گروه شهری: به‌زودی خط10 اتوبوس‌های تندرو راه‌اندازی خواهد شد.

نقشه مسیرهای شهر

سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری با اعلام این خبر افزود: این خط اتوبوس تندرو از دانشگاه علوم و تحقیقات آزاد اسلامی (سیمون بولیوار) آغاز و در ادامه پس از عبور از بزرگراه شهید اشرفی اصفهانی، فلکه دوم صادقیه به بزرگراه محمد علی جناح و میدان آزادی می‌رسد. تشکری هاشمی با اعلام اینکه شبکه اتوبوس‌های تندرو شهر تهران با احداث این خط کامل می‌شود گفت: مسیر اتوبوس تندروی شمال غرب تا جنوب غرب، جنوب غرب تا جنوب شرق، جنوب شرق تا شمال شرق و شرق تا غرب تهران به وسعتی معادل یکصد کیلومتر می‌رسد. به گفته معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اجرای خط تندرو 10، شبکه یکپارچه غرب تهران ساماندهی جدیدی پیدا خواهد کرد.

وی اظهار داشت: با راه‌اندازی خط10 اتوبوس تندرو ظرفیت جابه‌جایی مسافر از حدود 59هزار به یکصدهزار نفر در روز می‌رسد واز آنجایی که در محدوده مورد اشاره چندین دانشگاه و دانشکده آزاد و مراکز آموزشی واقع شده است می‌تواند در کنار مردم واهالی منطقه کار هزاران سفر آموزشی و دانشجویی را به انجام برساند که از این نظر، موفق‌ترین خط اتوبوسرانی خواهد بود. وی همچنین از راه‌اندازی فاز بعدی خط 4 اتوبوس‌های تندرو از میدان جمهوری اسلامی تا ترمینال جنوب خبر داد و گفت:

در واقع حلقه ناوگان اتوبوسرانی از شمال غرب تهران و دانشگاه علوم و تحقیقات تا میدان آزادی بزرگراه آیت‌الله سعیدی تا خاوران، میدان بسیج، ‌ میدان رسالت، چهارراه تهرانپارس تا میدان آزادی و از میدان راه‌آهن به تجریش می‌رسد علاوه براین خط اتوبوسرانی تندرو از بزرگراه شهید چمران تا میدان جمهوری اسلامی و از آنجا به ترمینال جنوب می‌رسد که در واقع خطوط شمالی جنوبی شامل خطوط 2، 10، 4 و 7 به علاوه 2 خط شرقی غربی نظیر خطوط 2 و 1 را شامل می‌شود و تمام شهر تهران به جز بخش کوچکی را کاملا تحت پوشش شبکه حمل ونقل عمومی قرار می‌دهد. از نظر تشکری هاشمی هم‌اکنون خدمات رسانی ناوگان حمل ونقل عمومی به‌گونه‌ای است که اگر از هر نقطه تهران اراده کنیم پس از طی حدود 350متر به یکی از شبکه‌های حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس، مترو، تاکسی یا اتوبوس تندرو دسترسی خواهیم داشت.

با این همه،معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است این شبکه باید منسجم و منطقی باشد تا دسترسی‌ها به شکلی هدفمند،طراحی شده و جذابیت لازم را داشته باشد که به همین منظور طراحی مهندسی جدید شبکه غرب تهران (مناطق 5، 21 و 22) ر ا در دستور کار خود قرار داده مسیرهای جدیدی در مناطق مورد اشاره طراحی خواهد شد. وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به تاثیر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بر هزینه‌های شهرداری گفت: در بخش حمل‌ونقل عمومی،استقبال مردم 20درصد افزایش داشته است. به گفته تشکری هاشمی شهرداری تهران برای جلوگیری از افزایش قیمت کرایه اتوبوس از سرجمع اعتبارات خود گازوئیل را لیتری 150 تومان می‌خرد اما به قیمت 16 تومان در اختیار رانندگان اتوبوس قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: در باره هزینه برق مترو نیز براساس مصوبه صریح ماده 13 قانون حمایت از سامانه‌های ریلی، تعرفه برق مترو و اتوبوسرانی پایین‌ترین تعرفه باید باشد درحالی‌که این ماده قانونی محقق نشده و ما شاهد افزایش 4 تا 5 برابری قیمت برق در مترو هستیم و هم‌اکنون کار به جایی رسیده که دیگر نه تنها تاب و توان شهرداری تهران در تامین هزینه‌های افزایش یافته پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به پایان رسیده است بلکه ردیف‌های بودجه‌ای نیز اجازه نمی‌دهد که بیش از این برای کنترل قیمت‌ها به دولت کمک کرده از جیب شهرداری هزینه کنیم. این درحالی است که به گفته تشکری هاشمی درتمام دنیا کشوری پیدا نمی‌شود که دولتش به ناوگان حمل ونقل عمومی یارانه نپردازد. از نظر معاون حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران قانونگذار تصمیمات خوب و منطقی در ارتباط با یارانه‌ها گرفته که اگر به مرحله اجرا درآید فشار زیادی به مردم بابت هدفمندی یارانه‌ها وارد نخواهد شد این درحالی است که تشکری هاشمی معتقد است: حرف من این است وقتی قانونگذار ردیف اعتبار مصوب می‌کند این اعتبار باید در اختیار دستگاه مسئول قرار گیرد.

کد خبر 136154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز