چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۰:۱۸
۰ نفر

مهدی قمصریان: آخرین جمعه سال 86 شاهد مهم‌ترین رخداد سیاسی داخلی در کشوری هستیم که در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در آن، به‌طور میانگین هرسال فرایند کاملی از بروز مردم‌سالاری دینی در قالب برگزاری انتخابات‌ مختلف به نمایش در می‌آید.

شعار برگزاری انتخابات آن زمان درخشش بیشتری می‌یابد که با شعور و فهم عمیق ملتی آگاه همراه شده و ابهت خود را به رخ می‌کشد؛ آنچنان که حضور ایرانیان برای شرکت در نظام مطلوبی که آن را برگزیده‌اند، بارها در گذشته به اثبات رسیده است.

درمیان همه انواع انتخابات، برگزیدگان نمایندگان ملت در خانه‌ای که رأس امورش خوانده‌اند، از شور و اهمیت دوچندانی برخوردار است. سوای موضوعات تاثیرگذار در گزینش رأی‌دهندگان و انتخاب نامزدهای مطلوب، اجرا و نظارت بر حسن انجام این فرایند پرشور و حساس خود از اهمیتی مجزا برخوردار است.

با توجه به گستردگی برگزاری انتخابات و ابعاد آن مخصوصا در انتخابات مجلس و لزوم تغییر در روش‌های سنتی اخذ، جمع‌آوری و شمارش آرا، از مدت‌ها پیش طرح برگزاری انتخابات رایانه‌ای که در بسیاری از کشورهای دنیا به امری عادی و معمول تبدیل شده است، در دستور کار مجریان انتخابات در وزارت کشور قرار گرفت و آنها نیز پس از انجام کارشناسی و تدارک مقدمات لازم نظیر تهیه نرم‌افزارهای مورد نیاز و تدبیر برای دیگر ملزومات انتخابات رایانه‌ای، بر آن بودند تا برای اولین بار انتخابات تمام رایانه‌ای در 24اسفند را تجربه کنند.

هرچند با مخالفت شورای نگهبان با بخش‌هایی از این طرح، آن هم به‌دلیل وجود بعضی ایرادها که زمان کافی برای رفع آنها وجود نداشت، اجرای کامل و صددرصدی این طرح به دوره بعدی موکول شد.  فردا این طرح همانگونه که در مراحل پیشین انتخابات نظیر ثبت‌نام نامزدها انجام شده است، در بخش‌هایی عملیاتی خواهد شد.

یکی از این بخش‌ها، تکمیل فرم‌های مخصوص انتخابات رایانه‌ای است که رأی‌دهندگان باید علاوه بر نوشتن نام و نام خانوادگی نامزدهای مورد نظر، شماره نامزدهای خود را نیز طبق دستورالعمل در برگه‌ تعرفه‌های رأی وارد کنند. برای آشنا شدن با نحوه پرکردن تعرفه‌های رأی می‌توانید با ما همراه شوید تا نحوه دقیق تکمیل این برگه‌ها را مرور کنیم.

 دریچه انتخاب 8

رأی گیری برای انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور، میاندوره ای چهارمین دوره مجلس خبرگان در چهار استان تهران، ‌آذربایجان شرقی، ایلام و قزوین و میاندوره ای سومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از ساعت 8 صبح فردا آغاز می شود و تا ساعت 18 به‌مدت 10 ساعت ادامه خواهد داشت.

نامزدهای انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی تا ساعت 8 صبح امروز مهلت تبلیغ داشتند و پس از آن هر گونه تبلیغات نامزدها ممنوع است.

متولدین 24 اسفند 68 و قبل از آن واجد شرایط رأی دادن هستند.

رأی‌گیری در 45هزار شعبه در سراسر کشور انجام خواهد شد.

طی هفته‌های گذشته، 210هزار نرم‌افزار انتخابات رایانه‌ای در حوزه‌های انتخابیه و شعب اخذ رأی توزیع شده است.

ملاک اعلام نتایج آرا، شمارش به‌صورت دستی است.

در 13حوزه انتخابیه که بیش از 2نماینده دارند، شمارش رایانه‌ای به‌طور موازی با شمارش دستی انجام می‌شود.

بیش از 59 هزار بازرس در انتخابات فردا بر حسن اجرای فرایند انتخابات فعالیت می‌کنند.

700هزار نفر مجموعه عوامل اجرایی انتخابات 24اسفند هستند که73هزار کاربر رایانه‌ای آموزش دیده  در حوزه‌های انتخابیه  نیز از آن جمله هستند.

بیش از 43 میلیون نفر از ایرانیان در انتخابات فردا، حق رأی دارند.

در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی بیش از 4 هزار  نامزد تایید صلاحیت شده برای کسب 290 کرسی مجلس به رقابت خواهند پرداخت.

 راهنما

تشریفات انتخابات، تازمان گرفتن برگ رأی، مثل سال‌های پیش است و تنها یک تفاوت کوچک دارد و آن این است که باید کارت شناسایی ملی (اگرهنوز نگرفته‌اید،شماره ملی کافی است) همراهتان باشد. بعد از گرفتن برگ رأی از مسئول مربوطه، باید نام و نام‌خانوادگی و کد نامزدهای موردنظرتان را در برگ رأی به‌ترتیب زیر وارد کنید:

نام و نام‌خانوادگی:
نام و نام‌خانوادگی نامزد موردنظرتان را به‌طور خوانا در ستون سمت راست بنویسید.

شماره نامزد:
شماره نامزد از سه بخش تشکیل شده‌است.

بخش اول (از سمت چپ):
یک کد سه‌رقمی‌است که از اعداد 1، 2، 3، 4، 5، 6، 7 تشکیل شده‌ و تکراری هم نیست. شما باید با علامت ضربدر، این بخش از شماره نامزد خود را در محل مربوطه مشخص کنید. یک ضربدر کافی است.

بخش دوم (وسط):
یکی از حروف الف، ب ،ج است.شما باید بعد از پرکردن بخش اول شماره نامزد موردنظرتان، این بخش را با یک علامت ضربدر، مشخص کنید.

بخش سوم (از سمت چپ):
یک کد دو رقمی‌است که از اعداد 5، 6، 7، 8، 9 تشکیل شده‌ و تکراری هم نیست. شما باید با علامت ضربدر، این بخش از شماره نامزد خود را در محل مربوطه مشخص کنید. یک ضربدر کافی است.

اسامی نامزدهای دیگر مورد نظرتان را به همین ترتیب در برگه رأی وارد کنید.

توجه: برای پرکردن برگ رای
        هرگز از مداد  استفاده نکنید
        هرگز از خودکار قرمز  استفاده نکنید

 دانستنی‌های انتخابات 24 اسفند

تاکنون 98 درصد واجدان شرایط شرکت در انتخابات، کارت شناسایی ملی خود را دریافت کرده‌اند.

آن دسته از افرادی که تا روز اخذ رأی موفق به دریافت کارت ملی نشده‌اند، می‌توانند با ارائه شناسنامه و شماره ملی در انتخابات شرکت نمایند. ارائه شناسنامه در روز رأی‌گیری ضروری است.

«شماره ملی» برای تمامی هموطنان صادر و اختصاص یافته است. اگر  تا امروز موفق به دریافت شماره ملی خود نشده‌اید، می‌توانید:

الف) به پایگاه اطلاع‌رسانی Sabteahval.org مراجعه کنید.
ب) اگر تاکنون هیچ اقدامی برای دریافت کدملی خود نکرده‌اید، با تلفن گویای 66729593 تماس گرفته و با گفتن سری و سریال شناسنامه خود، کدملی 10رقمی خود را دریافت کنید.

ارائه شناسنامه علاوه بر کارت ملی، الزامی است اما عکس دار نبودن شناسنامه منعی برای شرکت در انتخابات ایجاد نمی‌کند.

ادارات ثبت احوال سراسر کشور پنجشنبه و جمعه (23 و 24 اسفند) باز هستند تا علاوه بر تحویل دادن شناسنامه‌هایی که پرونده‌هایشان از قبل تشکیل داده شده، پاسخگوی استعلامات احتمالی ستاد انتخابات یا دیگر مراجع نیز باشند.

 توصیه‌های ستاد انتخابات کشور

تأکید می‌شود  برای سهولت در قرائت آرا و همکاری در صیانت هرچه بیشتر از آرا، کدهای انتخاباتی  نامزدها را در برگ رأی قید نمایید.

برای دسترسی و اطلاع از کد نامزدهای انتخاباتی می‌توانید به پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور به آدرس www.moi.ir و نیز اقلام تبلیغاتی نامزدها و نیز آگهی انتخابات که از سوی فرمانداری‌های مراکز حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور منتشر شده است، مراجعه فرمایید.

به منظور استفاده بهینه از فرصت در اختیار، توصیه می‌شود پیشاپیش نام و کد نامزدها را آماده کنید تا پر کردن برگ رأی  با حداکثر دقت و صحت به انجام رسد.

از آنجا که به هر فرد رأی‌دهنده فقط یک برگ رأی داده می‌شود، لذا شایسته است در نوشتن اسامی و علامت زدن کدها دقت لازم را داشته باشید تا اشتباهی در پر کردن برگ رأی صورت نگیرد.

برای پر کردن برگ رأی هرگز از مداد و خودکار قرمز استفاده نکنید.

نام نامزدها را دقیقاً در محل مخصوص به آن نوشته و از نوشتن نام نامزدها و علامت زدن کدها در خارج از کادر و فضای مشخص شده، جداً پرهیز نمایید.

از ننوشتن اسامی نامزدها و تنها علامت زدن کد ایشان جداً خودداری نمایید. لذا توصیه می‌شود حتماً پس از نوشتن نام نامزدها، کد شناسایی ایشان را نیز علامت بزنید.

کد خبر 46397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز