همشهری آنلاین: رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور گفت: پول شهرداری و دولت کفاف جهش توسعه حمل و نقل عمومی را نمی دهد و باید به سمت توانمندسازی و مشارکت بخش خصوصی با تکیه بر ضرورت حمایت دولت برویم.

 به گزارش مهر، محمد رویانیان  در حاشیه جلسه شورایعالی دستان‌ها در جمع خبرنگاران از طرح آزاد سازی حمل و نقل عمومی خبر داد و گفت: حمل و نقل عمومی در کشور باید اتوبوس محور شود و در اجرایی کردن طرح آزاد سازی حمل و نقل عمومی برای آنکه به مردم فشار نیاید از توسعه اتوبوسهای شهری حمایت می‌کنیم.

رویانیان گفت: در طرحی که قرار است به دولت ارایه شود برای جبران و حمایت از مردم پیشنهاد دادیم که هزینه‌ای به عنوان یارانه حمل و نقل به مردم داده شود تا مردم خودشان نوع حمل و نقلی را که تمایل به استفاده دارند، انتخاب کنند. البته پیشنهاد دیگر ما حمایت از اتوبوسهای شهری است تا شهر اتوبوس محور شود.

 وی با تاکید بر اینکه این طرح در سال 90 تکمیل می شود، گفت: زمان اجرای آن بستگی به میزان آمادگی مشارکت اجتماعی، حمل و نقل و میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد.

 رویانیان با اشاره به اینکه هم‌اکنون حمل و نقل عمومی سود آور نیست و برهمین اساس بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری نمی کند، گفت: حمل و نقل عمومی نیز در حال ضرر کردن است. به طور مثال مصرف گازوییل کامیونهای کهنه 60 لیتر در 100 کیلومتر است و این ضرر را هم‌اکنون با توجه به بالا رفتن گازوییل مشاهده می کنند.

 رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور به قیمت تمام شده اتوبوسها برای دولت و شهرداری اشاره کرد و گفت: دولت برای اتوبوسهای شهری 120 میلیون تومان یارانه می‌دهد که 20 میلیون تومان آن را نیز شهرداری می‌پردازند. در مجموع خرید یک اتوبوس 140 میلیون تومان اعتبار لازم دارد که این اتوبوس نمی‌تواند همین هزینه را هم تامین کند و زیان‌ده است. بنابراین بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری نمی‌کند و برای توسعه نیازمند کمک دولتی است اما نمی‌توان با حمایتهای دولتی جهشی در توسعه حمل و نقل عمومی دید و باید این حوزه را برای حضور بخش خصوصی آماده کرد.

 رویانیان ادامه داد: باید کاری کنیم که سرمایه گذاری در حمل و نقل جذاب شود و این بخش را به یکی از بخشهای اقتصادزای کشور تبدیل کنیم و تنها راهکار این موضوع آزادسازی قیمتهای حمل و نقل عمومی است.

 وی در پاسخ به این  پرسش که برای پیشگیری از فشارهای احتمالی بر مردم چه ساز و کاری تعریف شده است، گفت: البته در این طرح نباید به مردم فشار وارد شود و در بخش ریلی ما حمایت را مثل همه کشورهای دنیا به اندازه‌ای می‌کنیم که قیمتها بالا نرود.

 رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور تصریح کرد: در بخشهای دیگر همچون تاکسی ضرورتی وجود ندارد که یارانه‌ای پرداخت شود.

 وی در پاسخ به پرسش دیگر  که رقم پیشنهادی برای یارنه حمل و نقل در این طرح به چه میزان است، گفت: این رقم مشخص است اما فعلا آن را اعلام نمی‌کنم .

 رویانیان در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه با اجرای این طرح رانندگان تاکسی و سیستم حمل و نقل مترو دچار مشکل می‌شوند، گفت: در کشورهای پیشرفته، مترو تنها 30 درصد از حمل و نقل است و مابقی حمل و نقل برعهده اتوبوسرانی و تاکسیرانی است. این در حالی است که هم اکنون در تهران میزان استفاده مردم از مترو 6 تا 7 درصد بوده و امیدواریم که این عدد به 30 درصد برسد. این به این معنی است که در تهران 17 میلیون جابجایی وجود دارد که 2 میلیون از مردم با مترو سفر کرده، 8 میلیون با اتوبوس و تاکسی و بقیه با مسافربرهای شخصی در شهر تردد می‌کنند.

 وی ادامه داد: پول شهرداری و دولت کفاف جهش توسعه حمل و نقل عمومی را نمی‌دهد و باید به سمت توانمندسازی و مشارکت بخش خصوصی با تکیه بر ضرورت حمایت دولت برویم.

 رویانیان در پاسخ به این پرسش که آیا دولت علاقمند به حضور در بخش مدیریت مترو است، گفت: منظور مدیریت دولت نبود بلکه ما اعلام کردیم سیاستهای مدیریت مترو را به ما ارایه دهند تا بخش خصوصی توسعه و بهره برداری آن را برعهده گیرد.

 رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور درباره سهمیه بنزین نوروزی گفت: تا چند روز آینده سهمیه بنزین نوروزی اعلام خواهد شد و مقدار آن نیز هنوز مشخص نیست.

کد خبر 130185
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز