همشهری آنلاین: رئیس هیئت نظارت بر انتخابات مجلس در تهران از احتمال رد صلاحیت شدن بعضی از افرادی که هیئت‌های اجرایی تایید کرده‌اند خبر داد.

به گزارش فارس، رازینی گفت: ممکن است هیئت‌ نظارت استانی در بررسی صلاحیت همه نامزدها، مدارکی منتهی به رد صلاحیت کاندیدایی به دست بیاورد که صلاحیت فرد مذکور قبلاً توسط هیئت‌های اجرایی تائید شده است. 
   
 ابراهیم رازینی  درباره سخنان روز گذشته (شنبه 6بهمن) وزیر کشور مبنی بر اینکه با حدود 3 هزار و 500 گزارش از سوی منابع چهارگانه به وزارت کشور و شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدهای انتخابات، امیدوارم در این دور از سوی هیئت‌های نظارت رد صلاحیت کمتر داشته باشیم، گفت: قطعاً در یک فرایندکاری قانونی هر مقدار در مرحله قبل، کار دقیق‌تر و کامل‌تر انجام شده باشد طبعاً در مراحل بعد نیز کار سبک‌تر و روان‌تر انجام می‌شود و نیازی به بازنگری، اصلاح و تجدیدنظر نخواهد بود.

وی افزود: آقای پورمحمدی اشاره کردند که میزان همکاری خوب دستگاه‌های مسئول (مراجع چهارگانه استعلام) در امر انتخابات با وزارت کشور و شورای نگهبان سبب شده که در این دور از انتخابات گزارشهای مستدل و مستند از بسیاری از نامزدها در اختیار هیئت های اجرایی قرار بگیرد.

داوطلبان دفاعیات کافی برای تائید صلاحیت ارائه دهند

به گفته این مقام مسئول هیئت نظارت بر انتخابات، همه آنچه که از سوی هیئت های اجرایی درباره صلاحیت‌ها اعلام شده است به معنی سند اتهام یا رد صلاحیت نمی‌تواند باشد؛به عنوان مثال اگر کسی به خاطر تصادف رانندگی غیر عمد، سابقه محکومیت داشته باشد این سابقه سندی بر رد صلاحیت او نمی تواند باشد؛ صلاحیت نامزدی مجلس موارد مصرح در قانون انتخابات است که لازم می نماید هر کدام از کاندیداها دارای آن شرایط باشند.

به اعتقاد رازینی،اگر رد صلاحیت‌ها از سوی هیئت های اجرایی مستند و ناظر بر بندهای یک،سه و پنج ماده 28 قانون انتخابات باشد درست است.

وی بار دیگر متذکر شد که به اعتقاد وزیر کشور، همکاری خوب دستگاه‌های مسئول پاسخگویی به ارسال آمار بالای پاسخ استعلامات نسبت به دوره گذشته به هیئت‌های اجرایی و اطلاعات نسبتاً خوبی که به این هیئت‌ها رسیده است، تصمیمات هیئت‌های اجرایی درباره صلاحیت کاندیداها را در این دوره به واقعیت‌ها نزدیک کرده است.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی تهران ادامه داد: وزیر کشور با توجه به اطلاعات خوبی که هیئت های اجرایی در این دور از انتخابات درباره صلاحیت کاندیداها در دست دارند اظهار امیدواری کردند که طبعاً تغییرات چندانی در بررسی صلاحیت ها در هیئت‌های نظارت حاصل نشود.

رازینی با اعلام این که از امروز (یکشنبه 7بهمن) همزمان با هیئت‌های نظارت استانی، هیئت نظارت استان تهران هم در مهلت 7 روزه کار بررسی صلاحیت‌ها همه کاندیداهای مجلس و شکایات آنان را آغاز کرده است،درباره نحوه بررسی پرونده‌ها در این مرحله تصریح کرد: در این مرحله شکایات واصله بر اساس پرونده ها خوانده می‌شود و استدلال و استنادات با آنچه که قبلاً در پرونده بوده و مورد رسیدگی هیئت اجرایی قرار گرفته مورد تطبیق قرار می گیرد.

رازینی ادامه داد: اگر دفاعیات دواطلب کافی باشد و دلایل قبلی را رد کند ممکن است منتهی به تایید صلاحیت فرد شود؛ البته این به معنی تخطئه‌ کار هیئت‌های اجرایی نیست؛ در این مرحله ممکن است افراد مدارکی برای اثبات صلاحیت خود به هیئت‌های نظارت ارائه دهند که این مدارک در اختیار هیئت‌های اجرایی نبوده است، همانطور که ممکن است در این مرحله هیئت‌ نظارت مدارکی منتهی به رد صلاحیت کاندیدا به دست بیاورد که فرد مذکور توسط هیئت‌های اجرایی تائید شده است.

عدم احراز صلاحیت، رد صلاحیت تعبیر نشود

وی افزود: همین مسئله ممکن است در مرحله بعدی رسیدگی صلاحیت ها از سوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات و خود شورای نگهبان اتفاق بیفتد؛ البته تصمیمات این مراجع به معنی تخطئه‌ کار هیئت‌های نظارت استانی نخواهد بود، چون ممکن است مدارکی درباره نامزدها به هیئت مرکزی و شورای نگهبان برسد که اگر دست هیئت‌های نظارت استانی بود درباره صلاحیت فرد موردنظر تصمیم دیگری اتخاذ می شد.

به گفته وی مراحل تعیین شده در قانون انتخابات برای بررسی صلاحیت کاندیداها فرصتی برای کاندیداها برای دفاع مناسب از خود جهت اثبات احراز صلاحیت شان از سوی مراجع ذیربط قانونی است.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی تهران درباره این که تکلیف کسانی که صلاحیت‌شان از سوی هیئت‌های اجرایی،نظارت و نهایتاً شورای نگهبان احراز نشده باشد چیست؟ بیان داشت: دور از انصاف است که عده‌ای پرونده‌های این چنینی را "تایید صلاحیت نشده" اعلام می کنند.

وی توصیه کرد که عدم احراز صلاحیت عموماً با تعبیر رد صلاحیت یاد نشود، چون ممکن است این قبیل افراد و نامزدها صلاحیت داشته باشند اما برای مراجع قانونی اجرایی و نظارتی احراز نشده باشد.

احراز صلاحیت نشده‌ها، مدارک دال بر اثبات صلاحیت ارائه دهند

وی از کاندیداهایی که صلاحیت شان از سوی هیئت اجرایی احراز نشده است خواست در فرصت قانونی تعیین شده بررسی صلاحیت ها در هیئت نظارت، مدارکی را که دال بر اثبات صلاحیت دارند به هیئت نظارت ارائه دهند.

رازینی گفت: اگر در این مرحله صلاحیت چنین افرادی احراز کردیم، در باره نظر هیئت‌ اجرایی تجدیدنظر خواهیم کرد؛ همان طور در مرحله بعد اگر برای خود شورای محترم نگهبان صلاحیت این افراد احراز شد ممکن است در اظهار نظر مراجع قبلی بررسی صلاحیت‌ها، تجدیدنظر کند تا حقی از کسی تضییع نشود.

صلاحیت کسی که احراز نشود، از او رفع تکلیف می‌شود

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی تهران تاکید کرد: در نهایت چنانچه صلاحیت کاندیدایی از سوی شورای نگهبان احراز نشود از آن فرد رفع تکلیف می‌شود.

وی گفت: از آنجا که افراد بر اساس احساس مسئولیت می‌خواهند خود را برای مسئولیت و حضور در سنگر مجلس شوری اسلامی عرضه کنند، مراجع قانونی بررسی کننده صلاحیت‌ ها نیز بر اساس مسئولیت الهی و اعتمادی که مردم به آنان دارند می بایستی توانایی و شرایط افراد را برای حضور در مسئولیت‌ حساس نمایندگی مجلس احراز کنند.

رازینی تاکید کرد: مردم این را از مراجع قانونی بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس نمی‌پذیرند که هر کس بدون داشتن صلاحیت وارد مجلس شورای اسلامی که در راس امور است وارد شود؛ ملت از مراجع قانونی انتظار دارند کسانی که توانایی فکری، علمی، تقوایی و تخصصی دارند به مجلس راه یابند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی تهران خاطرنشان کرد: کسانی اگر در 30 سال گذشته نتوانسته باشند طبق بندهای 28 قانون انتخابات ابراز وفاداری به انقلاب اسلامی، ‌ولایت فقیه و التزام عملی به اسلام و قانون اساسی را ثابت کنند، نمایندگی مجلس به جای خود، حتی کسی حاضر به وصلت و فامیلی با او نمی شود.

مجلس جای ورود شخصیتهای ناشناخته نیست

رازینی بار دیگر با اشاره به جایگاه رفیع مجلس شورای اسلامی در امر قانونگذاری،نظارت و رای اعتماد به کابینه دولت و استیضاح وزرا ،گفت: مجلس جایگاهی نیست که شخصیت مبهم و ناشناخته تایید و به آن ورود کند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی تهران به مردم اطمینان داد که مراجع نظارتی در پیشگاه خدای متعال و اعتماد مردم، وظیفه قانونی خود را در تضمین سلامت انتخابات و حفظ آراء به درستی انجام خواهند داد.

عدم شکایت54 نفر ازتایید صلاحیت نشدگان درتهران

رازینی همچنین درباره آمار شکایات در مدت تمدید شده (از ساعت 16 تا 24 روز گذشته شنبه) گفت: در مجموع 3 نفر در مدت تمدید شده مراجعه کرده‌اند که هر سه از حوزه انتخابیه شهر تهران بودند.

وی افزود:در مهلت 4 روزه دریافت شکایات در شهر تهران 57 نفر مراجعه نکرده بودند که تنها سه نفر آنها در مدت تمدید شده مراجعه کردند؛بدین ترتیب 54 نفر از کسانی که صلاحیتشان تایید نشده است برای اعلام شکایت مراجعه نکرده‌اند.

بنا به اعلام رازینی در حوزه‌ های انتخابیه شهرستان‌های استان تهران که شامل 7 حوزه انتخابیه می‌باشد در مجموع 8 نفر مراجعه نکرده بودند که در مدت تمدید شده روز گذشته از این حوزه‌ها شکایتی اخذ نشد.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی تهران گفت ‌که در مدت قانونی اخذ شکایت 4 روزه در مجموع 342 نفر شکایت خود را به هیئت نظارت تهران اعلام کردند.

کد خبر 42755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز