود: بارها تکرار کرده‌ایم که صنعت تونل‌سازی‌ و مترو‌سازی‌ در کشور ما بومی شده و امیدواریم با یاری و همفکری همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها مانند دولت، شهرداری و مجلس و با تامین منابع مالی در اسرع وقت 7 خط متروی تهران آماده شود.
همچنین، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر نیز در این خصوص اظهار کرد: در شرایط فعلی وضعیت ساخت تونل و تکمیل شبکه مترو نسبت به سال‌های قبل بسیار بهتر شده است. وی افزود: اکنون حدود 115 کیلومتر مترو به بهره‌برداری رسیده اما براساس طرح جامع، نیاز ما 460 کیلومتر است.

کد خبر 124046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز