همشهری آنلاین: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود به سولات خبرنگاران در خصوص مسائل مربوط به انتخابات پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، دکتر عباسعلی کدخدایی شنبه (20 بهمن) در نشست خبری این هفته با تبریک فرا رسیدن سالروز 22 بهمن و گرامیداشت شهدا و ایثارگران انقلاب با دعوت از مردم برای حضور مثل همیشه در راهپیمایی 22 بهمن اظهار داشت: ما اکنون در فرصت 20 روزه برای بررسی پرونده‌ها و اعتراضات در شورای نگهبان هستیم.

 از هفتم تا 13 بهمن ماه رسیدگی اولیه صورت گرفت و از 14 بهمن تا سوم اسفندماه فرصت 20 روزه داریم که امیدواریم قبل از سوم اسفند بتوانیم اخبار خوبی در رابطه با وضعیت پرونده‌ها به اطلاع داوطلبان و مردم برسانیم.

وی با بیان اینکه بخشی از پرونده‌هایی که مشمول عدم احراز صلاحیت شدند عمدتا به دلیل فقدان مدارک تحصیلی بوده است، اظهار داشت: از داوطلبان درخواست کردیم مدارک را هر چه زودتر برای ما ارسال کنند و تاکنون تعداد زیادی ارسال شده و اکنون نیز درخواست می‌کنم دیگر داوطلبان نیز در این فرصت مدارک را برای ما ارسال کنند.

 پس از این بررسی نیز مهلت سه روزه‌ای برای شکایت‌هاست که پس از آن هفت روز برای نتیجه‌گیری مهلت است.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تعداد از داوطلبان درخواست بررسی مجدد داشته و اعتراض خود را اعلام کرده‌اند، گفت: حدود سه هزار نفر درخواست بررسی مجدد و اعتراض داشته‌اند. از کلیه‌ افرادی که صلاحیت‌شان تایید نشده و مشمول عدم احراز بودند حدود سه هزار شکایت ارایه شده است.

خبرنگاری با اشاره به رایزنی‌های باهنر و ابوترابی در رابطه با بررسی صلاحیت‌ها سوال کرد که سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: گفت‌وگو، رایزنی، صحبت و تماس با اعضای شورا معمولا هست اما اگر این رایزنی‌ها برای انجام خلاف قانون و دور زدن قانون باشد قطعا هیچ اثری نخواهد داشت اما اگر برای روشن شدن قضیه و در جهت اجرای قانون باشد آن را می‌پذیریم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه عده‌ای از شخصیت‌ها و مقامات به محضر مقام معظم رهبری رفته تا ایشان برای تجدیدنظر در اوضاع ردصلاحیت‌شدگان وساطت کند، گفت: از خبری که شما گفتید بنده بی‌اطلاع هستم. تا حدی که با اعضای شورا ارتباط برقرار شده تاکید داریم و اگر مشکل قانونی نباشد می‌پذیریم و درصدد هستیم خدای ناکرده حقی از مردم و داوطلبان تضییع نشود و اگر دفاتر نظارتی ما اشتباهی داشته‌اند، می‌پذیریم.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با تاکید بر اینکه درصددیم که حق داوطلبان ضایع نشود، ادامه داد: البته باید مراقب بود که حق جامعه و حکومت نیز ضایع نشود. ان‌شاءالله در هر دو جهت شورای نگهبان دقت می‌کند که اتفاقی نیفتد.

خبرنگاری با اشاره به این که صلاحیت یکی از کاندیداها برای انتخابات مجلس تایید نشده اما صلاحیتش برای انتخابات خبرگان تایید شده است، پاسخ شورا را خواستار شد که کدخدایی گفت: نظر ما بر اساس گزارشات و مستنداتی است که برای ما ارسال می‌شود. ممکن است در مرحله‌ای نسبت به یک فرد مساله‌ای نبوده ولی در مرحله‌ای دیگر موردی باشد. ما بر اساس مستندات پرونده نظر می‌دهیم و قطعا نیز نسبت به آن فرد همین‌طور عمل شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که با توجه به انتقاد یکی از مراجع تقلید در رابطه با بررسی صلاحیت‌ها و همچنین دیگر بزرگان آیا این احتمال وجود دارد که با بررسی‌های بیشتر، افراد تایید صلاحیت شده افزایش یابند؟ اظهار داشت: بنده انتقادی را نشنیدم. ایشان اشاره کرده بودند که دقت بیشتری صورت گیرد. اینکه دقت بیشتری شود را می‌پذیریم و قطعا این را انجام می‌دهیم و چنانچه حقی از کسی ضایع شده باشد درصدد هستیم که این حق، احقاق شود.

خبرنگاری از کدخدایی سوال کرد که عدم التزام به قانون اساسی و اسلام طبق چه بندهایی از قانون اثبات می‌شود که وی گفت: بندهای یک و سه ماده‌ 28 از قانون انتخابات پیرامون این مساله توضیح داده و همچنین بر اساس گزارشی که از مراجع چهارگانه ارسال می‌شود نظر داده می‌شود.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان خاطر نشان کرد: در پایان انتخابات و بررسی نهایی قطعا به صورت تفکیکی، نظر خود را بیان می‌کنیم که بر اساس چه بندهایی از قانون انتخابات، صلاحیت افراد مورد تایید قرار نگرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که برای تغییر حوزه انتخابیه چقدر فرصت وجود دارد؟ گفت: این مهلت را وزارت کشور تعیین کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: حدود 20 نفر از نمایندگان فعلی صلاحیت‌شان در هیئت‌های نظارت استانی تایید نشده که ما درصدد بازبینی هستیم تا حقی ضایع نشود و ممکن است در این مورد در آمار تغییر ایجاد شود.

کدخدایی با بیان اینکه حدود 160 نفر از کاندیداها انصراف خود را اعلام کرده‌اند، گفت: البته این آمار در حال تغییر است.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که عدم ردصلاحیت برخی از نمایندگان فعلی چه بوده است؟ گفت: عمدتا دلایل از مراجع چهارگانه بوده است و ما به دلیل اینکه آنها در این دوره نماینده بوده و برخی از آنها در دوره‌های قبل نیز نماینده بوده‌اند، مشغول بررسی دقیق‌تر هستیم که مجددا نسبت به اعلام نظر قبلی، اظهارنظری جدید صورت گیرد.

وی علت عدم احراز صلاحیت علی اشراقی،نوه‌ امام (ره)، را عدم ارسال مدرک تحصیلی عنوان کرد.

کد خبر 43835

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز