شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه شهری: افزایش حجم مسافران حمل‌ونقل عمومی تهران در پایان سال و با توجه به هدفمندی یارانه‌ها که از مدت‌ها پیش توسط مدیران شهری پیش‌بینی‌شده بود، با اظهارنظر عضو شورای شهر تهران مبنی بر به کار‌گیری احتمالی اتوبوس‌های فرسوده در روزهای پایانی سال، بازهم اهمیت توجه به توسعه حمل‌ونقل عمومی را گوشزد کرد.

 مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به فارس گفت: اتوبوس‌های از رده خارج در روزهای پایانی سال برای سرویس‌دهی به مردم موقتا وارد خطوط می‌شوند.وی افزود: تعداد قابل توجهی اتوبوس که طول عمر مفیدشان به سر آمده و به‌طور طبیعی از رده خارج شده‌اند، وارد خطوط می‌شوند چراکه معجزه‌ای نمی‌توان کرد؛ باید اتوبوس تأمین و جایگزین شود ولی با شرایط، مشکلات و موانعی که وجود دارد مجبوریم به‌دلیل تقاضایی که نمی‌توان آن را حذف کرد این کار را انجام دهیم.

این در حالی است که پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، میزان افزایش مسافران پس از هدفمندی یارانه‌ها را در حدود 14 درصد دانست و گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به مرور تعداد مسافران تا 30 درصد هم افزایش خواهد یافت که برای پاسخگویی به نیازهای جدید حداقل نیازمند ورود 2 هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان هستیم.

او در ادامه افزود: از مجموع 2 هزار دستگاه اتوبوسی که پیش از این اعلام کرده بودیم برای پاسخگویی به افزایش تقاضای سفر شهروندان نیازمندیم تا‌کنون حواله 150 دستگاه اتوبوس صادر شده که در این میان 100 دستگاه اتوبوس را تحویل گرفته‌ایم. سنندجی با تاکید بر اینکه بیش از 6 هزار و 300 دستگاه اتوبوس را در خطوط فعال داریم، خاطرنشان کرد:

به‌دلیل کمبود ناوگان مورد نیاز در حال حاضر در برخی از نقاطی که افزایش مسافر داریم از اتوبوس‌های واحد گشت که کار سرویس دربستی را برای سازمان‌ها انجام می‌دهند، استفاده می‌کنیم اما برای آنکه بتوانیم جوابگوی نیاز شهروندان باشیم نیازمند افزایش اتوبوس‌های فعال در ناوگان هستیم. پیش از این جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو نیز در ارتباط با افزایش تعداد مسافران متروی تهران در روزهای پایانی سال گفته بود از زمان اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها، تعداد مسافران مترو با افزایش 9درصدی روبه‌رو بوده و به‌طور قطع تعداد مسافران با افزایش 25 درصدی در ماه‌های بهمن و اسفند و عبور از مرز 2 میلیون نفر به حدود 2 میلیون و 100 هزار مسافر در روز خواهد رسید.

این در حالی است که هفته گذشته ربیعی از هزینه 3میلیارد تومانی برق مترو در ماه‌های آخر سال خبر داد و گفت: با توجه به عدم‌افزایش قیمت بلیت تا آخر سال امیدواریم مابه‌التفاوت قیمت برق توسط دولت پرداخت شود. در سال‌جاری دولت باید 60 میلیارد تومان به‌عنوان یارانه بلیت به متروی تهران پرداخت کند که از این میزان تاکنون 17.5 میلیارد تومان پرداخت شده درحالی‌که تعداد مسافران و هزینه‌های مترو افزایش یافته است. همچنین بودجه 2 میلیارد دلاری مترو تهران و کلانشهرها که طبق قانون باید امسال پرداخت می‌شد هنوز از سوی دولت پرداخت نشده است.

کد خبر 127446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز