گروه شهری: یک فوریت طرح پیشنهاد بازنگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به دولت فردا در جلسه شورا ی شهر مطرح می‌شود.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر در این باره به همشهری گفت: از آنجا که بازنگری در طرح جامع کاهش آلودگی هوا خوب پیش نرفت و حتی کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا در 5 سال گذشته در شرایط تعطیلی به‌سر برده است، کمیته محیط‌زیست شورای شهر ناچار شد راسا در این باره پیشقدم شود.

به گفته معصومه ابتکار گرچه طبق گزارشی که سازمان محیط‌زیست در جلسه اخیر کمیته محیط‌زیست شورای شهر ارائه کرد قرار است کارگروهی در استانداری تشکیل شود اما به‌نظر می‌رسد این کارگروه نه تنها قوت لازم را ندارد و ساز‌و‌کار مدیریتی قوی‌ای پشت سر آن نیست بلکه اساسا رویکرد متفاوتی با کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا در پیش گرفته است.

وی گفت: با تصویب طرح بازنگری در برنامه جامع کاهش آلودگی هوا، تمامی دستگاه‌های زیرمجموعه شهرداری تحت پوشش این برنامه قرار خواهند گرفت. علاوه بر این، پیشنهاد‌ها و درخواست‌هایی از دولت برای تسریع کار مدیریت شهری در ساخت مترو و تکمیل ناوگان اتوبوسرانی صورت خواهد گرفت زیرا هیچ راهی جز برنامه‌ریزی دقیق، تعریف تکالیف و مسئولیت‌های هر دستگاه و تامین اعتبارات مورد نیاز آنها نیست تا در یک برنامه زمان‌بندی شده به‌صورت دقیق کار را پیش ببریم.

وی درباره آخرین گزارش‌های ارائه شده از سوی دستگاه‌های متولی به کمیته محیط‌زیست شورای شهر اظهار داشت: در جلسه اخیر کمیته محیط‌زیست شورای شهر نمایند‌گانی از وزارت بهداشت، ‌ وزارت نفت، سازمان بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت، شرکت کنترل کیفیت هوا، راهنمایی و رانندگی، ستاد معاینه فنی خودرو و سازمان محیط‌زیست شرکت داشتند.

ابتکار در توضیح گزارش ارائه شده از سوی نماینده وزارت نفت و سازمان بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت گفت: مسئولیت استاندارد‌سازی‌ سوخت به‌عهده وزارت نفت است. گازوئیلی که در اختیار اتوبوس‌ها قرار می‌گیرد 500‌پی پی‌ام گوگرد دارد اما گازوئیل کامیون‌هایی که شب‌ها تردد می‌کنند تا 7 هزار پی پی‌ام گوگرد دارد که بسیار برای سلامتی انسان خطرناک است.

با این حال، به گفته این عضو شورای شهر براساس گزارش ارائه‌شده از سوی نماینده سازمان بهینه‌سازی‌ به‌نظر می‌رسد حداقل تا پایان سال 91 این امکان وجود نداشته باشد که گازوئیل با گوگرد استاندارد در اختیار مردم قرار گیرد. همچنین در حالی که یکی از تکالیف قانونی وزارت نفت، استاندارد‌سازی‌ سوخت است اما هم‌اکنون بنزین عرضه‌شده دارای مواد آلی آلاینده فرار بیش از حد مجاز است که از بخارات ناشی از تبخیر آن در هوا گاز سمی بسیار خطرناکی به نام بنزن پخش می‌شود.

وی ادامه داد: در جلسه اخیر کمیته محیط‌زیست از وزارت نفت درخواست شد برای حل مشکل سی ان جی و تامین گاز کافی برای خودروهای گازسوز در تهران اقدام کند اما در این باره نیز این وزارتخانه نتوانست قول جدی برای تامین گاز طبیعی کافی ارائه کند.

کد خبر 122406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز