مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۷
۰ نفر

رضا ظریفی: نیمه مرداد ماه 2سال پیش بود که شهروندان تهرانی واژه‌ای جدید را در دایره لغات حمل‌ونقل شهری شنیدند.

اتوبوس تندرو

قدیمی‌ترها که خطوط اتوبوسرانی را به‌اصطلاح خط می‌نامیدند، این بار باید تلاش می‌کردند تا بی‌آر‌تی را هم به فرهنگ لغات خود اضافه کنند. خطوط اتوبوس‌های تندرو یا همان بی‌‌آر‌تی که از تابستان 87 شروع به کار کرد، تأثیر بسیار مهمی در حمل‌ونقل شهری از خود برجای گذاشت؛ به‌نحوی که توانسته در مدت 2سال سهمی در حدود 2میلیون نفر را در حمل‌ونقل عمومی شهر داشته باشد.

خطوط اتوبوسرانی تندرو مدام در حال توسعه هستند که در نهایت قرار است تعداد آنها به 8 خط برسد. البته در حال حاضر 5خط فعال بی‌آرتی در تهران در حال فعالیت هستند که از حدود یک ماه پیش نیز فعالیت شبانه اتوبوس‌ها در این خطوط به‌طور رسمی آغاز شده است. این روزها دیگر هیچ شهروندی را نمی‌توان یافت که تجربه سوارشدن به اتوبوس‌های مجهز بی‌آر‌تی و سفر با کمک خطوط تندرو را نداشته باشد. بد نیست که شما هم در این صفحه با ویژگی‌های این خطوط که شمال، جنوب، شرق و غرب شهر را به هم وصل کرده‌اند، آشنا شوید.

پیشکسوت تندروها

خط یک: مسافران ورودی به تهران چه از غرب و چه از شرق تهران در کمترین مسیر ممکن می‌توانند به این خط دسترسی داشته باشند. خط یک بی‌‌آرتی به طول 7/18‌کیلومتر از میدان آزادی تا چهارراه تهرانپارس ادامه دارد. مسافرانی که در این خط تردد می‌کنند، شاید ندانند که به‌طور همزمان و میانگین معمولا 300 دستگاه اتوبوس مجهز و با تکنولوژی روز دنیا در این خط فعالیت می‌کنند. ضمن اینکه در ساعات شبانه هم 28‌دستگاه اتوبوس در این خط فعالیت دارند. این خط در 2مسیر رفت و برگشت 54 ‌ایستگاه دارد.

خط یک: مسافران ورودی به تهران چه از غرب و چه از شرق تهران در کمترین مسیر ممکن می‌توانند به این خط دسترسی داشته باشند. خط یک بی‌‌آرتی به طول 7/18‌کیلومتر از میدان آزادی تا چهارراه تهرانپارس ادامه دارد. مسافرانی که در این خط تردد می‌کنند، شاید ندانند که به‌طور همزمان و میانگین معمولا 300 دستگاه اتوبوس مجهز و با تکنولوژی روز دنیا در این خط فعالیت می‌کنند. ضمن اینکه در ساعات شبانه هم 28‌دستگاه اتوبوس در این خط فعالیت دارند. این خط در 2مسیر رفت و برگشت 54 ‌ایستگاه دارد.

سفر از غرب به جنوب شرق

خط 2: این خط را می‌توان متصل‌کننده غرب پایتخت به جنوب شرق آن معرفی کرد. خط 2 اتوبوس‌های تندرو از میدان آزادی تا پایانه خاوران امتداد دارد و در مسیر 19‌کیلومتری خود 54 ایستگاه در 2 مسیر رفت و برگشت را تحت پوشش قرار می‌دهد. در این خط هم 300 دستگاه اتوبوس به‌طور میانگین در ساعات روزانه فعالیت ‌کنند که این مقدار در ساعات شبانه به 20 دستگاه می‌رسد.

از شرق به شرق

خط 3: خط 3 اتوبوس‌های تندروی تهران وظیفه جابه‌جایی مسافران شرق تهران را بر عهده دارد. این خط به طول 5/14 کیلومتر از پایانه علم و صنعت آغاز شده و پس از عبور از بزرگراه رسالت،30‌متری نیروی هوایی، میدان شهید کلاهدوز و بزرگراه بسیج، در نهایت به پایانه خاوران می‌رسد. این مسیر نیز در 2مسیر رفت و برگشت 36‌ ایستگاه دارد. تعداد 130‌اتوبوس در ساعات روز و 10 دستگاه نیز در ساعات شبانه به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کنند.

تردد در شریان شهر

خط 7: خط 7 بی‌آر‌تی تهران هم یکی از اصلی‌ترین و شلوغ‌ترین مسیرهاست. این خط از پایانه تجریش آغاز شده و در مسیری 18/75کیلومتری در مسیر خیابان ولیعصر به ایستگاه راه‌آهن تهران در میدان راه‌آهن می‌رسد. تعداد 310 دستگاه اتوبوس در این مسیر به شهروندان خدمت‌ رسانی می‌کنند که البته این تعداد در ساعات شبانه به 20 دستگاه می‌رسد. در مسیر راه‌آهن تا پایانه تجریش 35 ایستگاه و در مسیر برگشت نیز 38 ایستگاه وجود دارد.

ارتباط از شمال تا مرکز

خط 4: خط 4 اتوبوس‌های تندرو که از پایانه شهید افشار در منطقه یک آغاز می‌شود، در مسیری 13/7 کیلومتری به میدان جمهوری اسلامی می‌رسد. البته طبق برنامه قرار است این خط پس از تکمیل تا ترمینال جنوب نیز امتداد یابد. با این افزایش مسیر، طول این خط به حدود 22‌کیلومتر می‌رسد. در حال حاضر این خط دارای 54 اتوبوس است که در ساعات شبانه هم 6 دستگاه اتوبوس در این خط فعالیت می‌کنند. این خط در 2مسیر رفت و برگشت دارای 32 ایستگاه است.

این نکته مهم را فراموش نکنید

خطوط تندرو در تهران به همین چند خطی که خواندید محدود نمی‌شود. در آینده‌ای نه چندان دور 5 خط جدید دیگر نیز ایجاد خواهد شد تا به خدمات‌رسانی به شهروندان مشغول شوند. البته نباید از این نکته نیز غافل شد که در حال حاضر که روزهای پایانی سال را پشت سر می‌گذاریم و قانون هدفمندی یارانه‌ها هم اجرایی شده است، اقبال شهروندان به سمت این خطوط بیشتر شده و تعداد مسافرانی که با استفاده از اتوبوس‌های تندرو در شهر تردد می‌کنند، به حدود 2 میلیون نفر در روز رسیده است.

سهم آلایندگی اتوبوس‌ها کمتر از یک درصد است

اتوبوس‌های قدیمی را یادتان هست؟ همان بنزهای 302 که با تغییراتی جزئی نسبت به انواع برون‌شهری خود در خطوط شرکت واحد کار می‌کردند؛ اتوبوس‌هایی که در فصل سرما زمهریر و در فصل گرما هم مثل یک سونا در خدمت شهروندان بودند. صندلی‌های این اتوبوس‌ها هم که اغلب پاره و شکسته بودند، فضای محدودی برای ایستادن و نشستن داشتند و سوار و پیاده شدن به این اتوبوس‌ها هم که ماجرایی بود دیدنی. اما غیر از این بنزهای 302، اتوبوس‌های دو طبقه لیلاند هم بخشی از خاطرات اتوبوس سواری تهرانی‌ها هستند؛ اتوبوس‌های سنگینی که طبقه دوم آنها بیشتر مورد توجه اقشار جوان جامعه بود. حالا همه این بضاعت اندک شرکت واحد اتوبوسرانی در موزه‌ها و خاطرات شهروندان قدیمی جا گرفته است. این روزها انواع اتوبوس‌های رنگارنگ در مدل‌های مختلف به تهرانی‌ها سرویس دهی می‌کنند؛ اتوبوس‌هایی که هر روز بنا به سلیقه تولیدکنندگان قابلیت ارائه خدمات بیشتری به شهروندان را می‌یابند.ایرج‌محمد بیگی، معاون فنی شرکت واحد اتوبوسرانی در گفت‌وگویی با همشهری درباره اتوبوس‌های به کارگرفته شده در این ناوگان صحبت کرد.

  • از دید شما نظر مردم نسبت به اتوبوس‌های به کار گرفته شده در ناوگان شرکت واحد چیست؟

نگاه مردم به حمل‌ونقل عمومی در حال تغییر است، به تناسب همین موضوع نگاه به شرکت واحد و اتوبوسرانی هم تغییر کرده است. مردم در حال حاضر غیر از اینکه اتوبوس‌های زیبا از نظر ظاهری را بیشتر می‌پسندند، به‌دنبال خودروهایی هستند که از نظر تجهیزات هم از امکانات خوبی برخوردار باشند. در حال حاضر مواردی چون سیستم گرمایشی و سرمایشی جزو نخستین اولویت‌ها برای مردم در اتوبوس‌هاست.

  • این تغییر نگرش مردم چقدر موجب تغییر در کار شما شده است؟

تغییر نگرش مردم به اتوبوسرانی موجب تغییر در تقاضا و نیز سطح کار ما می‌شود. به همین تناسب ما نیز باید سطح خدمت رسانی به مردم را افزایش دهیم.

  • در حال حاضر اتوبوس‌های مورد استفاده در خطوط بی‌آر‌تی که خارجی هستند بیشتر از سوی شهروندان مورد استقبال قرار می‌گیرند. ویژگی‌های خاص این اتوبوس‌ها چیست؟

برای خرید اتوبوس، ویژگی‌های فنی بسیاری را مورد توجه قرار می‌دهیم. برخی از این موارد ظاهری است که شهروندان بیشتر به آن توجه می‌کنند اما برخی دیگر مانند ویژگی‌های موتوری یا ایمنی نیز مورد توجه ما هستند که شاید از دید شهروندان مخفی بماند. این برای ما مهم است که خرابی اتوبوس کم باشد؛ یعنی زمانی که حدود 100 مسافر در اتوبوسی سفر می‌کنند اتوبوس خراب نشود. خرابی اتوبوس موجب می‌شود که تمام مسافران در حاشیه خیابان یا بزرگراه تجمع کنند که همین مورد در ترافیک اختلال به‌وجود می‌آورد؛ به‌عنوان مثال اتوبوس‌های خارجی به کار گرفته شده در خطوط بی‌آر‌تی از به روزترین موتور و گیربکس آلمانی که استاندارد یورو 3 را دارند، و از ایمن‌ترین سیستم‌های ترمز اتوبوسی برخوردارند.

  • سهم آلایندگی اتوبوس‌های شرکت واحد در آلودگی هوای تهران چقدر است؟

اتوبوس‌های شرکت واحد با توجه به حجم جابه‌جایی مسافری که هر روز در تهران برعهده دارند، از سهم بسیار کمی در آلودگی هوای تهران برخوردارند که این مقدار در حدود یک درصد است. در حال حاضر تمام اتوبوس‌های شرکت واحد دارای استاندارد یورو 3 هستند که البته در حال حرکت به سمت استاندارد یورو 4 هستیم. البته قبل از این اقدام باید کیفیت گازوئیل مصرفی را افزایش دهیم. با وجود اینکه بهترین گازوئیل تولیدی با گوگرد 500 بی‌پی‌ام در شرکت واحد استفاده می‌شود اما برای استفاده از موتورهای یورو4 باید گازوئیل با گوگرد کمتر از این داشته باشیم. اگر از همین گازوئیل فعلی استفاده کنیم موجب وارد آمدن خسارت به موتورهای یورو4 می‌شود که همین عامل، هزینه‌های شرکت واحد اتوبوسرانی را افزایش خواهد داد.

کد خبر 129526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز