سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: علیرغم آغاز عملیات آب‌پاشی در تهران میزان آلاینده‌های هوای پایتخت باز هم افزایش یافت و شاخص کیفیت هوا به «نیمه شرایط هشدار» رسید.

آلودگی هوا

 به گزارش ایسنا، مرکز هماهنگی اطلاع رسانی آلودگی هوای تهران در اطلاعیه‌ ساعت 14 روز سه‌شنبه خود اعلام کرد: بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بر میزان غلظت کلیه آلاینده‌ها به غیر از منوکسیدکربن نسبت به روز گذشته افزوده شده، همچنین در میزان غلظت آلاینده ازن تغییری ملاحظه نمی‌شود. بدین ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط «هشدار» است.

 از سازمان هواشناسی کشور نیز خبر می‌رسد که آسمان پایتخت در روز چهارشنبه صاف و غبارآلود است که بدین ترتیب انتظار می‌رود شاخص کیفیت هوا در شرایط «هشدار» باقی بماند.

اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا نشان می‌دهد غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون در تمام ایستگاه‌های مورد سنجش در شرایط «هشدار» بوده و در ایستگاه‌های پارک رازی، پارک سلامت، پارک قائم و فرمانداری شهرری در «آستانه ورود به اضطرار» است.

 همچنین غلظت آلاینده منوکسیدکربن نیز در ایستگاه‌ شهرداری منطقه 10، آزادی و امام خمینی(ره) در شرایط «هشدار» است.

 به لحاظ آلاینده دی اکسید نیتروژن نیز اقدسیه، شهرداری منطقه 4،شهرداری منطقه 10، شهرداری منطقه 11، شهرداری منطقه 16، شهرداری منطقه 19، میدان فتح، آزادی، امام خمینی (ره)، پارک ترافیک پونک، پارک رازی، پارک سلامت، پاسداران، پردیسان، دانشگاه شهید بهشتی،دانشگاه علم و صنعت، سوهانک و فرمانداری شهر ری در شرایط «هشدار» قرار دارند.

 همچنین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ده میکرون نیز در دروس ، شهرداری منطقه 16، میدان فتح و آزادی در شرایط «هشدار» است.

اطلاعات دریافتی حاکیست هم‌اکنون ارقام ایستگاه‌های اتوبان شهید محلاتی، بهاران، پارک رز، بهمن و تجریش نیز قطع است و قابل دریافت نیست.

 سازمان هواشناسی کشور نیز اعلام کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی روز سه‌شنبه با عبور موج تراز میانی جو در سواحل شمالی کشور و شهرهای شمالی آذربایجان شرقی و غربی افزایش ابر و بارش پراکنده باران پیش بینی می‌شود. این وضعیت در روز چهارشنبه در سواحل شرقی دریای خزر ادامه داشته و بتدریج از کشور خارج خواهد شد.

 با گذر این موج انتظار می‌رود که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه از پایداری هوا و غلظت آلاینده‌های جوی در نیمه شمالی کشور کمی کاسته شود. خوشبختانه پیش‌بینی می‌شود که سامانه بارشی از روز شنبه از غرب وارد کشور شود.

 بر این اساس آسمان تهران در روز چهارشنبه صاف در پاره‌ای نقاط غبارآلود است که حداقل و حداکثر دمای تهران در این روز به 5 و 15 درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد. همچنین در روز پنجشنبه نیز آسمان تهران صاف در پاره‌ای نقاط غبارآلود پیش‌بینی شده که حداقل و حداکثر دما در این روز به 6 و 17 درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد.

 عملیات آب‌پاشی تهران از ساعت 11 صبح آغاز شده است

دکتر علی محمد شاعری، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست نیز روز سه‌شنبه از آغاز عملیات آب‌پاشی تهران توسط هواپیماهای سبک خبر داد و به ایسنا گفت: این عملیات از 11 صبح امروز آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

 وی با اشاره به اینکه عملیات آب‌پاشی تهران با 5 فروند هواپیمای آب پاش آغاز شده است گفت: تا کنون خیابانهای آزادی، مطهری، بهشتی، طالقانی و مناطق مرکزی شهر تهران آب پاشی شده‌اند.

 وی با اشاره به اینکه مجوزهای پرواز این هواپیماهای تک موتوره توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر شده است افزود: این هواپیماها که در ارتفاع 100 متری زمین پرواز می‌کنند، در هر سورتی پرواز قابلیت آب پاشی 1500 لیتر آب را دارند که با توجه به شرایط آب و هوایی و پروازی، هر مرحله پرواز حدود 45 دقیقه به طول می‌انجامد.

 قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه اثرات این اقدام تا روز چهارشنبه مشخص می‌شود به ایسنا گفت: قطعا در صورت تاثیر مثبت این اقدام تعداد هواپیماهای آب پاش به ده فروند افزایش خواهد یافت.

 وی در خصوص بکارگیری بالگردهای آب پاش در تهران نیز گفت: این موضوع نیز هم اکنون در دست بررسی است اما تصمیم قطعی در این خصوص اتخاذ نشده است.

 چمران: امسال شورا نماینده‌ای درکمیته اضطرار هوا نداشت

بخشی از جلسه شورای شهر تهران نیز به موضوع آلودگی هوا اختصاص یافت به شکلی که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به حضور همیشگی نماینده شورای شهر در کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران گفت: امسال نماینده از شورا نخواسته‌اند و هنوز هم ما تغییری در شرایط الودگی هوای تهران ندیده‌ایم.

 وی روز سه شنبه و در سیصد و سی و ششمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران برای وضعیت ماندگاری آلودگی هوای تهران، گفت: این تصمیمات هر سال در استانداری تهران و با حضور نماینده شورا که آقای دانشجو بود، برگزار می‌شد، اما امسال نماینده نخواستند، هر چند که شورا و شهرداری تهران فعالیت‌های خود را در این زمینه داشته‌اند.

 وی گفت: من از کمیته محیط زیست شورای شهر خواستم تا طرحی را ارائه دهند تا آن را به استانداری و دولت ارائه دهیم تا به طور جدی پیگیری شود.

 چمران با اشاره به اظهارات مسئولان در مورد بهتر شدن آلودگی هوای تهران گفت: هنوز که ما وضعیت بهتری را ندیده‌ایم و همه این کارها برای افزایش نیافتن آلودگی بوده است و باید جدی‌تر وارد شویم.

 نگاری ابتکار از افزایش ترکیبات سمی

معصومه ابتکار ـ رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران ـ نیز با اشاره به طرح تهیه شده شورا با عنوان «بازنگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران» گفت: برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران مربوط به سال 79 است و قرار بود قبل از پایان دوره 10 ساله، مجددا بازنگری شود، اما متاسفانه نه تنها بازنگری نشده، بلکه در این سال‌ها کمیته اجرایی آن تشکیل نشده و دیگر نگاه برنامه‌ای در آن رعایت نشده است.

 وی اضافه کرد: در طرح پیشنهادی شورای شهر تهران دو محور، اعلام نگرانی از افزایش ترکیبات سمی نظیر بنزن و تهیه برنامه‌ها مبتنی بر آلایندگی‌های اصلی مورد توجه جدی قرار گرفته است.

  بیادی: تعطیلی شهر نوعی پس‌گیری آلودگی هوای تهران است

 حسن بیادی - نایب رییس شورای شهر تهران - نیز با تاکید بر اینکه آنچه این روزها مطرح می‌شود، تنها تعاریفی برای آلودگی هواست، گفت: امسال سال آخر برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران است و اصلا اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است.

 وی با بیان اینکه ما به مردم دروغ نمی‌گوییم و اصلا پیشگیری برای آلودگی هوا انجام نشده است، گفت: این تعطیلات نوعی پس‌ گیری است!

 این عضو شورا گفت: متاسفانه مسئولان پاسخگو هم نیستند و هزینه این عدم پاسخگویی هم برایشان زیاد نیست.

 بیادی اضافه کرد: شرایط تهران و آلودگی آن در سال آخر این طرح بدتر از سال اول آن است، اما کسی پاسخگو نیست و دادستان کل به عنوان مدعی‌العموم باید وارد این مسئله شود.

 به گزارش ایسنا، در نهایت یک فوریت طرح «بازنگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوا» در شورا به تصویب رسید و چمران قول داد تا در صورت تصویب نهایی، جزئیات این طرح را به طور جدی پیگیری کند.

کد خبر 122573
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز