اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها در جامعه تاثیرات متفاوتی بر جای خواهد گذاشت که یکی از اصلی‌ترین بخش‌های تاثیرپذیر از اجرای این قانون، ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهرها خواهد بود.

متروی تهران

اجرای این قانون، رو آوردن بیشتر مردم به سیستم حمل‌ونقل عمومی را در پی خواهد داشت و همچنین شدت یافتن آلودگی هوا به‌خصوص در تهران و برخی دیگر از کلانشهرها لزوم توجه به این ناوگان را بیش از پیش مشخص می‌کند.

در همین ارتباط حسن غفوری‌فرد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت استفاده از حمل‌ونقل عمومی در جابه‌جایی شهروندان، گفت: توسعه حمل‌ونقل عمومی مهم‌ترین عامل کاهش آلودگی هوای تهران است. غفوری‌فرد افزود: با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، استقبال از حمل‌ونقل عمومی در تهران به‌میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی اظهار کرد: مجلس بودجه‌ای به مبلغ 2 میلیارد دلار درنظر گرفته که یک‌میلیارد دلار آن برای متروی تهران و یک‌میلیارد دلار دیگر برای متروی سایر کلانشهرها پیش‌بینی شده اما متأسفانه تا‌کنون اقدامی در رابطه با تخصیص آن انجام نشده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر این مبلغ به شهرداری تهران پرداخت می‌شد، مشکلات متروی تهران تا حدود بسیار زیادی حل می‌شد؛ چراکه در حال حاضر بسیاری از تجهیزات و ملزومات مورد نیاز مترو در گمرک به‌دلیل نبود بودجه ترخیص نمی‌شود.غفوری‌فرد تصریح کرد: حمل‌ونقل عمومی نه تنها اهمیت بسیار بالایی در رابطه با صرفه‌جویی در وقت مردم دارد بلکه بر کاهش میزان مصرف سوخت و نیز کاهش میزان آلودگی هوا هم بسیار تاثیرگذار است.

این در حالی است که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل عمومی و اجرایی شدن قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، گفت: ابعاد هدفمندسازی یارانه‌ها در اقتصاد کشور بسیار بزرگ است و به همان نسبت که تاثیرگذاری اساسی و حوزه نفوذ گسترده‌ای دارد، نیاز به پیش‌بینی‌های گسترده و برنامه‌ریزی‌های اساسی نیز دارد.

سیدجعفر تشکری‌هاشمی اضافه کرد: با حذف یارانه‌ها بدیهی است بسیاری از کالاها و خدمات نرخ واقعی خود را پیدا کنند و با افزایش نسبی نرخ‌ها مواجه شویم اما این نسبت باید معقول و کنترل شده باشد. وی افزود: با تدبیر شهردار تهران نرخ اتوبوس و مترو تا پایان سال افزایش پیدا نمی‌کند و این در حالی است که جابه‌جایی یک مسافر با اتوبوس 370 تومان و با مترو 410تومان هزینه دارد اما به‌طور میانگین از هر مسافر اتوبوس بلیتی 50 تومان و از هر مسافر مترو 100 تومان دریافت می‌کنیم و شهروندان همین الان هم از یارانه خوبی در این دو بخش برخوردارند.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: این هزینه‌ها فقط هزینه‌های جاری و مصرفی و به‌اصطلاح هزینه‌های روزمرگی است نه استهلاک و سرمایه‌گذاری اولیه؛ چراکه به‌عنوان نمونه از ابتدای راه‌اندازی مترو تاکنون 3500 تا 3700 میلیارد تومان برای مترو هزینه شده که با اضافه‌شدن سرمایه‌گذاری اولیه، حدود 50درصد به هزینه‌های فوق اضافه می‌شود.

وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در مترو از دوام و عمر بسیار بالایی برخوردار است، درصورتی‌که در اتوبوسرانی به‌دلیل استهلاک بالا و عمر پایین اتوبوس‌ها و قطعات یدکی آنها، وضعیت نگران‌کننده است و مدیریت شهری همیشه در حال پرداخت یارانه به حمل‌ونقل عمومی است. وی اضافه کرد: در حال حاضر از حدود 22 میلیون جابه‌جایی روزانه، 4تا5میلیون با تاکسی و مسافربر شخصی،4.5  میلیون با شبکه اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی و 1.7  میلیون با مترو صورت می‌گیرد و در مجموع 50 درصد سفرها با حمل‌ونقل عمومی و نیمه عمومی و 50 درصد مابقی نیز با خودروهای شخصی، موتورسیکلت‌ها و سرویس‌های اختصاصی انجام می‌شود.

همچنین سیدکاظم دلخوش، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت توسعه حمل‌ونقل عمومی در زمان هدفمندی یارانه‌ها، گفت: حمل‌ونقل عمومی و مخصوصا مترو را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین موضوع، در زمان هدفمندسازی یارانه‌ها دانست؛ چراکه با رفع دغدغه‌های این بخش، شاهد اثرگذاری مثبت آن در سایر بخش‌ها خواهیم بود.

وی با بیان اینکه کمک به توسعه حمل‌ونقل عمومی در همه زمان‌ها و به‌خصوص در هدفمندسازی یارانه‌ها اولویتی اساسی و ضروری است، افزود: با توسعه مترو و دیگر وسایل حمل‌ونقل، در موضوعاتی همچون ترافیک، آلودگی هوا، سلامت شهروندان، هزینه‌های زندگی، وقت و زمان شهروندان و... نیز شاهد شرایط بهتری خواهیم بود.

بیادی: توسعه مترو یکی از پارامترهای کنترل آلودگی هواست

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حل مشکلات و کنترل بحران ناشی از آلودگی هوا چند پارامتری است، گفت: «توسعه مترو یکی از پارامترهایی است که می‌تواند در کنترل آلودگی هوا مؤثر باشد.» همچنین به باور وی، هر‌سه قوه کشور در رابطه با به‌وجود آمدن آلودگی هوا و خارج شدن آن از حد استانداردهای قانونی و خطرناک، باید پاسخگو باشند.

حسن بیادی در پاسخ به این سؤال که اگر آلودگی هوا صدمات جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند پس چرا اقدامی جدی در این زمینه انجام نمی‌شود، گفت: «متأسفانه در چنین مسائلی ما مدعی‌العموم نداریم که به مشکلات رسیدگی کند. به عقیده من دادستان کل کشور می‌تواند مسئولان ذیربط را در این مورد احضار کند و از آنها پاسخ بخواهد.» بیادی با بیان اینکه همه مقصر هستند و همه کوتاهی می‌کنند، اظهار کرد: «متأسفانه کوتاهی بیشتر در دولت انجام می‌پذیرد و بعضا هم این موضوع از تصمیم‌گیری مجلس متاثر می‌شود. در هر صورت درباره آلودگی هوا هر سه قوه باید پاسخگو باشند.»

وی همچنین متاثر شدن مسائل اجتماعی از اختلافات سیاسی و بی‌توجهی به توسعه حمل‌ونقل عمومی مخصوصا حمل‌ونقل ریلی را از دیگر عوامل بروز مشکلات در این زمینه دانست و عنوان کرد: «توسعه مترو یکی از پارامترهایی است که می‌تواند در کنترل آلودگی هوا مؤثر باشد.» بیادی گفت: «در رابطه با حل ریشه‌ای آلودگی هوای تهران باید حداقل 15 ارگان با هم به تفاهم برسند و با تصمیم‌گیری مشترک اقدامی واحد را به سرانجام برسانند.»

کد خبر 122176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز