گروه شهری: بیست و دومین جلسه معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلانشهرهای کشور به‌منظور نهایی کردن پیشنهادهای شهرداری‌های کلانشهرها درخصوص بودجه سال 1390 کل کشور و بررسی تاثیرات اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بر حمل‌ونقل عمومی به‌میزبانی شهرداری تهران برگزار شد.

 در این نشست با بررسی پیشنهاد هر یک از شهرداری‌های کلانشهرها درخصوص بودجه سال 1390 کل کشور، نسبت به نهایی کردن این پیشنهادها اقدام شد و علاوه بر آن تاثیرات اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بر هزینه‌ها و عملکرد حمل‌ونقل عمومی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلانشهرها با استناد به سخنان وزیر اقتصاد در کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مبنی بر اینکه پس از یارانه‌های پرداختی به مردم، پرداخت بسته حمایتی حمل‌ونقل عمومی از اهمیت و اولویت برخوردار است و دولت مبلغ 520 میلیارد تومان تا پایان سال 1389 برای این امر درنظر گرفته که به وزارت کشور پرداخت خواهد کرد، خواستار توجه جدی و بیشتر به این شهرها شدند.

همچنین معاونان حمل‌ونقل و ترافیک 14 کلانشهر حاضر در این نشست با اشاره به اینکه تقاضای سفر با سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی و تعداد مسافران حمل‌ونقل شهری در کلانشهرها در پی اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها به‌طور متوسط بیش از 20 درصد افزایش پیدا کرده و با توجه به افزایش هزینه‌های برق، سوخت، احداث قطار شهری(مترو) و سایر هزینه‌ها، عادلانه‌ترین راهکار را اختصاص فوری حداقل 40 درصد از بسته حمایتی 520 میلیارد تومانی حمل‌ونقل عمومی به کلانشهرها دانستند. در این جلسه اعضای حاضر درخصوص اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز خواستار واریز عوارض متمرکز شهرداری‌ها به حساب وجوه متمرکز نزد وزارت کشور به‌منظور توزیع بین شهرداری‌ها و دهداری‌های کشور و جلوگیری از واریز این وجوه به حساب سازمان هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها در سال 1390 شدند.

در بیانیه پایانی این نشست نیز ضمن محکومیت حوادث 25 بهمن تهران و گرامیداشت هفته وحدت، نحوه توزیع اعتبارات احداث خطوط قطار شهری مورد انتقاد قرار گرفته و با توجه به اعتبار مصوب سال 1389 کلانشهرها به مبلغ یک هزار و 400 میلیارد تومان، آمده است: تنها حدود یک سوم این مبلغ یعنی 500 میلیارد تومان به شهرداری‌های کلانشهرها تخصیص یافته است. در این بیانیه با اشاره به هزینه‌ها و بدهی‌های سنگین شهرداری‌ها، مبلغ 2هزار و 727 میلیارد تومان اعتبار برای کلانشهرها در سال 1390 پیشنهاد شده و توزیع آن بین شهرداری‌ها توسط اتحادیه شرکت‌های قطار شهری مورد موافقت قرار گرفت.

افزایش هزینه‌های شهرداری‌ها، پس از هدفمندی یارانه‌ها

هوشنگ خندان، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد به تاثیر زیاد نحوه بودجه‌بندی سال 90 بر عملکرد شهرداری‌ها به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل عمومی پس از هدفمندی یارانه‌ها اشاره ‌کرد و گفت: انتظار می‌رود برای حل مشکلات حمل‌ونقل عمومی دولت و مجلس حمایت جدی و همه جانبه‌ای داشته باشند. همچنین محمدرضا روشنی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تبریز گفت: با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت، هزینه شهرداری‌ها بالا رفته و به دنبال آن توان اجرایی‌شان پایین آمده است.

کد خبر 128596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز