کمتر از یک ماه به آغاز ماراتن انتخابات مجلس هشتم باقی مانده است.

اما داستان رد صلاحیت شدگان همچنان نقل محافل اصلاح طلبان و اصولگرایان است و آنچنان که پیداست تا روز برگزاری انتخابات نیز این قصه پایان نخواهد یافت، برخی از چهره‌های جناح دوم خرداد با وجود تایید صلاحیت حدود 600تن از نامزدهای خود که قبلا تایید صلاحیت نشده بودند همچنان به غیر رقابتی بودن فضای انتخابات تکیه دارند و به گفته سخنگوی ستاد اصلاح طلبان در 20تا25 حوزه‌های انتخابیه در کل کشور امکان رقابت دارند و به عبارت دیگر می‌توانند در خصوص 60 کرسی به طور واقعی با اصولگرایان رقابت کنند، اما اصولگرایان درست برخلاف نظر عناصر جناح مقابل عقیده دارند با وجود تایید صلاحیت حدود 600نفر از رد صلاحیت شدگان فضا کاملا رقابتی شده و اظهارات برخی سران جناح دوم خرداد فقط «تظاهر» عدم وجود رقابت در انتخابات مجلس هشتم است تا با این حربه امتیازات بیشتری را بگیرند و در صورت شکست احتمالی و عدم اقبال مردم به آنان توجیهی برای این شکست داشته باشند. آنچه می‌خوانید گفت‌وگو با چند نفر از فعالان سیاسی در این زمینه است.

ملاک رقابتی بودن

علی اکبر منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتمادملی در خصوص رقابتی نبودن فضای انتخابات می‌گوید: در حال حاضر تعداد اندکی از کاندیداهای شاخص تایید صلاحیت شده‌اند و هنوز تعداد زیادی از آنها تایید صلاحیت نشده‌اند وی می‌افزاید: هر کاندیدایی نمی‌تواند فضای رقابتی ایجاد کند منتجب‌نیا می‌گوید: تا این لحظه که شورای نگهبان تعداد دیگری از ردصلاحیت شدگان را تایید کرده است جمع کاندیداهایی که مورد نظر ماست و می‌توانند رقابتی ایجاد بکنند بسیار کم است.

وی در خصوص اظهارات سخنگوی شورای نگهبان که از وجود «فضای رقابتی» سخن گفته بود گفت: به نظر من آقایان روی تعداد تکیه می‌کنند در حالی که تعداد کاندیداها ممکن است ملاک رقابتی بودن فضا نباشد زیرا ممکن است در شهری 10 کاندیدا باشد و هر کدام 10هزار رأی بیاورند و این به معنای رقابت نیست، رقابت واقعی وقتی شکل می‌گیرد که 2 نفر حریف باشند و ما حریفی که در مقابل هم قرار بگیرند خیلی کم داریم.

منتجب‌نیا در پاسخ اظهارات برخی اصولگرایان مبنی بر اینکه جناح دوم خرداد تظاهر به نداشتن کاندیدا و نبود فضای رقابتی می‌کنند تا بهره‌برداری تبلیغاتی مناسبی بکنند، گفت: حقیقتا اینگونه نیست. ما با عدد و رقم ثابت می‌کنیم که بیش از دو سوم کاندیداهای ما خارج از دایره هستند و در واقع فقط یک سوم کاندیداهای ما می‌توانند در یک چرخه رقابتی شرکت کنند. وی در خصوص وضعیت کاندیداهای اصلاح‌طلبان در تهران نیز می‌گوید: وضعیت در تهران نیز مشابه سایر مناطق کشور است و اگر بدتر از جاهای دیگر نباشد بهتر نیست.

به شورای نگهبان امیدواریم

اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تایید صلاحیت حدود 600 نفر از کاندیداها توسط شورای نگهبان آیا فضا را رقابتی می‌دانید می‌گوید: به نظر اصلاح‌طلبان فضا در حال حاضر رقابتی نیست، به دلیل اینکه در میان تعدادی که تایید صلاحیت شده‌اند، چهره‌های اصلاح‌طلب وجود ندارد. گرامی‌مقدم می‌گوید: اگر ما به تعداد 290 کرسی رقابت داشته باشیم و آن وقت می‌توانیم بگوییم فضا رقابتی است.

سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: ما 59 کرسی را قابل رقابت می‌دانیم و برای بقیه کرسی‌ها توان ارائه لیست نداریم.

گرامی‌مقدم درباره این که گفته می‌شود طیف اصلاح‌طلبان تظاهر به عدم رقابتی بودن انتخابات می‌کند تا امتیازات بیشتری بگیرد با رد این مسئله می‌گوید: اصلا ما همه چیز را در  اختیار آنها می‌گذاریم و آنها بررسی کنند و بگویند ما در کجا رقابت داریم.

سخنگوی حزب اعتماد ملی می‌گوید: البته ما همچنان امیدوار هستیم که شورای نگهبان در فرصت باقی مانده رسیدگی به شکایات داوطلبان افراد اصلاح‌طلب را تایید صلاحیت کند تا فضای انتخاباتی مجلس هشتم رقابتی باشد.

اما حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان تظاهر به رقابتی نبودن انتخابات می‌کنند با تایید این پرسش می‌گوید: اصلاح‌طلبان در حال حاضر بیش از 700 نفر کاندیدا در سطح کشور دارند که در مجموع انتخابات وارد شده‌اند و این میزان بیش از دو برابر تعداد نماینده‌ای است که مجلس می‌خواهد و طرح این موضوع که فضا رقابتی نیست بیشتر برای این مسئله است که اگر مردم در انتخابات به آنها رأی ندادند توجیهی برای پوشش دادن شکست خودشان داشته باشند.

بهانه‌های منطقی یا غیر‌منطقی

وی در پاسخ به این پرسش که اصلاح‌طلبان اعتقاد دارند چهره‌های شاخص آنها رد صلاحیت شده‌اند و این مسئله موجب می‌شود که مردم تمایل چندانی به رأی دادن به افراد غیر مشهور و رده‌های پایین‌تر اصلاح‌طلبان را ندارند می‌گوید: حتی اگر کاندیداهای رده اول اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت نشده و کاندیداهای دیگر آنان که مشهور و معروف نیستند در عرصه انتخاباتی حضور داشته باشند، مردم اگر نسبت به اصلاح‌طلبان اقبال داشته باشند باید به افراد مورد حمایت اصلاح‌طلبان رأی بدهند.

ترقی خاطر نشان می‌کند: به نظر می‌رسد طرح اینگونه مسائل توسط اصلاح‌طلبان ناشی از اختلافات درونی آنان است که هر کسی را از بین خودشان قبول ندارند و همین مسئله موجب عدم وجود افراد مورد حمایت آنان در برخی از شهرها هم شده است.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه یادآوری می‌کند: اگر آنان در یک لیست واحد قرار می‌گرفتند و ائتلاف می‌کردند حتما کاندیدا داشتند اما چون ائتلاف نداشته و متفرق هستند ممکن است در برخی شهرها کاندیدا داشته باشند و در برخی جاها کاندیدا نداشته باشند.

وی می‌افزاید: به نظر من اصلاح‌طلبان با توسل به اینگونه مسائل بهانه می‌آورند و البته بهانه‌هایشان غیرمنطقی است.

کد خبر 44636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز