یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

گروه سیاسی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته گذشته با تصویب قانونی چاپ عکس و پوستر از سوی کاندیداها را ممنوع کردند و به این ترتیب داوطلبان نمایندگی مجلس هشتم برای معرفی خود نمی‌توانند اقدام به چاپ عکس و پوستر تبلیغاتی کنند.

تصویب این قانون در شرایطی صورت گرفته است که نمایندگان چند ماه پیش نصب و الصاق پوستر را نیز ممنوع کرده بودند. ممنوعیت چاپ عکس و پوستر با ارایه طرح دو فوریتی استفساریه ماده 61 قانون انتخابات مصوب سال 1386 از سوی تعدادی از نمایندگان انجام گرفت تا ابهام موجود در این قانون برطرف شود که آیا صرفا الصاق پوستر و عکس ممنوع است یا چاپ آن نیز ممنوع است.

طرح ممنوعیت چاپ عکس و پوستر برای تبلیغات موافقان و مخالفانی داشت. از دیدگاه برخی از نمایندگان به منظور جلوگیری از اسراف علاوه بر اینکه الصاق و نصب پوستر ممنوع است چاپ آن نیز باید ممنوع باشد زیرا به اعتقاد این نمایندگان، داوطلبان باید «برنامه‌گرا» باشند و مردم عکس کاندیدا را ملاک انتخاب قرار ندهند.

اما گروه دیگری از نمایندگان نیز معتقد بودند در شرایطی که تا برگزاری انتخابات مجلس هشتم فقط 2 ماه فرصت باقی است، ارایه چنین طرحی شائبه سیاسی بودن این اقدام نمایندگان مجلس هفتم را در پی دارد و به مصلحت نیست که نمایندگان هزینه سیاسی بودن این طرح را پرداخت کنند زیرا در آستانه انتخابات این پرسش برای افکار عمومی ایجاد می‌شود که نمایندگان اصولگرا به خاطر کنار زدن رقبایی که تازه پا به عرصه رقابت انتخاباتی گذاشته و چهره‌های معروف و شناخته  شده‌ای نیستند اقدام به تصویب چنین قانونی کرده‌اند.

در هر صورت نمایندگان موافق ممنوعیت چاپ عکس و پوستر توانستند رأی اکثر نمایندگان را جلب کنند تا کلیات طرح مذکور رأی بیاورد. اما نمایندگان مجلس امروز در ادامه بررسی این طرح 2 پیشنهاد را به رأی گذاشتند؛ پیشنهاد تعدادی از نمایندگان این بود که چاپ عکس صرفاً محدود به زندگینامه، بروشور، کارت و حداکثر در قطع 15×10 یا A6 باشد و پیشنهاد دوم نیز این بود که چاپ عکس و پوستر و تولید بنر و پارچه‌های تبلیغاتی ممنوع است لیکن چاپ و توزیع اعلامیه و زندگینامه حداکثر در ابعاد A4 (معادل 30×21) و نیز چاپ و توزیع بروشور و تراکت عکس‌دار حداکثر در ابعاد 21×15 سانتیمتر  مجاز است.

 اما با  بحث و اظهارنظرهای نظر دوباره مخالفان و موافقان هیچ کدام از این دو پیشنهاد نهایی نشد و صرفاً همان مصوبه کلی ممنوعیت چاپ عکس و پوستر مورد موافقت نهایی نمایندگان قرار گرفت.

رشیدجلالی جعفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگار ما می‌گوید: براساس ماده 61 قانون انتخابات الصاق پوسترو عکس نمایندگان ممنوع شده است اما این ابهام در قانون وجودداشت که آیا پوستر و عکس‌الصاق و نصب نشود و یا اینکه اصلاً چاپ نشود و به همین خاطر هم بود که نمایندگان دو فوریت طرح استفساریه‌ای را برای شفاف‌سازی این مسئله در مجلس مطرح کردند.

جلالی افزود: نمایندگانی که پیشنهاد را مطرح کردند قصد داشتند با این کار جلوی اسراف و تبذیر بیش از حد گرفته شود زیرا هزینه انتخابات و بخش نظارت و اجرا معمولاً در حدود 60 – 05  میلیون تومان است، اما مصرف کاغذو چسب و امکانات جانبی تبلیغات بیش از 500 میلیارد تومان است.

 وی می‌افزاید: نمایندگان پیشنهاد داده‌اند چاپ عکس در قطع کوچک کنار زندگینامه، تراکت و بروشور صورت بگیرد تا نمایندگان بتوانند برای معرفی خود از عکس هم استفاده کنند.

کد خبر 42758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز