حسن بیادی* حضور حاشیه‌های سیاسی در حوزه اجتماعی به‌گونه‌ای است که شهرداری ناچار شده است به‌دلیل عدم‌تامین اعتبارات، از بودجه بخش‌های دیگر خود بکاهد تا کار توسعه مترو متوقف نشود.

حسن بیادی

اینها در حالی است که مترو نیز نیازمند توجهی بیش از پیش است، چراکه با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش قیمت بنزین و کرایه تاکسی، مردم بیش از پیش به استفاده از مترو روی‌ می‌آورند و انتظار دارند خدمات بیشتری دریافت کنند. براین اساس هرچه از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بگذرد ضرورت پرداخت بودجه 2میلیارد دلاری متروی تهران و کلانشهرها از سوی دولت، بیش‌از‌پیش نمایان می‌شود.‌

اشاره به یک نکته و چند عدد و رقم، ضرورت اختصاص بودجه 2 میلیارد دلاری متروی تهران و کلانشهرها را بیشتر نمایان می‌کند. آن نکته این است که طبق طرح جامع حمل‌ونقل تهران و برنامه پنجم، خطوط متروی تهران در 5 سال آینده باید به 240 کیلومتر برسد تا بتواند روزانه 6 میلیون مسافر را پوشش دهد. این در حالی است که امروز که تهران 120 کیلومتر یعنی نیمی از خطوط مصوب مترو را آماده دارد، نمی‌تواند روزانه به 3 میلیون نفر، یعنی نیمی از 6 میلیون مسافری که پیش‌بینی شده، سرویس دهی کند. بلکه در حال حاضر مسافران متروی تهران روزانه یک میلیون و 700 هزار نفر هستند. این موضوع، در کنار سرویس دهی ناقص و حرکت قطارها با سر فاصله طولانی در برخی ایستگاه‌های تازه تاسیس مترو، نشان می‌دهد که تجهیزات و قطارها کمتر از خطوطی است که ساخته شده است.

بر این اساس روشن است که اگر چه با تلاش مدیریت شهری امکان توسعه خطوط مترو بالا رفته است اما نبود اعتبارات ارزی و ریالی برای استفاده کامل و بهینه از این امکان، موجب شده تا ظرفیت جابه‌جایی مسافر متناسب با توسعه خطوط افزایش نیابد. این کمبودها و نیازهای شدید مالی در حالی است که امروز بومی‌سازی‌ 85 درصد ساخت مجموعه مترو در تهران یکی دیگر از افتخارات شهرداری و شورای شهر است. امروز نه تنها دیگر نیازی به واردات واگن آماده نداریم بلکه صنعت تونل‌سازی‌ و مترو‌سازی نیز در کشور ما بومی شده است و متخصصان ما به بهترین وجه می‌توانند از عهده این کار برآیند.

این اقدامات در کنار راه‌اندازی خطوط اتوبوس تندرو از دلایلی بوده که تهران را در جایگاه یکی از 5 شهر نامزد دریافت جایزه جهانی حمل‌ونقل پایدار قرار داده است. در واقع حاکمیت تفکر بسیجی در راس مجموعه شهرداری تهران، در کنار همراهی شهروندان و توجه شورای اسلامی شهر تهران، موجب قرار گرفتن پایتخت در میان 5 شهر برتر جهان در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی شده است؛ عواملی که اگر با اختصاص بودجه ارزی مترو مصوب مجلس، همراه شود توسعه حمل‌ونقل عمومی را سریع‌تر کرده و گره بزرگی از مشکلات مردم می‌گشاید.

* نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران

کد خبر 126239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز